آخرین اخبار » اخبار » اخبار ویژه » پیشنهاد سردبیر » گزارش
کد خبر : 2964
چهارشنبه - ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸

پرسه مرگ در جاده‌های دوخطه لرستان/تراژدی غمناک جاده‌های پرپیچ‌وخم و سفرهای بی‌بازگشت

متأسفانه به دلیل شرایط نامناسب محورهای دوخطه استان لرستان همواره شاهد بروز تصادفات زیادی در این جاده‌ها هستیم و به دلیل کمبود اعتبارات طرح تعریض این محورها نیز آن‌گونه که باید و شاید از پیشرفت مناسبی برخوردار نیست.

به گزارش  وارک نیوز به نقل از فارس، استان لرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و ویژه‌اش از دیرباز به عنوان یکی از کریدرهای اصلی عبور و مرور کشور به شمار می‌رود.

 

اکنون نیز به صورت روزانه شاهد تردد حجم گسترده از وسایل نقلیه سبک ‌و سنگین در محورهای برون‌شهری لرستان هستیم.

 

در سال‌های گذشته شاهد توجه بیشتر دولت‌ها به توسعه جاده‌های استان هستیم و خوشبختانه این روند همواره رو به رشد بوده و بخش زیادی از محورهای استان اکنون به جاده‌های ۴ خطه تبدیل شده‌اند.

 

با این وجود هنوز هم بخشی از محورهای برون‌شهری لرستان دوخطه بوده و به دلیل شرایط نامناسبشان بخش عمده‌ای از تصادفات در آن‌ها اتفاق می‌افتد.

 

شاید بارها و بارها خبرهای ناگوار بروز تصادفات فوتی در جاده‌های دوخطه لرستان را شنیده باشید، باید گفت که تصادف در این محورها به امری عادی تبدیل شده است.

 

جاده‌های دوخطه لرستان تاکنون باعث داغ‌دار شدن تعداد زیادی از مردم کشورمان شده‌اند و باید پذیرفت که این محورها در شرایط کنونی دیگر گنجایش عبور و مرور این تعداد وسیله نقلیه را ندارند.

 

اکنون بخشی از محورهایی همچون خرم‌آباد-پلدختر، ازنا_شازند، خرم‌آباد_نورآباد، با وجود قول‌های متعدد مسئولان همچنان دوخطه بوده و بر اساس آمارها بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد از تصادفات لرستان نیز در همین محورها اتفاق می‌افتد.

 

 مسئولان استان لرستان دلیل اصلی کند بودن روند ۴ خطه کردن این محورها را کمبود اعتبارات دولتی دانسته و معتقدند که باید بتوان شرایط را برای تخصیص بیشتر اعتبارات مهیا کرد.

 

با این وجود اکنون به صورت مکرر شاهد بروز تصادفات زیادی در این محورهای دوخطه بوده و باید دولت برای تکمیل طرح ۴ خطه کردن محورهای برون‌شهری لرستان وارد عمل شده و با تخصیص اعتبارات مورد نیاز به وظیفه قانونی خود عمل کند.

 

مطمئناً از دست دادن یک شهروند نیز بسیار اسفناک خواهد بود و می‌توان با تأمین اعتبارات مورد نیاز در جهت بهبود وضعیت جاده‌های دوخطه لرستان گام برداشت.

 

جاده‌های دو خطه گنجایش تردد کنونی را ندارند

در همین زمینه رئیس پلیس‌راه لرستان در گفت‌وگو با فارس، بیان می‌کند: به هر حال باید پذیرفت که در سال‌های گذشته شاهد افزایش قابل‌توجه حجم تردد وسایل نقلیه در محورهای استان لرستان هستیم.

 

مرتضی چغلوند ادامه می‌دهد: از سوی دیگر جاده‌های دوخطه با توجه به حجم تردد پاسخگوی نیازها نبوده و شاهد کم‌عرض بودن این محورها، وجود پیچ‌های پی‌درپی و پرتگاه‌ها در آن‌ها هستیم.

 

وی عنوان می‌کند: اکنون محورهای خرم‌آباد_کوهدشت، ازنا_شازند، خرم‌آباد_پلدختر، پل سیمره به پلدختر و جاده نورآباد_الشتر به عنوان محورهای حادثه‌خیز استان بوده که طرح تعریض آن‌ها در دست اجراست، اما به کندی صورت می‌گیرد.

