آخرین اخبار » اخبار » اقتصادی » تازه ترین اخبار » خبر مهم » گفت و گو
کد خبر : 17020
پنجشنبه - ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴

آفت بازار سرمایه فعالیت بدون دانش و آگاهی است/صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشنهاد ویژه به افراد تازه کار

 عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت:آفت بازار سرمایه فعالیت بدون دانش و آگاهی است به همین دلیل به افرادی که علاقه مند به حضور در بورس هستند پیشنهاد می شود از ظرفیت صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنند.

آفت بازار سرمایه فعالیت بدون دانش و آگاهی است/صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشنهاد ویژه به افراد تازه کار

به گزارش وارک نیوز، امروزه بازار بورس به عنوان یک بازار مطمئن و ویژه برای سرمایه‌گذاری در اغلب کشورها به شمار می رود.

به نحوی که توسط این بازار می توان سرمایه های خرد و کلان مردمی را جمع کرده و آنها را به سمت و سوی تولید و فعالیت های مشروع اقتصادی سوق داد.

در کشورمان نیز در سالهای گذشته تاکنون شاهد افزایش رغبت عمومی به سرمایه گذاری در بازار سرمایه هستیم.

این امر در سالجاری پررنگ تر شده به گونه ای که تعداد افراد متقاضی حضور در این بازار به شدت افزایش پیدا کرده است.

بسیاری از کارشناسان سوق داده شدن مردم به سمت بازار سرمایه را امری مثبت برای اقتصاد کشور عنوان می کنند و معتقدند می توان با برنامه ریزی درست، دوری از رفتارهای احساسی، داشتن علم و داشتن مناسب و سایر فاکتورها به عنوان یک فرد فعال در بازار بورس حضور داشته و به اهداف بلندمدت خود دست یافت.

 به همین دلیل و برای پرس و جو از آخرین وضعیت بازار سرمایه، راهکارها و پیشنهادات گفت و گویی با احسان ناصر فعال بازار سرمایه و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران انجام داده ایم.

اهمیت بازار سرمایه را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته بازار سرمایه یک بازار دارای هیجان با عمق زیاد مناسب برای آحاد جامعه است.

هرچه اعضا به نسبت جمعیت گسترده‌تر باشند نشان دهنده روند مثبت و توجه ویژه مردم به بازار سرمایه و سوق داده شدن سرمایه های خرد به سمت فعالیت های مشروع و دوری از تنش های اقتصادی است.

در کشورمان تا سال گذشته با وجود اینکه بورس به عنوان یک اهرم بسیار مناسب برای کاهش مشکلات اقتصادی و توسعه به شمار می رفت اغلب شرکت های بزرگ حضور مناسبی در این بازار نداشتند اما خوشبختانه رفته‌رفته اعضای تامین کننده مالی بازار سرمایه در حال افزایش بوده و تعداد افرادی که در حال ورود به این بازار هستند در حال اضافه شدن هستند و این موضوع نشانه‌های خوبی را به دنبال دارد.

بازار بورس ایران در بلند مدت یکی از بازارهای پرسود و خیلی خوب برای توسعه کشور خواهد بود.

بازار سرمایه چه مزیت هایی برای سرمایه گذاری دارد؟

خوشبختانه یکی از مزیت های مناسب تحریم قیمت نفت ایران این بود که به این باور رسیدیم که می توان با استفاده از از ظرفیت های شرکت های تولیدی و تکیه بر توان داخلی منابع مورد نیازمان را تأمین کنیم.

به نحوی که بر اساس آمار و اطلاعات سال گذشته ۴۰ میلیارد دلار ارزحاصل از فروش شرکت‌های تولیدی وارد کشور شده و این امر نشان دهنده اهمیت توسعه بخش تولید در روند بهبود وضعیت اقتصادی است.

شرکت های واقعی برای توسعه همه جانبه نیازمند تامین منابع مالی هستند و در نتیجه بهترین راهکار برای تامین مالی این گونه شرکت ها استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و سرمایه گذاری مردم در بورس است.

بازار سرمایه مانند سایر بخش های سوداگرانه نیست که در کوتاه مدت و توسط یک شوک ذی نفعانش به سودهای کلانی برسند بورس به عنوان نماد شفافیت برای اقتصاد هر کشور به شمار رفته و یک تب سنج مناسب در زمینه اقتصاد برای هر جامعه است.

بازار سرمایه می تواند تنش های اقتصادی کنونی را کاهش دهد؟

هرچه بتوانیم با استفاده از راهکارهای منطقی و با دانش لازم سرمایه های خرد و مردمی را به سمت بازار سرمایه سوق دهیم مطمئناً این امر باعث خواهد شد که بازارهای سوداگرانه همچون ارز و مسکن باعث تنش اقصادی نشوند.

در هر بازاری مطمئنا کمبودهایی ممکن است وجود داشته باشد و بازار سرمایه نیز از این امر مستثنی نیست، اما مطمئناً مشکلات و چالش‌های این حوزه بسیار کمتر از سایر بخش است و در بلندمدت باعث توسعه اقتصادی ، اشتغال و همچنین درآمد زایی برای ذینفعانش می شود.

یکی از مزیت های اصلی ورود مردم به بازار سرمایه حذف دلالی است به صورت شفاف و منطقی می توان سرمایه های خرد و کوچک را به سمت تولید هدایت کرد و این امر مطمئناً در آینده توسعه اقتصادی و اشتغال را به دنبال دارد که در کشورهای توسعه به صورت ویژه مد نظر قرار داشته است.

