آخرین اخبار » اخبار » اخبار ویژه » اقتصادی » پیشنهاد سردبیر » گزارش
کد خبر : 290
پنجشنبه - ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹

پایان سرما؛ آغاز تکمیل زیرگذر شهرک صنعتی

امروزه وجود زیرساخت‌های مناسب یکی از مهم‌ترین عوامل برای توسعه و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به شمار می‌رود و اگر خواهان جبران عقب‌ماندگی‌های اقتصادی استان هستیم باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای تأمین زیرساخت‌ها صورت گیرد…

امروزه وجود زیرساخت‌های مناسب یکی از مهم‌ترین عوامل برای توسعه و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به شمار می‌رود و اگر خواهان جبران عقب‌ماندگی‌های اقتصادی استان هستیم باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای تأمین زیرساخت‌ها صورت گیرد. شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد یکی از شهرک‌های صنعتی مهم استان به شمار می‌رود که چندین واحد تأثیرگذار استان در مجموعه ۶۰ هکتاری آن مستقر هستند.
طی سال‌های گذشته برای حل و فصل مشکلات عبور و مرور در این منطقه مسئولان مربوطه اقدام به احداث یک زیرگذر کردند. با این وجود بسیاری از تولیدکنندگان این شهرک معتقدند؛ پس از گذشت چند سال بلاتکلیفی اقدامات لازم برای تکمیل این زیرگذر صورت نگرفته است.
خواسته اصلی واحد‌های مستقر در  شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد تکمیل این زیرگذر و احداث رمپ‌های کناری آن بوده تا شرایط برای تسهیل عبور و مرور مهیا شود. البته مسئولان راه و شهرسازی به عنوان متولیان ایجاد این زیرگذر بر این عقیده‌اند؛ دلیل اصلی به بهره‌برداری نرسیدن این طرح را وجود معارضان محلی می‌دانند. با این وجود اکنون این مانع نیز برطرف شده و با فرارسیدن فصل گرم سال و حمایت مسئولان ارشد استان و تأمین اعتبارات مورد نیاز اقدامات لازم برای بهره‌برداری از این زیرگذر در دستور کار قرار خواهد گرفت.

حال باید دید که آیا در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری کامل از این زیرگذر خواهیم بود یا خیر.

 

ضرورت تکمیل زیرگذر
در همین زمینه یکی از تولیدکنندگان مستقر در شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد بیان می‌کند: شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد یکی از مهم‌ترین شهرک‌های صنعتی استان است که واحدهای تولیدی مهم و متعددی در آن مستقر هستند. در سال‌های گذشته شرایط عبور و مرور در این شهرک آن‌گونه که باید و شاید مناسب نبود، اما با حمایت استاندار و سایر مسئولان اقدامات لازم برای احداث یک زیرگذر در آن مسیر در دستور کار قرار گرفت.

