آخرین اخبار » اخبار » اخبار ویژه » اقتصادی » گزارش
کد خبر : 2464
یکشنبه - ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۳

چشم‌انتظاری کارگران پارسیلون همچنان ادامه دارد/مطالباتی که پرداخت نشد

با وجود اینکه در ماه‌های گذشته قدم‌های بسیار مناسبی برای تعیین و تکلیف کارخانه پارسیلون برداشته شده اما همچنان بخش عمده‌ای از مطالبات کارگران این کارخانه پرداخت نشده و همین موضوع شرایط را برای این افراد بسیار دشوار کرده است.

به گزارش وارک نیوز کارخانه پارسیلون از دیرباز به عنوان یکی از نمادهای صنعت لرستان به شمار می‌رفت و در گذشته نه چندان دور نقش بسیار تأثیرگذاری در توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در این دیار داشت.

 

 

 

با این وجود در سال‌های گذشته به دلیل سوء مدیریت در نحوه واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی به نوعی شاهد تبدیل این واحد بزرگ تولیدی و مادر لرستان به یک کارخانه تعطیل هستیم.

 

 

 

شرایط پارسیلون به هیچ عنوان متناسب با ظرفیت‌هایش نبوده، متأسفانه بخش خصوصی ناکارآمد و سودجو که تنها معیارش از گرفتن این کارخانه به دست آوردن سودهای واهی بود باعث شد تا تنها در شرایط کنونی نامی از پارسیلون باقی بماند.

 

 

 

در مورد چگونگی واگذاری پارسیلون به بخش خصوصی باید مراجع مسئول رسیدگی‌های لازم را در دستور کار قرار دهند، با این جود در چند سال گذشته مسئولان استان لرستان برای حل و فصل مشکلات کارخانه پارسیلون که به نوعی به یک معضل اجتماعی تبدیل شده تلاش‌های زیادی انجام دادند.

 

 

 

به نحوی که بالاخره در اواخر سال گذشته شاهد خلعید مالک کارخانه پارسیلون و واگذاری این مجموعه به کنسرسیومی متشکل از  طلبکاران عمده این واحد  تولیدی بودیم.

 

 

 

بر همین اساس قرار بر این شد تا مطالبات کارگران این کارخانه به مرور زمان و در چند نوبت پرداخت شود که در اواخر سال گذشته نیز شاهد پرداخت بخشی از مطالبات آن‌ها بودیم.

 

 

 

اما پس از گذشت چندین ماه هنوز کارگران زحمت‌کش و رنج‌کشیده پارسیلون نتوانسته‌اند به بخش اعظمی از مطالبات به حق خود که شامل حقوق و مزایایشان بوده دست یابند که همین موضوع شرایط را به شدت برای ادامه زندگی آن‌ها و تأمین مخارج خانواده‌هایشان دشوار کرده است.

 

 

 

به هر حال خواسته اصلی کارگران پارسیلون پرداخت هر چه سریع‌تر مطالباتشان بوده و انتظار می‌رود مسئولان استان گام نهایی تعیین و تکلیف کارخانه پارسیلون که شامل پرداخت مطالبات کارگران و احیای این واحد تولیدی بوده را در اسرع وقت بردارند.

 

 

حال باید دید که آیا کارگران درد کشیده کارخانه پارسیلون چه زمانی می‌توانند به مطالباتشان برسند؟

 

 

پرداخت مطالبات خواسته اصلی کارگران کارخانه

در همین زمینه رئیس شورای اسلامی کار کارخانه پارسیلون در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: مسئولان اعلام کرده‌اند که پرداخت مطالبات کارگران کارخانه پارسیلون منوط به دریافت رأی قطعی دادگاه بوده که خوشبختانه در روزهای گذشته شاهد اعلام رأی دادگاه و تائید خلعید مالک کارخانه پارسیلون هستیم.