مهم ترین و اصلی ترین راه سرمایه گذاری نیز همین بازار است.

به همین دلیل بانکها و سایر مراکز اقتصادی باید مردم را به سمت سرمایه گذاری منطقی در بازار سرمایه تشویق کنند.

پیشنهادتان برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه چیست؟

با توجه به موارد اشاره شده توصیه می شود که هر خانواده دستکم یک عضو فعال در بورس داشته باشد البته این بدان به این معنا نیست که خود فرد به صورت مستقیم اقدام به خرید و فروش سهام و یا معامله کند چرا که مطمئناً فعالیت بدون علم و منطق در بازار سرمایه باعث ضررو زیان افراد می شود.

به بیان دیگر باید گفت که آفت بازار سرمایه را باید معامله بدون دانش و آگاهی دانست.

برای حضور فعالانه و منطقی در بازار سرمایه راه های مختلفی اندیشیده شده تا افرادی که دانش و علم کافی را ندارند نیز بتوانند با کمترین مشکل در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و به صورت مناسب سود منطقی عایدشان شود.

صندوق های سرمایه گذاری به عنوان بهترین راهکار برای حضور در بازار سرمایه هستند چرا که این صندوق ها به ما اجازه می دهند که با کمترین ریسک وارد بازار سرمایه شویم و به جای ما نیاز هایمان را در این بازار شناسایی و اقدامات لازم را برای خرید و فروش سهام را انجام می دهند.

پیشنهاد می‌شود افرادی که مشتاق و حضور در بازار سرمایه هستند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد عمل شده و سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد.

برخی از افراد به دنبال بدست آوردن سودهای آنی از بورس هستند، این امر امکان پذیر است؟

بورس در بلند مدت بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است تجربه نشان داده که بورس بالاترین سود سالیانه را به خود اختصاص داده به صورت مستمر افرادی که با دانش و کافی وارد این حوزه شدند به سوددهی رسیدند.

آمارها نشان می‌دهد که افرادی که در بلندمدت در بازار سرمایه سرمایه گذاری کردند به صورت سالانه ۳۲ درصد سود دهی عایدشان شده که این امر نشان دهنده جایگاه ویژه بازار سرمایه برای فعالان واقعی است.

البته بازم تاکید می شود دانش کافی و داشتن نگاه بلندمدت به عنوان رمز موفقیت در این حوزه به شمار می‌رود و نگاه کوتاه مدت در بازار سرمایه سم بوده و منتج به ضرر و زیان خواهد شد.

پیشنهاد می‌شود افراد برای حضور فعالانه در بورس ابتدا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد عمل شده و پس از کسب دانش کافی تا ۱۰ درصد از سرمایه شان را خود معامله کنند.

پیشنهاد می شود برای حضور در بازار سرمایه افراد اقدام به فروش دارایی های ضروری زندگی خود نکرده و به صورت منطقی سرمایه های اضافه خود را را وارد این بازار کنند نگاه بلند مدت می تواند باعث موفقیت در بازار سرمایه شود.

چه آینده ای را برای بازار سرمایه پیش بینی می کنید؟

پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال روند بورس صعودی همراه با تنش های منفی  باشد چرا که شاهد ورود سرمایه‌گذاران و کد‌های معاملاتی جدیدی هستیم به همین دلیل بهترین راهکار استفاده منطقی از این ظرفیت بالقوه و دوری از رفتارهای هیجانی است.

آیا در لرستان توانسته ایم از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنیم؟

یکی از راهکارهای حمایت از واحدهای تولیدی و بخش تولید در لرستان نیز ورود شرکت‌های استانی به بازار سرمایه است که اکنون تعداد کمی از واحدهای تولیدی استان در بورس حضور دارند.

در صورتی که دستگاه‌های دولتی و اجرایی موانع پیش‌رو حضور این واحدها را بر بورس برطرف کنند مطمئنا می‌توان زمینه را برای توسعه لرستان مهیا کرد.

بر اساس اطلاعات موجود یکی از شاخص های توسعه یافتگی بورسی شدن شرکتها تولیدی است به همین دلیل انتظار داریم که هر چه سریعتر شرایط برای ورود سهام شرکت های تولیدی لرستان به بازار سرمایه مهیا شود.

چه توصیه ای به افراد علاقه مند به ورود به بازار سرمایه دارید؟

بازار سرمایه به عنوان یکی از بهترین راهکارها برای سرمایه گذاری بلندمدت در کل کشورها به شمار می‌رود و در کشورمان نیز این هم اکنون مورد توجه اقشار مختلف قرار گرفته است.

به همین دلیل توصیه می شود که افراد از رفتارهای هیجانی و انجام معاملات های احساسی در بورس خودداری کرده و با دانش کافی زمینه را برای حضورشان در این حوزه مهیا کنند.

مطمئنا با صبور بودن می‌توان در بازار سرمایه نقش آفرینی مناسبی داشت و سود خوبی نیز به صورت بلندمدت عایدمان شود.

از سوی دیگر حضور مردم در بازار سرمایه باعث روند رونق اقتصادی، بهبود وضعیت واحدهای تولیدی، ایجاد اشتغال و همچنین جلوگیری از ورود تنش های اقتصادی به کشور می‌شود و همین دلیل همه ما می‌توانیم با استفاده از دانش کافی وارد بازار سرمایه شویم.

در پایان پیشنهاد می شود افراد تازه کار به صورت مستقیم اقدام به انجام معامله و فعالیت در بورس نکرده و از طریق صندوق های سرمایه گذاری از ظرفیت این بازار استفاده کنند.