 

بروز ۶۰ درصد از تصادفات در جاده‌های دو خطه

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد از تصادفات استان در جاده‌های دوخطه اتفاق می‌افتد، می‌گوید: بر اساس اطلاعات موجود بیش از ۶۰ درصد از تصادفات لرستان در جاده‌های دو خطه اتفاق افتاده و در صورتی که بتوان شرایط را برای تکمیل طرح ۴ خطه کردن جاده‌ها مهیا کرد، بخش قابل‌توجهی از تصادفات لرستان کاهش خواهند یافت.

 

رئیس پلیس‌راه استان لرستان بیان می‌کند: در سطح جاده‌های استان بیش از ۱۱۱ نقطه حادثه‌خیز وجود داشته که از این تعداد تاکنون ۴۲ نقطه حادثه‌خیز آشکارسازی شده و مابقی آن‌ها نیز در دست حذف و یا اصلاح هستند.

 

چغلوند ادامه می‌دهد: مطمئناً در صورتی که مسئولان استان شرایط را برای ۴ خطه کردن جاده‌های لرستان مهیا کنند بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد از تصادفات کاهش خواهند یافت، چرا که باید پذیرفت جاده‌های دوخطه کنونی دیگر توانایی عبور و مرور این تعداد وسیله نقلیه را ندارد.

 

وی ادامه می‌دهد: جاده‌های دوخطه زنگ خطر جدی برای بروز تصادفات در سطح استان بوده و انتظار داریم که اعتبارات مناسب برای اجرای کامل طرح چهار خطه کردن آن‌ها تأمین شود.

 

آگاهی نداشتن رانندگان از قوانین عامل اصلی بروز تصادفات
در همین زمینه معاون راه‌سازی اداره کل راه و شهرسازی لرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، بیان می‌کند: بخش عمده‌ای از تصادفات کنونی را باید به دلیل آگاهی نداشتن رانندگان نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی دانست، به بیان دیگر بیش از ۸۰ درصد علت تصادفات به دلیل سهل‌انگاری رانندگان است.

 

صادق مریدی ادامه می‌دهد: مطمئناً اگر رانندگان قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند بخش عمده‌ای از تصادفات رخ نخواهند داد.
وی عنوان می‌کند: البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که وجود جاده‌های مناسب می‌تواند کمک زیادی به کاهش تصادفات کند چرا که در جاده‌های چهار خطه به دلیل نبود پیچ‌ها و مشکلات جاده تصادفات کمتری روی می‌دهد.

 

معاون راه‌سازی اداره کل راه و شهرسازی لرستان در ادامه با اشاره به وضعیت جاده‌های دوخطه استان می‌گوید: اکنون در استان لرستان شاهد وجود جاده‌های دوخطه‌ای بوده که عملیات تعریض آن‌ها در دست اجراست.

 

وجود ۴۲۶ کیلومتر جاده ۴ خطه در لرستان

مریدی با اشاره به وجود ۴۲۶ کیلومتر جاده چهار خطه در سطح استان لرستان می‌گوید: از سوی دیگر اکنون ۲۶ کیلومتر از محور خرم‌آباد_کوهدشت، ۲۱ کیلومتر از محور خرم‌آباد_نورآباد، ۷۱ کیلومتر از محور خرم‌آباد_پلدختر، ۱۱ کیلومتر از محور بروجرد_نهاوند دوخطه هستند.

 

وی عنوان می‌کند: همچنین در محور الیگودرز_اصفهان نیز ۲۵ کیلومتر جاده دوخطه بوده که از این میزان ۱۰ کیلومتر در دست اجرا و ۱۵ کیلومتر نیز طراحی شده است.

 

این مسئول در ادامه با اشاره به آخرین وضعت محور ازنا_شازند، می‌گوید: در مورد محور ازنا به شازند نیز باید گفت که ۳۵ کیلومتر از این جاده در استان لرستان بوده و طرح تعریض ۲۵ کیلومتر آن در دست اجراست.