 

 

 

عزیز  آقایی ادامه داد: بر همین اساس انتظار کارگران کارخانه پارسیلون از مسئولان استان لرستان این است همچون گذشته گام نهایی را برای تعیین و تکلیف کارخانه برداشته و مطالبات کارگران را پرداخت کنند چرا که اکنون شرایط بسیاری از کارگران مناسب نبوده و برای تأمین هزینه‌های روزمره خود با چالش مواجه هستند.

 

 

 

وی عنوان کرد: تنها یک‌بار در پایان سال گذشته بخشی از مطالبات کارگران این کارخانه توسط کنسرسیوم مربوطه پرداخت شده و اکنون حدود ۳۰ ماه از حقوق و مزایای کارگران پرداخت نشده و بخشی از کارگران برای بازنشستگی خود با مشکل مواجه هستند چرا که ۴ درصد سهم کارفرما به تأمین اجتماعی پرداخت نمی‌شود.

 

 

 

رئیس شورای اسلامی کار کارخانه پارسیلون بیان کرد: خوشبختانه مسئولان استان برای حل و فصل مشکلات کارخانه پارسیلون تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند و باید گفت که ۹۰درصد از اقدامات مورد نیاز صورت گرفته به همین دلیل انتظار کارگران پارسیلون تسریع در روند تعیین و تکلیف نهایی کارخانه و پرداخت مطالباتشان است.

 

 

 

گرفتن رای قطعی دادگاه

در همین زمینه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان نیز در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: با اقدامات صورت گرفته و حمایت مجموعه قضایی استان رأی قطعی دادگاه مبنی بر خلعید مالک کارخانه در روزهای گذشته دریافت شده است.

 

 

 

علی آشتاب ادامه داد: بر همین اساس جلسات مختلفی با اعضای کنسرسیوم کارخانه تاکنون برگزار شده و امیدواریم بتوان در آینده نه چندان دور شرایط را برای پرداخت مطالبات کارگران کارخانه مهیا کرد.

 

 

وی عنوان کرد: باید پذیرفت که پروسه تعیین و تکلیف کارخانه پارسیلون بسیار پیچیده و زمان‌بر بوده، با توجه به دریافت رأی قطعی دادگاه باید روند تحویل کارخانه به کنسرسیوم در دستور کار قرار گیرد که به دنبال نهایی کردن این موضوع هستیم.

 

 

 

این مسئول اظهار کرد:مطمئناً پرداخت مطالبات به حق کارخانه پارسیلون در اولویت اول اقدامات قرار دارد و از تمام ظرفیت خود برای تعیین و تکلیف نهایی کارخانه استفاده خواهیم کرد.

 

 

استقرار نمایندگان کنسرسیوم در کارخانه پارسیلون

در همین زمینه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در گفت‌وگو با فارس، بیان کرد: با توجه به نهایی شدن رأی دادگاه و خلعید کامل مالک کارخانه موضوع راه‌اندازی و تعیین و تکلیف کارخانه بر اساس برنامه زمان‌بندی شده در دستور کار کنسرسیوم کارخانه قرار می‌گیرد.

 

 

 

محمدرضا صفی خانی ادامه داد: در نتیجه باید نمایندگان کنسرسیوم در استان لرستان و کارخانه مستقر شده و شرایط را برای انجام تعهدات قانونی خود مهیا کنند.

وی عنوان کرد: مطمئناً با استقرار نمایندگان کنسرسیوم شاهد عملیاتی شدن وعده‌ها خواهیم بود و شرایط برای احیای مجدد کارخانه بر اساس برنامه تدوین شده فراهم می‌شود.

 

 

 

این مسئول اظهار کرد:  تاکنون تلاش‌های زیادی برای تعیین و تکلیف کارخانه پارسیلون صورت گرفته و مطمئناً مسئولان استان برای نهایی شدن این اقدامات از تمام ظرفیت خود استفاده خواهند کرد.

 

 

 

گزارش از علی عبداله زاده/خبرگزاری فارس