آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » تازه ترین اخبار » خبر مهم » شهری
کد خبر : 23667
دوشنبه - ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱

پیاده‌روهایی که امن نیستند/ جابه‌جایی دغدغه جدی شهروندان

وضع نامناسب پیاده‌روها یکی از گلایه‌هایی است که از سوی شهروندان خرم‌آبادی مطرح می‌شود، نامناسب بودن پیاده‌روهای شهر در زمستان نمود بیشتری پیدا می‌کند که این معضل گاهی موجب بروز حوادثی مانند زمین خوردن عابران شده، از این رو جابه‌جایی دغدغه جدی شهروندان است.

پیاده‌روهایی که امن نیستند/ جابه‌جایی دغدغه جدی شهروندان

به گزارش وارک نیوز، در برخی مناطق شهر مانند خیرآباد، علوی و دیگر مناطق شهر وضع  نامناسب پیاده‌روها مانندهم سطح نبودن و کنده شدن سنگ فرش‌ها موجب گلایه و نارضایتی شهروندان شده است، آنها می‌گویند کنده شدن سنگ فرش‌ها در فصل بارندگی موجب ریخته شدن آب جمع شده زیر سنگ فرش‌ها روی لباس‌هایمان می‌شود، از طرفی لغزنده بودن برخی پیاده‌روها نیز باعث بروز حوادثی به ویژه در بارندگی می‌شود.

شهروندان معتقد هستند شهرداری در امر پیاده‌رو سازی آنچنان که باید و شاید اهتمامی از خود نشان نمی‌دهد، این درحالی است که متولیان شهرداری می‌گویند هر ساله  با توجه به اعتبار در نظرگرفته شده  اقدام به پیاده رو سازی می‌کند، البته مسوولان شهرداری از کمبود اعتبار  نیز سخن به میان می‌آورند.

با توجه به نقش پیاده‌روها در فضای شهری  و نقشی که ایمنی پیاده‌روها در ترافیک و ساماندهی شهرها دارد به نظر می‌رسد شهرداری باید در این خصوص ورود جدی‌تر داشته  باشد و در صورت نیاز از مشارکت خود شهروندان در این زمینه استفاده کند.

لق شدن سنگ‌فرش‌ها و زمین خوردن عابران 

فاطمه موسوی یکی از شهروندان خرم‌آبادی  است که از وضع پیاده‌روهای شهر اظهار نارضایتی می‌کند و می‌گوید: به علت هم سطح نبودن پیاده رو احتمال زمین خوردن  شهروندان وجود دارد ، حالا اگر کسی بیمار باشد که شرایط بسیار سخت تر است ، سنگ‌فرش‌ها در برخی جاها به طور کامل از جایشان بلند شده‌اند که احتمال زمین خوردن عابران وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد:  بیشتر سنگفرش پیاده‌روها لق می‌زند و هنگام راه رفتن باید مراقب باشیم تا آب جمع شده زیر سنگفرش‌ها روی لباس‌هایمان نپاشد، در برخی از معابر، بین سنگفرش‌ها چنان فاصله‌ای ایجاد شده که عصای افراد سالمند گیر می‌کند من خود چندین بار شاهد چنین صحنه‌ای بوده‌ام.

او اظهار می‌کند: مرمت، زیباسازی و مناسب سازی معابر شهر باید جزو اولویت‌های مدیریت شهری باشد، نه اینکه پیاده‌روها را به حال خود رها کند تا برای شهروندان دردسر ایجاد کند

پیاده‌روهایی که گودال می‌شوند

دیگر شهروند خرم‌آبادی نیز با بیان اینکه رفت و آمد شهروندان به دغدغه‌ای جدی برای شهروندان تبدیل شده است، عنوان می‌کند: معابر برخی خیابان‌ها بسیار نامناسب و ناهموار است ، در روزهای خشک گرد و خاک تولید می‌کند و در روزهای بارانی به گودال تبدیل می‌شود.

علی احمدی می‌گوید: بارها برای مرمت و تعویض سنگ فرش‌های معابر به شهرداری مراجعه کرده‌ایم اما وعده، تنها پاسخ آن‌ها بوده و تاکنون در این زمینه هیچ اقدامی نشده است.

این شهروند ادامه می دهد: شهرداری تنها برخی معابر را سامان‌دهی می‌کند و به معابر دیگر که ساکنان زیادی هم از آن رفت و آمد دارند، توجهی ندارد.

