آخرین اخبار » اخبار » پیشنهاد سردبیر » تازه ترین اخبار » خبر مهم » گزارش » محیط زیست
کد خبر : 210
چهارشنبه - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲

مهربانی به پرندگان در روزهای برفی بروجرد

به گزارش وارک نیوز مصطفی مصطفی وند ریس اداره محیط زیست بروجرد :روزهای سرد و برفی زمستان موجب شده تا بسیاری از پرندگان، عادات غذایی خوردن کرم و حشره را کنار بگذارند و از ته مانده های سفره مردم به عنوان مکمل های غذایی استفاده کنند تا بتوانند روزهای برفی زمستان را به سلامت سر […]

به گزارش وارک نیوز مصطفی مصطفی وند ریس اداره محیط زیست بروجرد :روزهای سرد و برفی زمستان موجب شده تا بسیاری از پرندگان، عادات غذایی خوردن کرم و حشره را کنار بگذارند و از ته مانده های سفره مردم به عنوان مکمل های غذایی استفاده کنند تا بتوانند روزهای برفی زمستان را به سلامت سر کنند.

این فصل، زمان سختی برای پرندگان است؛ در این فصل سرد، روزها کوتاه و شب ها سرد و طولانی هستند؛ مواد غذایی پرندگان (میوه های درختی) که در طبیعت موجود بوده، مصرف شده یا زیر برف پنهان است. اکثر حشرات نیز مرده یا خفته اند.

آب ها یخ زده و به سختی در طبیعت پیدا می شود و مواد غذایی مورد نیاز برای تولید انرژی جهت گرم و زنده نگه داشتن پرندگان، کمیاب شده است از سوی دیگر پیدا کردن سرپناه هم ممکن است برای پرندگان کوچک و ضعیف شهرمان آسان نباشد.

سرپناه پرندگان می تواند خانه های دست ساز انسان یا زیستگاه های محدود طبیعی باشد که پرندگان را از باد، باران، یخ یا برف زمستان در امان نگاه می دارد و بهار را با خواندن آنان نوید داده و خوش می کند.

پرندگان خون گرم هستند؛ این به آن معنا است که آنها در درون محدوده خاصی حتی زمانی که درجه حرارت در اطراف آنها تغییر می کند، درجه حرارت بدن خود را حفظ می کنند و برای حفظ این درجه حرارت نیز باید غذای کافی بخورند.

در سرما و زمستان، پرندگان با ایجاد فضای هوا داخل پر و بال، خود را گرم نگاه می دارند، برخی دیگر از پرندگان روی یک پا قرار می گیرند تا با پای دیگر بدن خود را گرم کنند.

پرندگان آمادگی مقابله با افت ناگهانی درجه حرارت یا توفان های ناگهانی در زمستان را ندارند بنابر این باید برای تغذیه آنان کمک کنیم.

ایشان افزود :در دین مبین اسلام به مهربانی با حیوانات، سفارش زیادی شده است؛ هرچند حیوانات در اسلام مرتبه پایین تری از انسان دارند و انسان ، «اشرف مخلوقات» دانسته شده با این حال از مسلمانان خواسته شده که با حیوانات به ملایمت و مهربانی رفتار کنند و احادیث متعددی از مهربانی ائمه با حیوانات وجود دارد.

«عبدالمطلب بن هاشم» پدر بزرگ و سرپرست حضرت محمد(ص) نیز یکی دیگر از این الگوهای دینی است که به سبب مهربانی با پرندگان بین مردم به مرد بخشنده و طعام دهنده پرندگان مشهور شده است.

از سوی دیگر والدین می توانند با آموختن حس مهربانی نسبت به پرندگان به کودکان خود درس مهر و محبت را به صورت عملی بیاموزند؛ همچنین والدین می توانند با بیان مثال ها و داستان هایی از مهربانی و رفتار بزرگان و شخصیت های دینی با حیوانات و پرندگان ، کودکان را به مهربانی با پرندگان تشویق کنند.

غیر از تغذیه حیوانات حتی می توان جای مناسبی را به عنوان لانه آنان ساخت ؛ مهربانی حسی توام با توانگری و رضایت به زندگی ما می بخشد و امتیاز دیگر آن ارتقای سلامتی و طول عمر است؛ مهربانی خصیصه ای است که نه تنها بر خود بلکه بر اجتماع اطراف هم تاثیری مثبت خواهد داشت.

این روزها علاوه بر مشکل کمبود غذا برای پرندگان آلودگی هوا نیز باعث برخی مشکلات برای آنان می شود، پس اگر نمی توانیم مشکل آلودگی را برطرف کنیم حداقل با دادن غذا به پرندگان به آنها برای زنده ماندن فرصت دهیم.

و سخن آخر اینکه زمستان می تواند زمان بسیار خوبی برای غذا دادن به پرندگان و لذت بردن از آن باشد، پس از دوستان کوچک نگهداری کنید تا بهار از راه برسد.

اداره حفاطت محیط زیست طی دو مرحله با کمک دوستاران محیط زیست مبادرت به دانه ریزی برای پرگان نمود

با تهیه بیش از ۳۰۰ کیلو بدر و خوراک طیور از پرندگان بومی و مهاجر که نیاز به حمایت داشتند پذیرایی بعمل امد

این اقدام زیست محیطی در سایر روز های فصل زمستان ادامه دارد.