آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه
کد خبر : 2406
یکشنبه - ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲

لزوم ایجاد فرهنگ‌سازی برای صرفه‌جویی در مصرف آب/ کاهش شدید آب‌های زیرزمینی در کوهدشت

مدیرعامل شرکت آبفا لرستان گفت: برای ایجاد زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب نیازمند ایجاد فرهنگ‌سازی هستیم.

به‌گزارش وارک نیوز حمیدرضا کرموند ظهر امروز در نشست خبری مدیران صنعت آب استان با اشاره به اینکه لرستان در طی چند سال گذشته یکی از استان‌های پربارش کشور بود، عنوان کرد: امروزه در  بعضی از شهرستان‌های استان مانند کوهدشت، به دلیل برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی با کاهش شدید آب چاه‌ها و تنش آب مواجه شده‌ایم.

 

 

 

با تاکید به اینکه با صرفه‌جویی در مصرف آب می‌توان از خط قرمز ‌بحران آب فاصله گرفت، بیان کرد: صرفه‌جویی در مصرف همه عناصر  می‌تواند، کارگشا باشد و ریخت و پاش و هدر دادن هر نعمت الهی باعث خسران نعمت می‌شود.

 

 

 

مدیرعامل شرکت آبفا لرستان یادآور شد: در بعضی از شهرستان‌های لرستان، مانند  شهرستان کوهدشت ۳۲۰ متر حفاری می‌کنیم تا به آب برسیم و این در حالی است که در گذشته با حفاری کمتر از ۱۰۰ متر به آب می‌رسیدیم.

 

 

کرم‌وند با اشاره به اینکه با کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی کیفیت آب نیز تغییر می‌کند، گفت: در بعضی مناطق طعم آب به سمت شوری می‌رود و امروز در مناطقی مثل سپیددشت و رومشگان با این مشکل مواجه شدیم.

 

 

 

وی تصریح کرد: اگر روند افزایش عمق‌ چاه‌ها به همین صورت ادامه یابد، در زمینه تامین آب فاجعه پیش می‌آید و باید برای حل این مشکل در راستای افزایش صرفه‌جویی اقدام جدی انجام شود.

 

 

 

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای ایجاد صرفه‌جویی لازم است تا از قیمت و بهای آب مصرفی مردم استفاده شود و این در حالی است که بهای آب شرب به حدی کم‌ است که بخش کوچکی از هزینه‌های سبد خانوار را تشکیل می‌دهد.

 

 

 

 

این مسوول در رابطه با تامین آب و ساخت سدها عنوان کرد: وزارت نیرو یک ‌سیاست شفاف و کلی برای تامین آب مردم دارد که طی آن مقرر شده تا آب  شهرها از راه آب پایدار تامین شود.

 

 

 

کرم‌وند افزود: یکی از این سدها که به‌ عنوان آب پایدار آب شهر را تامین می‌کند، سد مخملکوه است که روند ساخت آن در حال عملیاتی شدن است و می‌تواند، در آینده آب شهر خرم‌آباد را تامین کند.

 

 

 

وی به سد کمندان و آبسرده اشاره کرد و گفت: هر کدام از این سدها نیز بعد از ساخت و تکمیل آب پایدار منطقه خود را تامین می‌کنند.

 

 

 

 

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب شهری لرستان عنوان کرد: در بعضی شهرستان‌ها مانند کوهدشت، برای مقابله با کمبود آب وارد عمل شده و اقدام به حفر چاه کرده‌ایم.

 

 

 

کرم‌وند ادامه داد: در محوطه آب‌وفاضلاب شهری کوهدشت در حال حفر چاه هستیم و علاوه بر آن نیز در منطقه تنگ‌پریان حفر سه حلقه چاه را در دستور کار داریم.

 

 

وی اضافه کرد: تا امروز دو حلقه چاه از منطقه تنگ‌پریان حفر شده و تا پایان هفته وارد مدار می‌شود و به دلیل اینکه این چاه‌ها آهکی هستند، اطمینان بیشتری در بحث تامین آب دارند‌.

 

 

مدیرعامل شرکت آبفا لرستان خاطرنشان کرد: اجازه نمی‌دهیم که هیچ منطقه‌ای در لرستان، وارد بحران آب شود و با حفر این چاه‌ها شهر کوهدشت تا ۱۵ سال آینده در بحث تامین آب هیچ مشکلی ندارد.

 

 

 

کرم‌وند در ادامه به میزان ۲۵ درصدی  پرت آب اشاره کرد و گفت: در مجموع  ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب برداشت شده و تنها ۸۰ میلیون متر مکعب آن به فروش می‌رسد.

 

 

 

 

وی افزود: در لرستان‌ پروژه‌ای را در این رابطه تعریف کردیم و طی آن کاهش فشار آب در شبکه‌های پرفشار است که یکی از اقدامات خوبی است کهدر این راستا انجام داده‌ایم./فارس