لغزندگی پیاده‌روها و آسیب به عابران پیاده

یک کارشناس عمران نیز با بیان اینکه راحتی فاکتور مهمی در تشویق افراد به پیاده‌روی است، عنوان می کند: متاسفانه وضع پیاده‌رو ها در خیابان‌های اصلی و فرعی شهر چندان مناسب نیست و این امر نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته است، به عنوان نمونه شیب  برخی پیاده‌روها بیش از حد مجاز بوده و همین امر سبب شده عابران پیاده تمایل چندانی برای استفاده از مسیر را نداشته باشند.

وحید یاراحمدی می‌گوید: لغزندگی پیاده‌روها در نقاطی از شهر نیز از دیگر مواردی است که می‌توان مطرح کرد، این درحالی است که لغزنده بودن مسیر در زمان بارش باران آسیب‌های جدی را به افراد پیاده وارد می‌کند بنابراین در نوع مصالح مورد استفاده شده باید دقت شود.

وی با اشاره به اینکه ایمنی یکی از عوامل مهم در مسیرهای پیاده و یا پیاده‌روها است، می‌افزاید: چرا که در صورت نا ایمن بودن مسیر شهروندان تمایلی برای استفاده از این روش برای جابه‌جایی از خود نشان نمی‌دهند، متاسفانه پیاده‌روها شهر در نقاط متعدد کم عرض بوده و یا از کیفیت لازم برخوردار نیستند.

این کارشناس عمران تاکید می‌کند: شهری که پیاده‌ها در آن احساس آرامش نکنند صرف نظر از نحوه جا به جایی فاقد محیط شهری مطلوب است، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم  مجموعه مدیریت شهری در ساخت پیاده‌رو ها دقت لازم را در نظر بگیرند.

مردم  در مقابل پیاده‌رو سازی مقاومت می‌کنند

معاون عمرانی شهرداری خرم‌آباد اما در پاسخ به انتقادات مطرح شده در مورد وضع نامناسب پیاده‌روها عنوان می‌کند: بله، ما هم قبول داریم وضع پیاده‌روها در برخی نقاط نامناسب است، متاسفانه در خرم‌آباد پیاده‌رو سازی که از اول شکل گرفته باشد وجود نداشته است.

علیرضا صادقی می‌گوید: شهرداری سالانه در محله‌های مختلف نسبت به مناسب سازی پیاده‌روها اقدام می‌کند، به طوری که اکنون پیاده‌روسازی مرکز شهر تقریبا در حال اتمام است، در واقع شهرداری به صورت قطعه قطعه  اقدام به پیاده‌رو سازی می‌کند.

وی در مورد گلایه‌هایی مبنی  بر نامناسب بودن پیاده‌روها در مناطقی مانند علوی هم توضیح می‌دهد: مناسب سازی یک سمت پیاده رو خیابان علوی کامل شده یک طرف دیگر را نیز امسال انجام می‌دهیم، اولویت ما خیابان‌های اصلی و پر تردد شهر است.

پیاده‌رو سازی بر اساس اولویت

معاون عمرانی شهرداری خرم‌آباد با اشاره به اینکه سالانه حدود سه تا چهار میلیارد تومان برای پیاده‌روسازی به شهرداری‌های مناطق اختصاص پیدا می‌کند، می‌گوید: حدود دو میلیارد تومان نیز در شهرداری مرکزی برای این امر در نظر گرفته می‌شود که بر اساس اولویت اقدام به پیاده‌روسازی می‌کنیم.

صادقی با اشاره به موانع و مشکلات پیش روی پیاده‌روسازی بیان می‌کند: درخیلی از جاها به خاطر اختلاف سطح‌هایی که وجود دارد یا املاک دارند یا کدهای ارتفاعی رعایت نشده در امر مناسب سازی که انجام می‌دهیم با مشکل مواجه هستیم، متاسفانه مردم مقاومت می‌کنند و اجازه کار نمی‌دهند، چالش دیگر کمبود اعتبار شهرداری برای پیاده‌رو سازی است.

معاون عمرانی شهرداری خرم‌آباد تاکید می‌کند: اما با این حال به جد پیگیر هستیم تا پیاده روسازی را انجام داده و مهمتر اینکه در پیاده‌روسازی‌های جدید همسطح‌سازی، خطوط نابینا و معلولان را رعایت می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند،