آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اقتصادی » پیشنهاد سردبیر » تازه ترین اخبار » خبر مهم
کد خبر : 29695
چهارشنبه - ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰

اخراج ۲۳ کارگر شرکت کشت و صنعت لرستان صحت ندارد

مدیرکل امور اقتصادی استانداری لرستان گفت: مجموعه کشت و صنعت فجرصفای استان تعدیل نیرو نداشته است و اخراج ۲۳ کارگر در این شرکت صحت ندارد.

اخراج ۲۳ کارگر شرکت کشت و صنعت لرستان صحت ندارد

به گزارش وارک نیوز، “اصغر صفری راد” روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص انتشار مطالبی مبنی بر اخراج ۲۳ کارگر معترض شرکت کشت و صنعت لرستان افزود: هفته گذشته بعد از اینکه تجمع کارگری در کشت و صنعت شکل گرفت، به دستور استاندار برای حل مشکل کارگران جلساتی تشکیل شد.

وی اظهار داشت: همچنین با همکاری مدیرکل ، معاون و بازرسان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بازدید میدانی از مجموعه انجام شد و مطالب بیش از ۵۰ نفر از کارگران به مدت بیش از ۲ ساعت دریافت و با آنان گفتگو شد.

وی ضمن یادآوری اینکه کشت و صنعت متعلق به بخش خصوصی و زیرساخت های مورد نیاز آن را دولت فراهم کرده است ادامه داد: در این بازدید میدانی محرز شد، بخش های مختلف مجموعه از جمله گلخانه ها در حال فعالیت بود و تولید و بسته بندی صادرات مشکلی نداشت و این تجمع ها مربوط به حدود یک پنجم کارگران کشت و صنعت است.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری لرستان تصریح کرد: ۳۲۰ نفر در این مجموعه نسبت به نوع قرارداد، عدم اعمال افزایش ۵۷ درصدی حقوق، عدم مشمولیت بیمه بیکاری و قانون کار معترض بودند که قراردادهای آنها بررسی شد.

صفری راد افزود: کارگران معترض ادعا داشتند پیش از این به صورت مستقیم با کشت و صنعت قرارداد داشته اند و اکنون قرار است قرارداد آنها با پیمانکار منعقد شود که در بررسی ها مشخص شد قراردادهای قبلی آنها با یک شخص حقیقی به عنوان پیمانکار بوده است.

وی بیان کرد: پیش از این در این شرکت، قرارداد هیچ نیروی قراردادی بیش از سه ماه نبوده است در صورتیکه کارگران معترض ادعا می کردند قرارداد شرکتی یک ساله داشته اند، اما تازه ترین قراردادهای این شرکت، سه ماهه از بهمن تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ منعقد شده است.

به گفته وی پس از بررسی های لازم، علاوه بر اینکه قرارداد جدید این افراد از سه به ۶ ماهه افزایش یافت بلکه پیمانکار حقیقی هم به حقوقی تغییر پیدا کرد که شرکت حقوقی شناسنامه دار است و ضمانت حسن انجام کار دارد.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری لرستان اضافه کرد: مورد اعتراض دیگر این کارگران، لحاظ نشدن افزایش ۵۷ درصد حقوق در سال جاری و عدم مشمولیت آنها برای بیمه بیکاری و قانون کار بود که این مورد نیز صحت ندارد چراکه افزایش قانونی حقوق برای تمامی این افراد لحاظ و قراردادها به نفع آنها بسته شده است.

صفری راد با تاکید بر اینکه مصوب شده است قراردادها با نظارت تیم تخصصی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسته شود تصریح کرد: به هر کارگری با سابقه بیش از یکسال که راضی به ادامه همکاری با شکرت کشت و صنعت نیست بیمه بیکاری تعلق می گیرد همچنین سنوات سال های قبل هم با قرارداد جدید از بین نمی رود و قابل انتقال است.

وی اظهار داشت: با انجام تمامی اقدامات بر اساس قانون، از ۲۳۰ کارگر معترض، تنها ۲۳ نفر تاکنون قرارداد جدید را امضا نکرده اند که بر اساس اظهارات مدیر امور اداری کشت و صنعت، ۱۵ نفر آنان، به امور اداری درخواست داده و متقاضی بیمه بیکاری شده اند و مابقی نیز افرادی هستند که مشکل انضباطی دارند و حل مساله آنها به دستور استاندار لرستان در حال پیگیری است.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه کشت و صنعت لرستان تعدیل نیرو ندارد ادامه داد: در هر محیط کاری، باید حفظ حرمت و انضباط مجموعه رعایت، شرایط امنی برای سرمایه گذار فراهم و در عین حال حقوق جامعه کارگری نیز حفظ شود.

صفری راد همچنین با اشاره به فعالیت نیروهای روزمزد در بخش هایی از کشت و صنعت از جمله گلخانه ها گفت: این مجموعه هم اکنون یکهزار و ۱۴۸ نفر نیرو دارد و طی چند روز گذشته نیز ۴۱ کارگر جدید از طریق مراکز کاریابی جذب کرده است.

وی تعداد کارگران کشت و صنعت لرستان را در ابتدای سال گذشته، ۹۱۶ نفر برشمرد و افزود: مقرر شده است حتی برای کارگران روزمزد این مجموعه نیز فیش حقوقی ماهانه صادر شود.