 

کمبود اعتبارات چالش اصلی تعریض جاده‌های دو خطه استان

معاون راه‌سازی اداره کل راه و شهرسازی لرستان عنوان می‌کند: اکنون هزینه احداث هر کیلومتر جاده بین یک و نیم تا ۳ میلیارد تومان بوده و در نتیجه با توجه به کمبود شدید اعتبارات تکمیل طرح تعریض جاده‌های دوخطه لرستان کار چندان آسانی نیست.

 

مریدی ادامه می‌دهد: با این وجود تا خرداد ماه سال آینده شاهد تکمیل طرح تعریض محور خرم‌آباد به نورآباد و خرم‌آباد به کوهدشت به جزء ۸ هشت کیلومتر ابتدایی آن از قبرستان خضر تا کمربندی فرودگاه خواهیم بود.

 

وی بیان می‌کند: امسال تقریباً حدود ۷۵ کیلومتر جاده ۴ خطه اجرا شده و تلاش این اداره کل نیز تکمیل طرح‌های در دست اجراست.

 

این مسئول در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت طرح تعریض محور ازنا_شازند، می‌افزاید: در مورد این جاده نیز باید گفت که این محور نسبت به سایر محورهای بین شهرستانی ترافیک کمتری داشته، اما متأسفانه شاهد رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان در این محور هستیم.

 

معاون راه‌سازی اداره کل راه و شهرسازی لرستان بیان می‌کند: طرح تعریض این محور در سال ۹۲ آغاز شده و پیمانکار نیز تاکنون بیش از ۱۶ میلیارد تومان طلب از دولت دارد.

 

مریدی عنوان می‌کند: اکنون ۱۸ کیلومتر از این محور دارای پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصدی بوده، هفت کیلومتر تجهیز کارگاه شده و تعریض ۱۰ کیلومتر دیگر نیز طراحی شده است.

 

وی اظهار می‌کند: همچنین تعریض ۴۰ کیلومتر از جاده ۱۱۰ کیلومتری خرم‌آباد به پلدختر در دستور کار قرار دارد .

 

این مسئول بیان می‌کند: به هر حال اکنون کمبود اعتبارات را باید یکی از مهم‌ترین موانع از تکمیل طرح تعریض جاده‌های دوخطه استان دانست.

آغاز دیر هنگام پروژه تعریض جاده‌های برون شهری لرستان

معاون راه‌سازی اداره کل راه و شهرسازی لرستان در ادامه می‌افزاید: ذکر این نکته خالی از لطف نیست که پروژه ۴ خطه کردن جاده‌های بین شهرستانی استان لرستان از سال ۹۰ به بعد آغاز شده است.

 

مریدی عنوان می‌کند: با توجه به کمبود اعتبارات برای کوتاه‌مدت و کاهش تصادفات انتظار می‌رود که قوانین راهنمایی و رانندگی بیشتر مورد توجه رانندگان قرار بگیرد تا شاهد کاهش تصادفات در محورهای استان باشیم.

 

همچنین مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان لرستان در این راستا بیان کرد: بنا بر اعلام پزشکی قانونی از ابتدای امسال تا پایان مردادماه تعداد تلفات ناشی از تصادفات در محورهای روستایی استان هفت نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۱۹ نفر تلفات از کاهش ۶۳ درصدی برخوردار شده و در مجموع پارسال۴۰ نفر در تصادفات محورهای روستایی استان فوت شدند.

 

 وی بیان کرد: در پنج‌ماهه امسال تلفات ناشی از تصادفات برون‌شهری در استان با ۳ درصد کاهش همراه بوده است و باید گفت از ابتدای سال ۹۶ تا پایان مردادماه ۱۴۱ نفر در تصادفات برون‌شهری جان‌باخته‌اند این در حالی است که سال گذشته در همین مدت ۱۴۵ نفر در تصادفات کشته شدند.

 

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان اظهار کرد: در مجموع طی پنج‌ماهه امسال ۱۴۸ نفر در محورهای برون‌شهری و روستایی استان لرستان بر اثر تصادف کشته شده‌اند.

 

به هر حال آمارها به خوبی نشان می‌دهد بخش عمده ای از تصادفات استان در محورهای دو خطه اتفاق می‌افتد و باید چاره‌ای اساسی برای رفع این چالش در میان‌مدت اندیشیده شود.

گزارش از علی عبداله زاده