آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » گزارش
کد خبر : 2736
شنبه - ۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷

تعریض جاده مرگ با اعتبارات قطره‌چکانی امکان‌پذیر نیست/تردد خودروهای سنگین ممنوع شد/ مردم لرستان دیگر سوگ عزیزانشان را بر‌نمی‌تابند

متأسفانه شرایط نامناسب محور ازنا_شازند باعث بروز تصادفات بسیار زیادی شده و طرح تعریض این محور نیز به دلیل کمبود اعتبارات هنوز تکمیل نشده است.

به گزارش وارک نیوز  استان لرستان به‌واسطه موقعیت جغرافیایی خاص خود در کلیدرهای اصلی تردد کشور قرار دارد  به نحوی که بر اساس آمارها روزانه تعداد زیادی وسایل نقلیه سبک و سنگین از محورهای مواصلاتی لرستان عبور می‌کنند.

 

 

در این میان شهرستان ازنا نیز به دلیل هم‌جواری با استان‌های مختلف نقش کلیدی در عبور و مرور وسایل نقلیه سبک و سنگین دارد.

 

 

 با این وجود بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که محورهای شهرستان ازنا در شرایط مناسبی قرار ندارد و شاهد وضعیت نامناسب آن‌ها و بروز تصادفاتت بسیار زیادی هستیم.

 

 

 نمونه بارز وضعیت نامناسب جاده‌های شهرستان را باید جاده ازنا_ شازند دانست که به دلیل آمار بسیار بالای تصادفات مختلف به جاده مرگ تبدیل شده است.

 

 

 به بیان دیگر به دلیل عرض کم و تردد بیش از حد خودروهای سنگین و حامل بار در این محور به صورت مکرر تصادف در این جاده اتفاق می‌افتد و همین موضوع باعث داغ‌دار شدن خانواده‌های زیادی شده است.

 

 

 نمونه بارز این موضوع را باید تصادف اخیر در محور ازنا_شازند دانست که به سبب آن ۶ جوان جان خود را از دست دادند.

 

 

 

 بلاتکلیفی و طولانی شدن طرح تعریض محور ازنا_ شازند آن‌چنان ادامه یافته که در روزهای اخیر مردم ازنا به نشانه اعتراض و گلایه‌مندی بسیار شدید از مسئولان اقدام به بستن این جاده کردند تا شاید مسئولان گامی برای تکمیل این طرح بردارند.

 

 

 

 

انتظار مردم لرستان از مسئولان ارشد دولت تأمین اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل طرح تعریض این محور است، چرا که تاکنون جان جوانان زیادی در این محور گرفته شده و باید مسئولان خود را جای خانواده‌های داغ دیده گذاشته تا با دشواری از دست دادن عزیزان آشنا شوند.

 

 

به هر حال اکنون مسئولان مربوطه دلیل اصلی تکمیل نشدن طرح تعریض محور ازنا_شازند را کمبود اعتبارات و نداشتن اعتبارات ملی عنوان می‌کنند.

 

 

انتظار می‌رود که دولت برای تعیین و تکلیف هر چه سریع‌تر این جاده مرگ گام‌های اساسی برداشته چرا که مردم دیگر تاب از دست دادن عزیزانشان را در این جاده ندارند.

 

 

حال باید دید برنامه مسئولان برای تحقق این خواسته به حق مردم استان لرستان چیست و آیا همچنان شاهد بلاتکلیفی این طرح خواهیم بود؟

 

گلایه از بی‌توجهی مسئولان به مطالبه به حق مردم

 

 

در همین زمینه یکی از شهروندان ازنایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، بیان کرد: متأسفانه سال‌هاست که محور ازنا_شازند در شرایط بسیار نامناسبی قرار داشته و همواره شاهد تصادفات بسیار زیادی در آن هستیم.

 

 

رضا ایمانی عنوان کرد: با این وجود هنوز اقدامات لازم برای حل و فصل مشکلات و چالش‌های این محور انجام نشده و طرح تعریض آن نیز آن‌گونه که باید و شاید نیز از پیشرفت مناسبی برخوردار نیست.

 

 

وی ادامه داد: باید مسئولان اقدامات لازم را برای برطرف کردن مشکلات این محور مهیا کرده تا بار دیگر شاهد حوادث تلخ و ناگوار نباشیم چرا که تاکنون مردم زیادی در این محور جان خود را از دست داده‌اند و به همین دلیل هیچ کم‌کاری قابل‌قبول نیست.

 

 

کمبود اعتبارات مانع اصلی طولانی شدن طرح تعریض محور ازنا_شازند

 

 

 

در همین زمینه مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، بیان کرد: متأسفانه در سال‌های ۹۴ و ۹۵ ردیف اعتباری برای طرح تعریض محور ازنا_شازند تخصیص نیافته است.

