آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » اقتصادی » پیشنهاد سردبیر » تازه ترین اخبار
کد خبر : 17983
دوشنبه - ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰

راه آهن دورود- خرم‌آباد چشم انتظار تزریق اعتبار

متاسفانه با وجود گذشت بیش از 6 سال از آغاز عملیات اجرایی راه آهن دورود به خرم آباد این طرح پیشرفت فیزیکی مناسبی نداشته و به دلیل کمبود اعتبارات عملیات اجرایی اش به شدت کند شده است.

راه آهن دورود- خرم‌آباد چشم انتظار تزریق اعتبار

به گزارش وارک نیوز، راه آهن دورود ـ خرم‌آباد ـ اندیمشک یکی از پروژه‌های عمرانی لرستان است که سال ۹۰ کلنگ احداث آن  و سال ۹۳ نیز عملیات اجرایی اش آغاز شد.

در آن روزها مسئولان وعده چندین ساله برای احداث و تکمیل این پروژه داده و خوشبختانه نیز اعتبارات مناسبی از محل های مختلف برای اجرای آن تامین شد.

به نحوی که تعداد قابل توجهی از افراد جویای کار در این مجموعه مشغول به کار شده و شاهد نقش ویژه اش در توسعه اقتصادی استان بودیم.

اما متاسفانه با گذشت زمان به دلیل افزایش نرخ تورم، بالارفتن قیمت ها، نیاز پروژه به تامین اعتبار و سایر دلایل، این طرح روز به روز به جای افزایش پیشرفت فیزیکی به سمت و سوی کند شدن عملیات اجرایی و تعدیل نیروی کار پیش رفت.

مسئولان اعلام کردند که دلیل اصلی کند شدن روند اجرای این طرح را باید کمبود اعتبارات بدانیم.

با وجود قول های متعدد مسئولان برای تامین اعتبارات مورد نیاز راه آهن دورود به خرم آباد اما تاکنون اقدام قابل توجهی برای حل این مشکل انجام نشده و اگر نیز صورت گرفته تاکنون مصداق عینی آن دیده نمی شود و در نتیجه باید گفت که این طرح بسیار مهم و کلیدی دارای پیشرفت فیزیکی لاکپشتی بوده و مطمئنا با تداوم وضعیت کنونی سالیان دراز برای تکمیل این طرح زمان نیاز است.

البته مسئولان ارشد استان و وزیر راه و شهرسازی در ماه های گذشته از برطرف شدن مشکلات اعتباری این طرح خبر داده و معتقدند عملیات اجرایی آن تسریع می یابد.

در همین راستا اسلامی وزیر راه و شهرسازی 21 بهمن سال گذشته در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان بیان کرد: روند احداث راه آهن دورود-خرم آباد تسریع می یابد.

وی ادامه داد: با توجه به رفع مشکل قرارداد پروژه راه‌آهن دورود-خرم‌آباد انتظار می‌رود روند اجرای پروژه سرعت غیر قابل قبول به خود گیرد.

اسلامی عنوان کرد: با حل مشکل تامین اعتبار، این پروژه عظیم هرچه بیشتر فعال شده و از سرعت پیشرفت فیزیکی بهتری برخوردار خواهد شد.

سید موسی خادمی در ابتدای بهمن سال گذشته در جریان بازدید از پروژه راه آهن دورود- خرم آباد با اشاره به اینکه این پروژه راه آهن از پروژه‌های مهم و کلیدی استان است، اظهار داشت: این پروژه از سوی وزارت راه مورد توجه است و در استان هم پیگیری‌هایی می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز همراه با مسئولان وزارت راه و قرارگاه خاتم بازدیدی از پروژه کردیم و مشکلات پروژه مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: منبع اصلی تأمین مالی این پروژه از محل سهام فولاد بوده که یک عدد محدودی بوده و بخش عمده آن در پروژه مصرف شده است.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه از ابتدا دنبال این بودیم منابع جدیدی برای پروژه تعریف کنیم، افزود: یکی از این منابع جدید اوراق مشارکت است که با پیگیری‌های وزارت راه و نمایندگان استان و آقای نوبخت، نهایتاً تبدیل به طرح انتفاعی شد و امروز مجموعه شرکت زیرساخت از مجموعه اوراقی که در اختیارشان است که ۷۰۰ میلیارد است، ۱۲۰ میلیارد را برای پروژه خرم آباد اختصاص دادند.

