آخرین اخبار » اخبار » اقتصادی » تازه ترین اخبار » خبر مهم » یادداشت
کد خبر : 29655
سه شنبه - ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰

تعیین خط مشی تولیدات با برچسب خودکفایی، مهمترین نکته شعار سال

شاید مهمترین نکته سخنان رهبری، تعیین خط مشی تولیدات ملی با برچسب خودکفایی بود. تا پیش از این سیاستی که در عمل اجرا می‌شد، عموما بر تولید و خودکفایی در “همه چیز” بود و سالانه دولت‌ها لیست‌های بلند بالایی از صنایع قابل احداث را تأیید و اکثرا هم مشمول حمایت‌های یارانه‌ای و خاص می‌شدند.

تعیین خط مشی تولیدات با برچسب خودکفایی، مهمترین نکته شعار سال

به گزارش وارک نیوز، سخنرانی نوروزی رهبری را بدون تردید می‌توان یکی از دقیق‌ترین تعیین استراتژی‌های اقتصادی منتج از تجربه و تسلط و شناخت ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی کشور و رابطه آن با اقتصاد جهانی دانست.

 

از نکات بسیار مهم این نامگذاری می‌توان به مواردی همچون عدم تأکید بر خودکفایی در “همه” چیز، تأکید بر تولید نهاده‌های مهم کشاورزی و خوراک دام، تأکید بر دانش بنیان نمودن فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی و تأکید بر جلوگیری از حمایت‌های شعاری و مضر اشاره کرد.

 

عدم تأکید بر خودکفایی در “همه” چیز

 

شاید مهمترین نکته سخنان رهبری، تعیین خط مشی تولیدات ملی با برچسب خودکفایی بود. تا پیش از این سیاستی که در عمل اجرا می‌شد، عموما بر تولید و خودکفایی در “همه چیز” بود و سالانه دولت‌ها لیست‌های بلند بالایی از صنایع قابل احداث را تأیید و اکثرا هم مشمول حمایت‌های یارانه‌ای و خاص می‌شدند.

 

این سیاست، سال‌ها منابع ملی شامل انواع طبیعی، محیطی، زمانی، مالی و پولی کشور را هدر داد و انبوهی زیان به بار آورده و جمع کردن آوار به جای مانده ممکن است ده‌ها سال بطول بی‌انجامد. به عبارتی ضرر کرد این اقدام، کماکان پابرجاست.

 

تأکید بر تولید نهاده‌های مهم کشاورزی و خوراک دام

 

با رخدادهای اخیر در دنیا متوجه شده‌ایم، که هیچ موضوعی به اندازه امنیت زنجیره تأمین و سلامت غذا و موارد مربوطه در امنیت و استقلال و تاب آوری کشورها مهم نیست.

 

به همین روی، هدفگذاری استقلال در تأمین نهاده‌های کشاورزی و خوراک دام به صورت کامل از اهم سیاست‌های کلان و استراتژیک هر کشوری است.

 

توجه شما را به این نکته مهم جلب می‌کنم که تولید نهاده‌ها موضوعی منفک از تولید خود محصولات کشاورزی بوده و بخش اثرگذار و زمینه ساز استقلال یک کشور، اتفاقا در همین بخش بوده و نه الزاما تولید خود محصولات. چراکه تولید محصولات کشاورزی مستلزم وجود آب و خاک و هوای مناسب بوده و ممکن است زمینه‌ساز نابودی محیط زیست و طبیعی، به طوریکه منطقه در طی یک بازه زمانی غیر قابل سکونت گردد، باشد.

 

اما درصورت در اختیار داشتن دانش تولید نهاده‌های اصلی، اقدام به کشت فرامنطقه‌ای نمایید. به عبارت دیگر رهبری با تأکید بر این موضوع، با نگاه به نیازها و امکانات و محدودیت‌های موجود کشور و هدف درستی رو نشانه گرفته‌اند.

 

تأکید بر دانش بنیان نمودن فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی

 

همانطور که در دو پاراگراف اخیر توضیح داده شد، هدف‌گذاری‌های صورت گرفته مطابق نیازها و در عین حال محدودیت‌های موجود کشور است.

 

ایشان در بخشی از فرمایشات خود به قابل رقابت نبودن تولیدات کشور با خیلی از فناوری‌های روز دنیا اشاره فرمودند که نشانگر واقع بینی و پرهیز از تملق‌های برخی از سیاسیون و کارگزاران نسبت به تولید ملی با هر سطح کیفی و استانداردی می‌باشد.

 

رویکرد دانش بنیان نمودن فعالیت‌ها به نظر یکی از معدود راه‌های رقابت پذیر نمودن آن دسته از تولیدات دارای مزیت نسبی کشور است که امید به احیای آن‌ها و آغاز کار جدید بر روی آن مورد وجود دارد.

 

تأکید بر جلوگیری از حمایت‌های شعاری و مضر

 

و در نهایت یکی از اصلی‌ترین موارد مورد اشاره ایشان در یکی از فرازهای مهم سخنرانی خود، عدم حمایت‌های شعاری و حمایت‌های مضر، همچون پول‌پاشی از فعالیت‌های اقتصادی و دانش بنیان بود.

 

حمایتی که سال‌هاست لطمات جبران ناپذیری به پیکیره اقتصاد و تولید کشور در همه ی حوزه‌ها وارد نموده و همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، تا دهه‌ها آثار منفی آن ادامه خواهد داشت.

 

با نگاهی به مدل‌های توسعه یافته حمایتی در دنیا، مشاهده می‌کنید که هیچگاه حمایت از نوع “پول پاشی” صورت نمی‌گیرد، بلکه امنیت سرمایه گذاری و فضای کسب و کار بهینه برای کسب و کارها فراهم شده تا در بستری از جنس امنیت و آرامش رشد یافته و به توسعه پایدار برسند.

 

اما حمایت‌های مضر از انواعی که گفته شد و یا حذف رقبا صرفا منجر به ایجاد یک محیط گلخانه‌ای شده که منجر به نابودی صنعت و یا دانش مورد حمایت در بلند مدت خواهد شد و هزینه آن را کل اقتصاد و مردم پرداخت خواهند کرد.

 

به نظر می‌رسد ضروری است پس از گذشت قریب به دو دهه از نامگذاری‌های سالانه، دستگاه‌های اجرایی و تقنینی و قضایی از حالت شعار زدگی خارج شده و حول محور شعار سال نامگذاری سال برنامه‌های خود را به منصه ظهور بگذارند

 

احسان ناصر؛ رئیس انجمن کارآفرینان جوان لرستان