آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » پیشنهاد سردبیر » تازه ترین اخبار » یادداشت
کد خبر : 16958
چهارشنبه - ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲

از زایش بی‌رویه اراضی کشاورزی تا عدم رعایت طرح توازن مرتع و دام

امروزه منابع طبیعی در هر جامعه ای به عنوان مهمترین میراث به شمار می رود چرا که تداوم حیات ما انسان ها وابسته به محیط اطرافمان است و اگر نتوانیم به خوبی از این میراث گرانیها حراست و نگه داری کنیم مطمئنا خودمان متضرر خواهیم شد.

از زایش بی‌رویه اراضی کشاورزی تا عدم رعایت طرح توازن مرتع و دام

به گزارش وارک نیوز، امروزه منابع طبیعی در هر جامعه ای به عنوان مهمترین میراث به شمار می رود چرا که تداوم حیات ما انسان ها وابسته به محیط اطرافمان است و اگر نتوانیم به خوبی از این میراث گرانیها حراست و نگه داری کنیم مطمئنا خودمان متضرر خواهیم شد.

به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان معتقدند باید هر جامعه با استفاده از ظرفیت های مختلف اعم از مردم، سازمانهای مردم نهاد، فعالان محیط زیست و دستگاه های دولتی همگی به صورت مستمر برای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست گام بردارند.

متاسفانه در سالهای گذشته به دلایل مختلفی روند تخریب منابع طبیعی در کشورمان در شرایط نامناسبی قرار گرفته و عرصه های جنگلی با چالش های اساسی مواجه شده اند.

در این میان شهرستان کوهدشت دارای ظرفیت های بی بدیلی در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی بودهه و وجود عرصه های جنگلی متنوع و وسیع خود به عنوان پتانسیلی بی بدیل برای این دیار است.

با این وجود اکنون در لرستان و مخصوصا کوهدشت با مجموعه ای از مشکلات زیست محیطی روبرو هستیم این در حالی است که تا در گذشته با این میزان چالش مواجه نبودیم اما اکنون چالش های زیادی در حوزه منایع طبیعی و محیط زیست وجود دارد.

اولین چالش موجود کوهدشت را باید تبدیل اراضی جنگلی و مرتعی به زمین های کشاورزی دانست، واقعا برخی از افراد با جسارت هر چه تمام تر مبادرت به شخم زدن منابع طبیعی کرده و حتی به اراضی با شیب بالا نیز رحم نکرده و آنها را شخم می زنند.

عمده پوشش کوهپایه ای منطقه زاگرس بلوط است برخی از افراد برای رسیدن به اهداف اولین کارشان حذف درختان است و با شیو های مختلف و به صورت بی رحمانه مبادرت به این اقدام می کنند.

متاسفانه بر اساس اطلاعات موجود در سالهای گذشته سطح اراضی کشاورزی غیر بایر و کم بازده افزایش پیدا کرده و این موضوع نشان دهنده زایش زمین های کشاورزی که باید چاره اب عاجل اندیشیده شود.

همچین گاهی اوقات افرادی بدون توجه به چالش های محیط زیستی اقدام به ماندن در طبیعت کرده و به دلیل برگزاری اردوهای دسته جمعی خسارت های جبران ناپذیری به طبیعت وارد می کنند.

انتظار می رود دوستداران طبیعت به گونه ای عمل کنند که کمترین آسیب به محیط زیست برسد و از سوی دیگر مسئولان نظارت بیشتری بر عرصه ای طبیعی داشته باشند تا سطح تخریب آنها کاهش یابد.

آفت برگ جوانه خوار به یکی از چالش های کنونی منایع طبیعی تبدیل شده و اکنون بخش هایی از جنگل های بلوط استان و تبع آن شهرستان در شرایط نامناسبی قرار دارند و باید فکری اساسی برای مشکلات کنونی اندیشید.

آفت برگ جوانه خوار خسارت های جبران ناپذیری به جنگل های کهنسال بلوط وارد کرده و بایستی با استفاده از روش های علمی و همچنین سم پاشی های نوین به دنبال حفاظت و حراست از این میراث های گرانبهای باشیم.

چرا که مطمنا ادامه یافتن این وضعیت نتیجه ای جز از بین فتن درختان کهنسال و ارزشمند بلوط نخواهد داشت.

یکی دیگر از مشکلات کنونی منابع طبیعی کوهدشت را باید ایجاد جاده های بین مزارع و جنگلی دانست همین عامل باعث شده تا افراد بتوانند بدون دردسر و به راحتی در اراضی جنگلی ورود پیدا کرده و باعث آسیب زدن به درختان و جنگل شوند.

به همین دلیل انتظار داریم که منابع طبیعی در این راستا ورود پیدا کرده و این جاده ها را شخم زده و تخریب کند.

از سوی دیگر به حدی دام زیاد شده است که وارد مراتع و عرصه های جنگلی و ممنوعه می شوند و باعث بروز خسارت های جبران ناپذیری به منابع طبیعی می شوند.

سوال اینجاست چرا طرح توازن مرتع و دام به خوبی اعمال نمی شود؟

متاسفانه به هیچ عنوان میزان مراتع و دام ها باهم همخوانی ندارد و همین عامل باعث از بین رفتن منابع طبیعی شده است.

انتظار می رود دستگاه های متولی نظارت های لازم را داشته و طرح توازن را به خوبی اجرایی کنند.

نتیجه از بین رفتن مراتع چیزی جز از بین رفتن منابع طبیعی، فرسایش خاک و سایر چالش های زیست محیطی نیست.

چالش دیگر حوزه محیط زیست کوهدشت را باید شکار بی رویه گونه های مختلف دانست که نمونه بارز آن را باید پرنده سهره دانست که انتظار می ود متولیان امر به صورت ویژه ورود پیدا کرده و از گسترش شکار بی رویه و غیر مجاز که اسیبی جدی به محیط زیست است جلوگیری به عمل آورند.

به هر حال منابع طبیعی و محیط زیست کوهدشت اکنون برای تداوم حیات به مشارکت همه جانبه جوامع محلی و پای کار آمدن آنها و همچنین ورود مسئولانه و نظارت جدی دستگاه های متولی نیاز دارد.

چرا که با ادامه یافتن روند تخریب این میراث گرانبها مطمئنا در سالهای آینده با چالش های اساسی روبرو خواهیم بود.

 

مصطفی رضایی-مدیرعامل انجمن زیست محیطی آوای باران کوهدشت