 

 

 

 

علیخانی ادامه داد: تاکنون برای این پروژه ۱۷ میلیارد تومان هزینه شده و ۲۵ کیلومتر از این محور به مناقصه رفته که از این میزان مناقصه ۶ کیلومتر برگزار شده و در حال تحویل زمین به پیمانکار هستیم و در روزهای آینده این مهم عملیاتی می‌شود.

 

 

 

وی عنوان کرد: عملیات اجرایی تعریض ۱۹ کیلومتر از محور ازنا_شازند در گذشته آغاز شده که ۱۴ کیلومتر از آن دارای پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد است.

 

 

 

این مسئول در ادامه با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی ۵ کیلومتر باقی‌مانده نیز، اظهار کرد: از سوی دیگر ۵ کیلومتر در دست احداث نیز دارای پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصدی است.

 

 

تلاش برای جذب ۶ میلیارد تومان اعتبار

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان بیان کرد: طرح تعریض محور ازنا_ شازند در سال‌های ۹۴ و ۹۵ تخصیص نداشته، اما با رایزنی‌های صورت گرفته توسط مدیریت ارشد استان و همچنین اداره کل راه و شهرسازی لرستان امسال برای این محور حدود ۶ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده است.

 

 

 

علیخانی عنوان کرد: در صورت تخصیص حدود ۴ تا ۵ میلیارد تومان از مبلغ اشاره شده می‌توان در یک تا ۲ ماه آینده می‌توان شرایط را برای تکمیل و بهره‌برداری از ۲۰ کیلومتر از این محور را تا پایان سال مهیا کرد.

 

 

 

وی در ادامه با اشاره به قرار گرفتن ۳۶ کیلومتر از این محور در لرستان، افزود: ۳۶ کیلومتر از محور ازنا_شازند در استان لرستان قرار داشته و مابقی آن در استان مرکزی، که متأسفانه تعریض آن در این استان هنوز اجرایی نشده است.

 

 

این مسئول بیان کرد: به هر حال اکنون ۳۶ کیلومتر از این طرح در دست اجرا بوده و به دنبال اجرایی کردن ۱۰ کیلومتر باقی‌مانده هستیم و مقدمات این اقدام نیز در حال انجام است.

 

 

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در ادامه عنوان کرد: علاوه بر اینکه تعریض این محور از اهمیت زیادی برخوردار بوده‌ اما انتظار می‌رود که رانندگان نیز قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده تا شاهد کاهش میزان تصادفات باشیم.

 

ممنوعیت تردد وسایل نقلیه سنگین

مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان نیز در جلسه بررسی جاده ازنا_ شازند، در خصوص مصوبات این جلسه اظهار کرد: پیمانکاران نسبت به ایمن‌سازی کارگاه راحتی در زمان تعطیلی کارگاه اقدام نمایند و تا اطلاع ثانوی تردد انواع کامیونت، کامیون و تریلر در محور ازنا- شازند ممنوع است.

 

 

 

سید علی موسوی ادامه داد: راه و شهرسازی لرستان نیز نسبت تکمیل و بهره‌برداری از قطعات نیمه‌کاره محور ازنا- شازند در اسرع وقت اقدام کند.

 

 

 

 وی با اشاره به اقدامات تمهیدی به منظور کاهش میانگین سرعت در محور ازنا- شازند، تصریح کرد: افزایش گشت‌های محسوس و نامحسوس پلیس در محور ازنا_ شازند، نصب تابلو و علائم و دوربین‌های ثبت سرعت از جمله این اقدامات است.

 

 

 

 

موسوی از ممنوعیت تردد انواع کامیونت، کامیون و تریلر در محور ازنا_ شازند خبر داد و بیان داشت: تا اطلاع ثانوی با هماهنگی با راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس‌راه استان مرکزی، تردد انواع کامیونت، کامیون و تریلر به استثنای وسایل نقلیه‌ای که مقصد نهایی آن‌ها در آن منطقه واقع شده در محور ازنا- شازند ممنوع است.

 

 

 

وی تأکید کرد: به منظور کاهش تلفات جانی و مالی در محور ازنا- شازند با همکاری فرمانداری‌های ازنا و الیگودرز سه اکیپ گشت نامحسوس به این محور اضافه گردد.

 

 

 

مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان اظهار کرد: تیمی متشکل از راهداری، پلیس‌راه، راه و شهرسازی لرستان و فرمانداری ازنا از محور ازنا- شازند بازدید و نقاط پر تصادف شناسایی و نیازمندی‌های ایمنی این محور را برآورد کرده و ظرف مدت دو روز آینده نتیجه را به کار گروه اعلام نمایند.

 

 

با وجود سخنان اشاره شده به نظر می‌رسد تکمیل طرح تعریض محور ازنا_شازند به عنوان راهکار اساسی حل این معضل باشد که تحقق این هدف نیز نیازمند به عزم همگانی است و انتظار می‌رود وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی امر وارد عمل شده و اعتبارات مورد نیاز را تامین کند.

 

 

گزارش از علی عبداله زاده