آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » پیشنهاد سردبیر » خبر مهم » یادداشت
کد خبر : 2234
دوشنبه - ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹

محفل خبرنگاران را سیاسی نکنید

پس از برگزاری انتخابات خانه مطبوعات و خبرگزاری‌های لرستان شاهد ایجا د حواشی از سوی برخی اهالی رسانه بوده‌ایم که بدون شک دود این حواشی به چشم خبرنگاران و رسانه‌های استان می‌رود.

به گزارش وارک نیوز  از شب گذشته تا عصر امروز،زمین لرزه برخی از شهرهای استان را  خواب زده کرده است، انگار عزمش را جزم کرده تا خاطره‌های تلخ گذشته را برای مردم تکرار کند.

خدای نکند قصد اقامت و اطراق داشته باشد .

البته شاید هم دلش برای مردم تنگ شده،آمده سرکی بزند و برگردد.

اما ای کاش همه رفتن ها و آمدن‌ها مانند زمین لرزه باشد،چند ثانیه‌ای بهر دلتنگی به زندگی مردم،سری می‌زند و می‌رود، خواسته و ناخواسته گاهی هم خساراتی برجای می‌گذارد، و بعد از آن هم هر چند مدت زیادی طول می‌کشد اما مسئولان را به ساخت و ساز در اقصی نقاط زلزله زده وا می‌دارد.

اما آن که چند وقت است یا  بهتر بگویم هفته‌هاست خواب از سر رسانه‌ها برده زمین لرزه نیست، بلکه انخابات خانه مطبوعات و خبرگزاری‌هاست.

راستش تا قبل از این که انتخابات خانه مطبوعات برگزار شود وعده و وعیدها و شعارهای تبلیغاتی از زندگی رسانه‌ای بیزارمان کرده بود و این روزها نیز حواشی برگزاری آن کلافه‌مان کرده است.

یکی می‌گفت: فلانی به من رای بده تا فلان سمت را به تو ببخشم.

 آن همکار دیگر می‌گفت: من می‌توانم وضعیت انتشار آگهی را برای همه رسانه‌ها به درجه مساوات برسانم.

دیگری،دیگران را واسطه کرده بود و می‌گفت: به فلانی بگو تا به من رای دهد.

عده‌ای هم از همان ابتدا قصد آن داشتند تا خانه و محیط پیرامونش را به سمت و سوی سیاست و جناح بازی بکشانند.

و اما بعد از برگزاری انتخابات:

گروهی اصلا برگزاری انتخابات خانه مطبوعات و خبرگزاری ها را قبول نداشتند و مدام فضای مجازی را با این لحن شلوغ می‌کردند:این خانه از همان ابتدا مشکل دارد و منحل شده محسوب می‌شود.

آن همکار دیگر که خود در انتخابات شرکت نکرده بود برای دوستش تقلا می‌کرد،و می‌گفت:فلانی از قدرت رایزنی و برش سیاسی بالایی برخوردار است حتما اگر او رییس خانه مطبوعات باشد بسیاری از مشکلات رسانه‌های استان حل می‌شود.

با یک نگاه ساده رسانه ای متوجه خواهیم شد که هدف اصلی از تشکیل و برگزاری خانه مطبوعات و خبرگزاری‌های هر شهر و دیاری، داشتن نظری واحد در راستای حل مشکلاتی است که امروزه رسانه‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

یک نمونه بارز از مشکلاتی که در حال حاضر خبرنگاران و اصحاب رسانه با آن رویارو هستند وجود بازاریاب هایی از همه نوع و همه شکل بوده که صدمه زیادی بر پیکره مطبوعات و جامعه روزنامه نگاران تحریری وارد کرده و متاسفانه ارزش آن ها نزد برخی از روابط عمومی‌ها،جایگاهی خاص است.

آیا تا به حال خود را جای مدیر بی طرف روابط عمومی یک نهاد دولتی گذاشته‌اند، از این که با وجود بازاریاب‌ها ترس از برگزاری نشست دوستانه با خبرنگاران داشته باشند.

آیا کسانی که مدعی ورود به خانه مطبوعات بوده و هستند تا به حال به این که چگونه ارتباط سالم رسانه و روابط عمومی را برقرار کنند تدبیر و اندیشه‌ای داشته‌اند؟؟ یا نه فقط تلاش می‌کنند به صحن خانه پای گذارند.

این یک نمونه از مشکل خبرنگاران واقعی، اصحاب رسانه و تعدادی انگشت شمار از مدیران روابط عمومی برخی از ادارات و نهادهای دولتی است.

حال با ذکر این نمونه کوچک اما فراگیر، از مشکلات رسانه ای جای طرح یک سوال در ذهن بیشتر اهل رسانه به وجود می آید …

کدام یک از دوستان و همکارانی که مدعی به بروز تقلب در برگزاری انتخابات خانه مطبوعات و خبرگزاری های استان لرستان هستند دغدغه برطرف کردن این مشکل و دیگر مشکلات اصحاب رسانه را دارند؟

به واسطه رسانه‌ای بودن سوالات زیادی در اذهان اهالی قلم مطرح می‌شود که …

تقلا برای وارد شدن به خانه برای چه؟برای سیاست بازی؟استفاده از جایگاه رسانه ای برای گرفتن آگهی؟

و حال که مدت زمانی از برگزاری انتخابات خانه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان لرستان گذشته، بهتر است فرصت را در اختیار همکاران خود بگذاریم تا دست در دست همدیگر و دوشادوش در کنار هم بر مشکلات اصحاب رسانه فارغ آییم نه اینکه به هر قیمتی همکاران خود را تخریب کنیم و با تهمت و افترا زدن،زندگی و دنیای رسانه‌ای خود را تیره و تار کنیم.

و این را در ذهن خود تکرار کنیم: خانه مطبوعات و خبرگزاری‌ها،مکانی برای سیاست بازی نبوده و متعلق به یک قشر خاص سیاسی نیست.

خبرنگاران واقعی،قشری هستند که امروزه و با توجه به شرایط خاص استان لرستان به صورت شبانه روزی،زحمات زیادی را متحمل می‌شوند.

زحمت همه آنها را ارج نهیم و تدبیری برای برطرف کردن مشکلات آنها در نظر داشته باشیم نه اینکه شمشیر را از رو ببندیم و در مقابل هم قرار گیریم و در این صورت است که در این بین،هیچ یک از مشکلات خبرنگاران حل نمی‌شود.

نویسنده: ک.برزگر/فارس