آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » اقتصادی
کد خبر : 2902
چهارشنبه - ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶

پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی راه‌آهن خرم‌آباد_دورود

مدیرعامل موسسه امید پارس قرارگاه خاتم در لرستان از پیشرفت ۴۰ درصدی این راه‌آهن خبر داد.

به گزارش وارک نیوز محمد شاهوردی در نشست خبری با خبرنگاران،با اشاره به اینکه یکی از پروژه‌های مهمی که توسط موسسه امید پارس در لرستان در حال ساخت است، پروژه راه‌آهن دورود_خرم‌آباد است،افزود: قرارداد اولیه این پروژه در سال ۹۲ منعقد شده و در ۶ ماه دوم سال ۹۳ ساخت آن آغاز شد.

وی ادامه داد: با وجود مشکلات زیاد و کمبود منابع، سرانجام این قرارداد، نهایی شده و عملیات اجرای آن شروع شد.

*راه‌آهن خرم‌آباد_دورود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

 مدیرعامل موسسه امید پارس قرارگاه خاتم در لرستان با اشاره به اینکه این پروژه ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، یادآور شد: طول این پروژه در مجموع ۱۱۴ کیلومتر است که ۷۵ کیلومتر آن تکمیل شده و فعال است، تکمیل مابقی طول این راه‌آهن، به دلیل مشکلات معارضین ملکی و تاسیساتی فعلا ممکن نیست.

شاهوردی تصریح کرد: این راه‌آهن به دلیل خصوصیات زمین‌شناسی پیچیده رشته‌کوه‌های زاگرس، دارای ۱۲ کیلومتر تونل است و تاکنون ۶ کیلومتر از این تونل نیز حفاری شده است.

 

وی با اشاره به اینکه این راه‌آهن پیچیده‌ترین راه ریلی کشور است، عنوان کرد: در طول این راه ریزش‌های زیادی وجود دارد و ساخت این پروژه بسیار سخت است، در این راه‌آهن ۱۲ رشته تونل وجود دارد که ۱۰ رشته آن پایان یافته است، یکی از این تونل‌ها چهار هزار و ۴۶۰ متر طول دارد که در حوزه راه‌آهن کشور هیچ تونلی به این طول وجود نداشته و طولانی‌ترین تونل کشور و منطقه است.

 

 

*وجود ۴۵ تقاطع در راه‌آهن خرم‌آباد_دورود

 

وی گفت: در این راه‌آهن ۴۵ تقاطع در مسیرهای راه‌آهن، جاده، خیابان‌های شهری و… وجود دارد، یکی از این تقاطع‌ها، در مسیر آزادراه خرم‌آباد_اراک قرار گرفته‌ است.

 

 

 

مدیرعامل موسسه امید پارس قرارگاه خاتم در لرستان ادامه داد: مقرر شده تا این تقاطع به شکلی ساخته شود که از نظر معماری یک‌ مسیر توریستی زیبا ایجاد کند، در این مسیر هفت ایستگاه نیز وجود دارد و چهار دستگاه قالب نیز در این پروژه استفاده می‌شود.

 

 

 

*اشتغال مستقیم هزار و ۲۵۰ نفر در راه‌آهن خرم‌آباد_دورود

شاهوردی اظهار داشت: در این پروژه هزار و ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند، در خصوص خرید مصالح و کالا نیز با بیش از دوهزار نفر ذی‌نفع در ارتباط هستیم.

 

وی در خصوص اشتغال در پروژه های این موسسه، تصریح کرد: اولویت ایجاد شغل برای افراد بومی است و این در حالی است که در استفاده از پیمانکاران نیز این امر صدق می‌کند.

 

 

مدیرعامل موسسه امید پارس قرارگاه خاتم در لرستان تاکید کرد: به دلیل ملی بودن پروژه چنانچه پیمانکاری که توانایی مالی داشته باشد اگر چه بومی نباشد اما از آن استفاده خواهیم کرد، در حال حاضر نیز ۸۷ درصد نیروهای این پروژه بومی هستند.

 

 

وی در خصوص اعتبار مورد نیاز این راه‌آهن، عنوان کرد: در مجموع ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت آن موردنیاز است که تاکنون تنها ۱۳۰ میلیارد آن محقق شده است.

 

مدیرعامل موسسه امید پارس قرارگاه خاتم در لرستان با اشاره به اینکه منابع مورد نیاز این پروژه از محل سهام فولاد خوزستان تامین می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه روند تامین منابع زمانبر است و هر بار حدود ۷ ماه طول می‌کشد تا اعتبار آن تامین شود.

 

 

*موسسه امید پارس در جهت محرومیت‌زدایی اقدام می‌کند

شاهوردی در ادامه با اشاره به وظیفه محرومیت زدایی این موسسه خاطرنشلن کرد: در حوزه‌های روستایی مناطق محروم و دورافتاده بسته‌های فرهنگی توزیع کردیم.

 

وی به احداث مخازن راه روستایی و یادمان شهدا، اشاره کرد و گفت: سال گذشته اقدام به برپایی موکب‌های اربعین نیز کردیم.

 

مدیرعامل موسسه امید پارس قرارگاه خاتم در لرستان یادآور شد: سال گذشته برف سنگینی در منطقه بیرانشهر بارید که اکیپ موسسه امید پارس اولین اکیپی بود که اقدام به بازگشایی راه‌ها کرد و  حدود ۲۵۰ کیلومتر از‌ مسیرهای روستایی را بازگشایی نمود.