«حسین جهانگیر» ادامه می‌دهد: با وجود پیشرفت فیزیکی مناسب، به دلیل تکمیل نشدن این زیرگذر شاهد بروز مشکلاتی برای صنعتگران هستیم و شرایط این محل زیبنده صنعت استان نیست. به هر حال احداث این زیرگذر اقدام خوبی است، اما تکمیل آن اکنون به عنوان مهم‌ترین خواسته فعالان اقتصادی شهرک صنعتی خرم‌آباد به شمار می‌رود.
جهانگیر عنوان می‌کند: با توجه به استقرار واحدهای مهم تولیدی در این مجموعه صنعتی، بی‌گمان شاهد رفت‌وآمدهای هیات‌های تجاری و شرکای خارجی به این شهرک هستیم و نیمه‌تمام ماندن این زیرگذر چهره مناسبی ندارد. به هر حال انتظار داریم که دستگاه های مربوطه اقدامات لازم برای تکمیل این زیرگذر را در دستور کار قرار دهند تا مشکلات کنونی برطرف شود.
ورودی نامناسب شهرک صنعتی
یکی دیگر از صنعتگران لرستانی با تاکید بر اینکه در چند سال گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته شاهد احداث یک تقاطع در مجاورت شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد بودیم،‌اظهار می‌کند: با وجود اهمیت این پروژه هنوز پس از گذشت چند سال اقدامات لازم برای بهره‌برداری از آن صورت نگرفته است. به دلیل کامل نبودن این طرح، در هنگام بارندگی‌ها، مشکلات زیادی برای عبور و مرور در این منطقه به وجود می‌آید و این وضعیت به هیچ عنوان زیبنده لرستان نیست.
«رضا مولایی‌زاده» ادامه می‌دهد: به هر حال برای حل و فصل مشکلات کنونی باید دستگاه‌های متولی وارد عمل شده و اقدام به تکمیل این طرح کنند. داشتن امکانات و زیرساخت مناسب به جذب سرمایه‌گذاران به استان کمک خواهد کرد و امیدواریم مشکلات اشاره شده با حمایت مسئولان ارشد استان برطرف شود.
حل مشکل معارضان
معاون راه‌سازی اداره کل راه و شهرسازی لرستان نیز بیان می‌کند: در سال‌های گذشته با توجه به اهمیت سامان‌دهی وضعیت منطقه اقدامات لازم برای احداث تقاطع در مجاورت شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد صورت گرفته است. با این وجود این طرح به دلیل داشتن معارضان محلی هنوز تکمیل نشده و رمپ‌های ورودی و خروجی آن احداث نشده‌اند.
«صادق مریدی» عنوان می‌کند: به هر حال به دلیل اینکه پیمانکار مربوطه عملیات اجرایی این طرح را تکمیل نکرد، قرارداد با این پیمانکار خاتمه یافت. از سوی دیگر با توجه به اعلام رضایت مردم بومی و معارضان برای تکمیل این طرح، اقدامات لازم به‌منظور انتخاب مشاور برای طراحی رمپ‌های پروژه در دستور کار قرار گرفته است. با توجه به برطرف شدن موضوع معارضان محلی در ماه‌های آینده زمینه برای تکمیل این طرح مهیا خواهد شد.
مریدی می‌افزاید: در مقوله اجرای پروژه‌های راه‌سازی در اغلب مواقع فعالیت‌های اجرایی در فصول گرم سال صورت می‌گیرند و به همین دلیل با فصل سرد سال شرایط را برای تکمیل طرح مهیا خواهیم کرد.
وی با اشاره به لزوم تأمین اعتبار ۲ میلیارد تومانی برای تکمیل این پروژه، می‌گوید: برای تکمیل و بهره‌برداری از این طرح تاکنون ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شده و به ۲ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیازمند هستیم. برای احداث رمپ‌ها و همچنین آسفالت تقاطع نیز اعتبارات زیادی نیاز است. به عنوان نمونه برای هر کیلومتر زیرسازی و آسفالت باید ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شود. با وجود کمبود اعتبارات مالی با تمام شدن فصل سرد سال اقدام به آغاز عملیات اجرایی این پروژه می‌کنیم تا مشکلات موجود برطرف شوند. 
   نقش ویژه زیرگذر در کاهش مشکلات تولیدکنندگان
«بختیار رازانی» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان می‌گوید: در سال‌های گذشته شاهد احداث بخشی از زیرگذر ورودی شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد بودیم، اما هنوز رمپ‌های آن احداث نشده‌اند. البته احداث زیرگذر به عنوان اقدام مناسبی در جهت حمایت از صنعتگران لرستانی در شهرک صنعتی است و نباید این موضوع را انکار کرد چرا که تلاش‌های زیادی برای تحقق این موضوع صورت گرفته است. به همین دلیل خواسته اصلی صنعتگران شهرک صنعتی تکمیل این پروژه برای برطرف شدن مشکلات و موانع کنونی است.
این مسئول با اشاره به ظرفیت‌های شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد، عنوان می‌کند: این شهرک صنعتی یکی از قدیمی‌ترین شهرک‌های استان بوده و بیش از ۷۰ درصد واحدهای موجود در آن نیز فعال هستند. با توجه به اهمیت این شهرک صنعتی و استقرار واحدهای تولیدی مهمی همچون چند واحد داروسازی و وجود مبادلات مختلف، امیدواریم همچون گذشته با حمایت مسئولان شاهد تکمیل این طرح باشیم.
رازانی بیان می‌کند: بر اساس قوانین و مقررات، شرکت شهرک‌های صنعتی نمی‌تواند در بیرون از محدوده شهرک اقدام به صرف هزینه و یا ایجاد زیرساخت کند. از سوی دیگر اداره امور شهرک صنعتی شماره یک به صنعتگران آن واگذار شده و با توجه به اینکه واحدهای تولیدی توانایی تکمیل این طرح را ندارند، امیدواریم در آینده نه چندان این زیرگذر تکمیل شویم.

این مسئول می‌افزاید: اکنون ۷ شهرک صنعتی از جمله شهرک‌های شماره یک و ۲ خرم‌آباد، بروجرد، دورود، شهرک سنگ الیگودرز و شرکت‌های خدماتی به صنعتگران واگذار شده‌اند.

 

گزارش از علی عبداله زاده-همشهری