آخرین اخبار » اخبار » اخبار ویژه » اقتصادی » پیشنهاد سردبیر » گزارش
کد خبر : 2110
شنبه - ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵

تعلل در احداث فاز ۴ سیمان دورود همچنان ادامه دارد/ کلنگ زنی آقای وزیر هم چاره‌ساز احداث فاز ۴ نبود

متأسفانه با وجود اینکه بیش از ۳ سال از کلنگ زنی فاز ۴ سیمان دورود می‌گذرد اما هنوز اقدامی برای آغاز عملیات اجرایی آن صورت نگرفته و شاهد تعلل در تحقق وعده‌های مسئولان هستیم.

به گزارش وارک نیوز پیشینه صنعت سیمان در کشورمان به سال ۱۳۱۲ باز می‌گردد  که در همان سال اولین کوره سیمان ایران با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز در شرکت سیمان ری به بهره‌برداری رسید و پس از آن چند واحد تولید سیمان در ایران به بهره‌برداری رسید که باید گفت کارخانه سیمان دورود به عنوان یکی از اولین کارخانه‌های سیمان کشور بوده که در سال ۱۳۳۸ فاز اول آن وارد مدار تولید شده است.

 البته پس از آن نیز در طی چند سال فازهای ۲ و ۳ این کارخانه نیز در مدار تولید قرار گرفته‌اند و باید گفت این واحد تولیدی اکنون دارای قدمت بیش از ۵۸ سال بوده و در سطح بازارهای داخلی و خارجی  برند سیمان دورود به عنوان یکی از برندهای معروف به شمار می‌رود.

 با این وجود کارخانه سیمان دورود به دلیل قدمت بسیار زیادش پس از گذشت ۵۸ سال اکنون با مشکل فرسودگی ماشین‌آلات و تجهیزات مواجه بوده، به نحوی که به گفته کارشناسان هزینه تمام شده تولید در این واحد تولیدی بالاست.

 به همین دلیل در سال‌های گذشته بارها و بارها موضوع به روز رسانی و نوسازی کارخانه سیمان دورود توسط مسئولان استان مطرح شده و قرار بر این شد تا با احداث فاز ۴ سیمان دورود شرایط برای نوسازی و احیای مجدد این واحد تولیدی مهیا شود.

به بیان دیگر هدف از ایجاد فاز ۴ سیمان دورود احداث یک‌فاز جدید نیست بلکه فاز ۴ به عنوان فاز جایگزین قسمت‌های قدیمی به شمار می‌رود.

اکنون شرایط کنونی کارخانه سیمان دورود مناسب نیست و باید هر چه سریع‌تر شرایط برای اجرایی شدن فاز ۴ سیمان دورود مهیا شود.

به هر حال مسئولان کشوری و استانی بارها و بارها از آغاز عملیات اجرایی فاز ۴ سیمان دورود سخن به میان آورده‌اند و حتی در سال ۹۳ شاهد اجرای عملیات کلنگ زنی احداث فاز ۴ این مجموعه با حضور ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی بودیم.

اما با وجود اینکه وزارت کار به نوعی متولی شرکت سیمان دورود بوده، اما حتی حضور وزیر کار نیز نتوانست چاره‌ساز باشد و همچنان پس از گذشت سه سال شاهد آغاز عملیات اجرایی فاز ۴ کارخانه سیمان دورود نیستیم.

 به هر حال اکنون احداث فاز ۴ سیمان دورود به یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم این شهرستان تبدیل شده و انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران این کارخانه از هر گونه تعلل امتناع ورزند چرا که به نظر می‌رسد که در این راستا کم‌کاری‌هایی در حال انجام است.

 

 

 

تلاش‌ها برای احداث فاز ۴ سیمان دورود همچنان ادامه دارد

 در همین زمینه نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، بیان کرد: متأسفانه با وجود اینکه در سال ۹۳ شاهد کلنگ زنی فاز ۴ سیمان دورود بودیم اما همچنان عملیات اجرایی این طرح آغاز نشده است.

