آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار
کد خبر : 1796
دوشنبه - ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴

کشف شهر مردگان در مرکز مصر

باستان‌شناسان در جریان کاوش‌های خود در مرکز مصر برای نخستین بار یک شهر مردگان کشف کرده‌اند که مومیایی‌های کشف شده در آن به بزرگان جامعه و راهبان مصری و نه پادشاهان تعلق دارد.

براساس گزارش نیویورک‌تایمز، باستان‌شناسان مصری در جریان کاوش‌های خود در روستایی به نام تونه الجبل واقع در مرکز مصر ۱۷ جسد مومیایی‌شده کشف کرده‌اند.

 

 

سازمان باستان‌شناسی مصر روز شنبه ۱۳ می ۲۰۱۷ کشف‌هایی بی‌نظیر در جنوب قاهره را تایید کرد و اعلام کرد اگرچه مومیایی‌های کشف شده از خاندان پادشاهی نیستند، اما به نظر می‌رسد که متعلق به برگزیدگان و راهبان بوده باشند.

 

 

مومیایی

در کنار این مومیایی‌های ارزشمند تعداد زیادی تابوت سنگی و همچنین دو پاپیروس‌ مکتوب کشف شده است. این مومیایی‌ها در گور دخمه‌های استان مینیا کشف شده‌اند.

صلاح الکولی، سرپرست گروه کاوش می‌گوید این اولین‌باری است که شهر مردگانی با این تعداد بالا از مومیایی‌ها در مرکز مصر کشف شده‌است. به گفته وی هنوز امکان کشف آثار و بقایای دیگری در این منطقه که در نزدیکی گورستان حیوانات واقع شده‌‌است،‌ وجود دارد.

طبق اعلام سازمان باستان‌شناسی مصر، جنس تابوت‌های کشف‌شده از سنگ آهک و سفال است. در کنار آنها تابوت‌هایی متعلق به حیوانات،‌به ویژه تابوت‌هایی که مخصوص پرندگان ساخته شده‌اند کشف شده‌است.

هنوز باستان‌شناسان نتوانسته‌اند قدمت حقیقی مومیایی‌ها را تعیین کنند اما به گفته مقامات سازمان باستان‌شناسی مصر این اجساد به دوران پسین مصر باستان، یعنی ۳۰۰ سال پیش از فتح مصر به دست اسکندر مقدونی در سال ۳۳۲ قبل از میلادتعلق دارند. با این‌همه احتمال آن وجود دارد که اجساد به دوران دودمان بطلمیوسی یعنی به ۳۰ تا ۳۰۵ سال پیش از میلاد تعلق داشته‌باشند.