آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » اقتصادی » گزارش
کد خبر : 2263
سه شنبه - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱

پارسیلون با خط تولید جدید احیا می‌شود

لرستان در دهه‌های گذشته دارای چندین واحد بزرگ و مادر در حوزه تولید بوده به نحوی که تعداد زیادی از جوانان این دیار توانسته بودند در این واحدهای تولیدی مشغول به فعالیت شوند، در نتیجه این واحدهای تولیدی نقش مهمی در توسعه لرستان داشتند. با این وجود طی سال‌های گذشته شاهد تعطیلی و راکد شدن تعدادی از این واحدها به دلایل مختلفی بودیم.

به گزارش وارک نیوز از واحدهای اثرگذار و مهم تعطیل شده استان می‌توان کارخانه پارسیلون خرم‌آباد را نام برد. عنوان کرد. برای کارگران پارسیلون به دلیل پرداخت نشدن مطالباتشان روزگار دشواری را سپری کرده‌اند. مسئولان طی چند سال گذشته تلاش زیادی برای تعیین تکلیف این واحد تولیدی و پرداخت مطالبات کارگران آن انجام دادند.

اواخر سال گذشته بود که شاهد خلع ید مالک کارخانه و تشکیل کنسرسیومی متشکل از طلبکاران عمده‌ این واحد تولیدی و بازگشت آن به مالک اصلی بودیم. در همان روزها مسئولان اعلام کردند؛ برنامه زمان‌بندی شده‌ای برای پرداخت مطالبات کارگران و احیای مجدد کارخانه پارسیلون تهیه شده و در سال ۹۶ بازگشت پارسیلون به چرخه تولید از اولویت‌های اساسی به شمار می‌رود.

اواخر سال گذشته بخشی از بدهی کارگران پارسیلون پرداخت شد اما بخش عمده‌ای از طلب آنها وصول نشد که دلیل اصلی پرداخت نشدن بقیه حقوق و مزایای کارگران پارسیلون در آن مقطع، سپری شدن پرونده در دستگاه قضا عنوان شد.

 

از سوی دیگر مسئولان اعلام کردند که در سال جاری کارخانه پارسیلون و یا بخشی از آن به چرخه تولید باز خواهد گشت تا اشتغال در این واحد تولیدی حفظ شود.

باید دید که برنامه اساسی مسئولان برای تحقق این هدف چیست.

بی‌گمان با احیای مجدد پارسیلون به عنوان قلب صنعت لرستان از سوی دولت، بخش تولید در استان با تحول روبرو خواهد شد.

برنامه‌ای برای احیای پارسیلون
رئیس شورای اسلامی کار شرکت پارسیلون بیان  می‌کند: با تلاش مسئولان در روزهای پایانی سال گذشته شاهد پرداخت ۱۰ماه حقوق معوقه و همچنین عیدی سال ۹۴ کارگران رسمی شرکت از سوی کنسرسیوم تشکیل‌ شده بودیم.

البته هنوز سی‌وچهار ماه از حقوق معوقه کارگران پارسیلون پرداخت نشده و دلیل اصلی این موضوع نیز طی شدن مراحل قضایی پرونده است.

«عزیز آقایی» ادامه می‌دهد: دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از مطالبات کارگران پارسیلون پرداخت شده اما بقیه ۸ میلیارد تومان به کارگران هنوز پرداخت نشده است.

باید تمامی مراحل قضایی برای تعیین تکلیف شرکت پارسیلون طی شود تا زمینه پرداخت این بدهی به کارگران مهیا شود. امیدواریم در روزهای آینده شرایط برای تشکیل دادگاه و همچنین تعیین تکلیف این موضوع فراهم شود.

آقایی اظهار می‌کند: بر اساس گفته‌های مسئولان شرکت آتیه دماوند در صورت حل و فصل کامل موارد قضایی این کارخانه، پرداخت بقیه مطالبات کارگران به صورت کامل انجام خواهد شد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد برنامه زمان‌بندی شده‌ای برای احیای مجدد این واحد تولیدی از سوی کنسرسیوم تشکیل شده وجود دارد.

در کنسرسیوم برنامه‌های مختلفی برای اصلاح ساختار و یا استقرار خط تولید جدید در این واحد تولیدی وجود دارد. این هدف منوط به طی شدن کامل مراحل قضایی پرونده است. وی بیان می‌کند: خواسته اصلی کارگران پارسیلون در ابتدا احیای مجدد این واحد تولیدی است و پس از آن به دنبال گرفتن مطالباتشان هستند، چرا که با احیای این کارخانه شرایط برای ادامه فعالیت کارگران رسمی و همچنین فعالیت کارگران قراردادی مهیا می‌شود.

ظرفیت ویژه پارسیلون
رئیس شورای اسلامی کار شرکت پارسیلون با اشاره به نقش این شرکت در توسعه اقتصادی لرستان می‌گوید: این شرکت از دیرباز به عنوان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های اقتصادی استان به شمار رفته و تأثیر مستقیمی بر توسعه این دیار داشته است. اکنون تمامی زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز برای احیای مجدد در این واحد تولیدی و همچنین استقرار خط تولید جدید در آن مهیاست.

می‌توان با سرمایه‌گذاری جدید شرایط را برای حفظ فرصت‌های شغلی و همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی جدید مهیا کرد.آقایی بیان می‌کند: به هر حال کارخانه پارسیلون موقعیت جغرافیایی بسیار ویژه‌ای هم دارد، به نحوی که نزدیکی آن به کریدور شمال به جنوب کشور، فرودگاه و گمرک می‌تواند زمینه‌ساز استقرار یک واحد تولیدی بزرگ دیگری را در این مجموعه مهیا کند.

امیدواریم در سال ۹۶ که به نام اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال نامگذاری شده شاهد احیای مجدد کارخانه پارسیلون به عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم باشیم.

 

استقرار خط تولیدی جدید
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به اینکه بخشی از مطالبات کارگران پارسیلون پرداخت شده و روند پرداخت‌ها نیز همچنان ادامه دارد، بیان می‌کند: با توجه به ظرفیت بسیار زیاد پارسیلون، سرمایه‌گذاری مجدد در این مجموعه بزرگ تولیدی باید در دستور کار کنسرسیوم مربوطه باشد و به دنبال تحقق این هدف هستیم.

«محمدرضا صفی خانی» ادامه می‌دهد: شرکت آتیه دماوند به عنوان متولی اصلی  این مجموعه آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد تومانی در پارسیلون اعلام کرده است.

حتی چندین طرح و برنامه نیز برای استقرار خطوط تولید جدید در این مجموعه در اختیار استان قرار داده است. باید خط تولید جدیدی را در پارسیلون مستقر کنیم.

کنسرسیوم اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و تا چند روز آینده طرح جایگزین مشخص خواهد شد تا پس از آن شرایط برای عملیاتی شدن برنامه‌ها مهیا شود.

صفی خانی با تاکید بر اینکه با سرمایه‌گذاری جدید و تولید ثروت شاهد ایجاد اشتغال خواهیم بود، عنوان می‌کند: برنامه زمان‌بندی برای احیای مجدد پارسیلون ارائه شده‌ است. امیدواریم شاهد اجرایی شدن اهداف و همچنین بازگشت پارسیلون با سرمایه‌گذاری جدید به اقتصاد لرستان باشیم.

نویسنده: علی عبداله‌زاده/ خرم‌آباد – خبرنگار همشهری