مجید کیان پور ادامه داد: تاکنون رایزنی‌های زیادی را تعیین و تکلیف فاز ۴ سیمان دورود داشته‌ایم و حتی در روزهای گذشته نیز شاهد برگزاری نشستی با حضور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، مسئولان شستا و هلدینگ فارس خوزستان بوده‌ایم.

وی عنوان کرد: در این نشست‌ها مسئولان تأمین اجتماعی قول‌های لازم را برای عملیاتی کردن فاز ۴ سیمان درود داده‌اند، با این وجود باید گفت تا زمانی که شاهد تحقق این هدف نباشیم پیگیری‌های خود را ادامه خواهیم داد.

لزوم وجود اراده جدی برای تعیین و تکلیف فاز ۴

این مسئول اظهار کرد: به دلیل نقض مدرک و همچنین پیگیری نامناسب سرمایه‌گذاران پرونده پرداخت تسهیلات این واحد تولیدی از دستور کار خارج شده بود که با رایزنی‌های صورت گرفته این مشکل نیز برطرف شده است.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: شرکت سیمان دورود به عنوان یکی از قدیمی‌ترین واحدهای سیمانی کشور به شمار رفته و دارای برند بسیار خاصی نیز در بازار است به همین دلیل باید بتوان شرایط را برای حفظ و توسعه برند این کارخانه مهیا کرد.

کیان پور افزود: فاز ۴ سیمان دورود احداث فاز جدیدی نیست بلکه این فاز جایگزین فازهای قدیمی خواهد بود چرا که اکنون با فرسودگی تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه سیمان دورود مواجه هستیم و باید بتوان با اجرایی کردن فاز ۴ شرایط را برای توسعه این واحد تولیدی مهم لرستان حفظ کرد.

وی ادامه داد: ایجاد فاز ۴ سیمان دورود به عنوان یکی از مطالبات به حق مردم این شهرستان بوده و انتظار می‌رود مسئولان تأمین اجتماعی شرایط را برای اجرایی کردن فاز ۴ مهیا کنند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید تا پایان شهریورماه فاز ۴ سیمان دورود تعیین و تکلیف شود، چرا که بلاتکلیفی این مجموعه به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

احداث فاز ۴، تنها راه نجات کارخانه سیمان دورود

در همین زمینه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، بیان کرد: کارخانه سیمان دورود را باید یکی از اولین کارخانه‌های بزرگ کشور در صنعت سیمان سازی دانست که از دیرباز تاکنون نقش مهمی در توسعه استان لرستان و اشتغال‌زایی داشته است.

محمدرضا صفی خانی ادامه داد: با این وجود اکنون باید پذیرفت که این واحد تولیدی به دلیل قدمت بسیار بالایش نیازمند به بروزرسانی ماشین‌آلات و تجهیزات داشته و تولید محصول در این واحد تولیدی آن‌گونه که باید و شاید صرفه اقتصادی ندارد.

وی عنوان کرد: به همین دلیل باید شرایط برای ایجاد فاز ۴ سیمان دورود مهیا شود، چرا که احداث این فاز به منظور توسعه کارخانه سیمان نیست بلکه شرایط را برای جایگزینی با فازهای قدیمی و مستهلک فراهم می‌آورد.

این مسئول افزود: به همین دلیل انتظار می‌رود مسئولان هلدینگ فارس-خوزستان به عنوان متولی این واحد بزرگ تولیدی شرایط را برای عملیاتی کردن فاز ۴ سیمان دورود مهیا کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان کرد: از سوی دیگر از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز درخواست می‌شود با توجه به اینکه سیمان دورود وابسته به تأمین اجتماعی و زیرمجموعه آن‌هاست اقدامات لازم را برای عملیاتی کردن این مجموعه صورت دهند.

صفی خانی اظهار کرد: باید سرمایه‌گذاران این واحد تولیدی رغبت لازم را برای احداث از ۴ از خود نشان داده چرا که کارخانه سیمان دورود به عنوان یکی از برندهای اصلی صنعت لرستان بوده و باید آن را حفظ و توسعه داد./فارس

گزارش از علی عبداله زاده