خادمی یادآور شد: در بخش پیوست بودجه هم اعتبار پروژه افزایش یافته است، این اعتبار معمولاً برای کارهای تملک اراضی بیشتر استفاده می‌شود و اعتبار این بخش برای سال آینده ۴۵ میلیارد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: از طریق ماده ۵۶ که تأمین از طریق سیستم بانکی است نیز پیگیری لازم را می‌کنیم.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه از قرارگاه خاتم خواسته شد پروژه فعال نگه داشته شود هرچند طلبکار هم هستند، افزود: خوشبختانه دستور دادند پروژه فعال نگه داشته شود و در بخش‌های جدید هم کار شروع شود.

پیشرفت فیزیکی 36 درصدی راه آهن دورود-خرم آباد

حالا در جدیدترین اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در جمع خبرنگاران بیان کرد: راه‌آهن خرم‌آباد- دورود هم اکنون ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رضا خالقی اظهار کرد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در استان کارهای بسیاری بزرگ شهری و خارج شهری انجام داده که زیرگذر بهارستان، راه‎آهن و آزادراه از جمله پروژه‌هایی بوده که انجام داده و یا در دست انجام دارد.

وی افزود: این قرارگاه در حال حاضر از راه ‌و شهرسازی لرستان و شهرداری استان طلب زیادی دارد.

خالقی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی موسسات اقتصادی و مالی سرعت انجام پروژه‌های قرارگاه سازندگی کند شده که راه‌آهن خرم‌آباد- دورود نیز از این مهم مستثنی نیست.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان بیان کرد: این پروژه تا زمانی که اعتبار کارخانه فولاد را داشت حائز پیشرفت خوبی بود و هم اکنون نیز ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما تغییر مدیریتی در قرارگاه سازندگی و کمبود اعتبارات سبب شد که سرعت انجام آن بسیار کند شود اما تعطیل نیست.

وی با بیان اینکه در جلسه اقتصادی مقاومتی ۲۱ بهمن‌ماه سال گذشته در استان با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار و تصمیمات خوبی اخذ شد، اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام شده در هفته گذشته یک قسمت از اعتبارات را برای این پروژه توانستیم افزایش دهیم.

خالقی افزود: متاسفانه در بحث اوراق مشارکت سازمان برنامه و بودجه کشور هنوز مجوز را صادر نکرده و هنوز پروژه جان نگرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان عنوان کرد: امسال دولت تمام توان و اعتبارات خود را روی پروژه‌هایی گذاشته که تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و قطعا پروژه خرم‌آباد- دورود جزو این پروژه‌ها نیست.

وی تصریح کرد: به عنوان یک مقام پیگیری کننده تلاشمان این است پروژه زنده بماند، به حرکت خود ادامه دهد و با تزریق اعتبارات مناسب به بهره‌برداری برسد.

به هر حال با وجود تمامی سخنان اشاره شده انتظار می رود مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از ظرفیت های قانونی خود برای تامین اعتبارات مورد نیاز این طرح استفاده کنند.

چرا که مطمئنا ایجاد این طرح مهم نقش بسزایی در توسعه اقتصادی و اجتماعی لرستان به خصوص مرکز استان دارد.

حال باید دید مسئولان به وعده های خود عمل خواهند کرد و یا مردم خرم آباد باید در حسرت شنیدن سوت قطار برای سالیان دراز بمانند؟

گزارش از علی عبداله زاده