آخرین اخبار » اخبار ویژه » ورزشی
کد خبر : 1680
شنبه - ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۳

کمبود بودجه؛ وزنه سنگین وزنه‌برداران لرستان

حوزه ورزش در لرستان از دیرباز تاکنون استعدادهای مختلفی را در رشته‌های ورزشی به خود دیده است و ورزشکاران و قهرمانان زیادی از این دیار توانسته‌اند بر سکوهای افتخار برای کشورمان بایستند. نمونه بارز آن هم حضور ورزشکاران لرستانی در مسابقات ملی و بین‌المللی مختلف است…

به گزارش وارک نیوز حوزه ورزش در لرستان از دیرباز تاکنون استعدادهای مختلفی را در رشته‌های ورزشی به خود دیده است و ورزشکاران و قهرمانان زیادی از این دیار توانسته‌اند بر سکوهای افتخار برای کشورمان بایستند. نمونه بارز آن هم حضور ورزشکاران لرستانی در مسابقات ملی و بین‌المللی مختلف است.

 

 

بسیاری از کارشناسان ورزشی معتقدند که به رغم حضور ورزشکاران خوب و نام‌آور در برخی رشته‌های ورزشی همچون فوتبال، جودو و بوکس کم‌لطفی است اگر ظرفیت‌های ورزشی  لرستان را منحصر به این رشته‌ها کنیم. بی شک در سایر رشته‌های ورزشی نیز جوانان لرستانی به دلیل استعداد بیش از پیش خود در صورت حمایت مسئولان می‌توانند افتخارآفرینی کنند.
به عنوان نمونه وزنه‌برداری را باید یکی از رشته‌های خاص و منحصر به فرد دانست که در رقابت‌های بین‌المللی و همچنین المپیک دارای اهمیت بسیار زیادی است. کشورهای مختلف برای کسب مدال‌های وزنه‌برداری سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده‌اند. در لرستان نیز از دیرباز ظرفیت مناسبی در وزنه‌برداری وجود داشته است و به دلایل مختلفی طی دو دهه گذشته شاهد افول این رشته ورزشی هستیم اما مسئولان این رشته اظهار می‌کنند؛ وزنه‌برداری لرستان در حال حاضر روند رو‌به‌رشدی را پشت سر می‌گذارد.
به همین دلیل اکنون تلاش‌ها برای استعدادیابی و توجه به رده‌های پایه‌ همچون نونهالان، نوجوانان و جوانان در دستور کار و اولویت برنامه‌ها قرار گرفته و تاکنون نیز موفقیت مناسبی به دست آمده است. اما در رده بزرگسالان هنوز انتظارات برآورده نشده و باید با برنامه‌ریزی ویژه از ظرفیت مناسبت جوانان لرستانی برای افتخارآفرینی و حضور در رقابت‌های مختلف داخلی و خارجی استفاده کرد.
در این میان ورزشکاران و فعالان وزنه‌برداری لرستان نبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز و به روز را از مشکلاتی عنوان می‌کنند که با آن روبه‌رو هستند. آنها معتقدند؛ کمبود منابع مالی مهم‌ترین عاملی است که توقف این رشته ورزشی در مسیر قهرمانی را رقم زده است. به همین دلیل انتظار می‌رود مسئولان در این راستا وارد عمل شده و حمایت‌های لازم را انجام دهند.

ظرفیت ویژه وزنه‌برداری لرستان
یکی از پیشکسوتان وزنه‌برداری لرستان می‌گوید: ظرفیت‌های مناسبی در زمینه وزنه‌برداری در لرستان وجود دارد و ورزشکاران این استان در مسابقات مختلف توانسته‌اند به صورت فردی و یا گروهی افتخارات خوبی کسب کنند.

«نصرالله رفیعی» ادامه می‌دهد: طی سال‌های گذشته شاهد تغییر و تحولات بسیار مناسبی در هیات وزنه‌برداری لرستان هستیم به نحوی که مسئولان هیات به دنبال توجه ویژه به رده‌های پایه همچون نونهالان، نوجوانان و جوانان هستند. در این راستا نیز موفقیت‌های بسیار مناسبی به دست آمده و شاهد کسب مقام‌های ملی و بین‌المللی جوانان لرستانی هستیم.
این فعال وزنه‌برداری عنوان می‌کند: با وجود اینکه بسیاری بر این عقیده‌اند؛ رشته وزنه‌برداری چندان دشوار نبوده، اما این ورزش دارای سختی‌های بسیار زیادی بوده و در نتیجه برای تربیت ورزشکاران حرفه‌ای نیازمند حمایت‌های مناسبی از سوی مسئولان هستیم .
این پیشکسوت وزنه‌برداری لرستان اظهار می‌کند: در چند سال گذشته در زمینه تامین زیرساخت‌های مورد نیاز وزنه‌برداری لرستان تلاش‌های خوبی صورت گرفته و پس از گذشت سال‌ها خانه وزنه‌برداری لرستان تشکیل شده است. بی‌گمان با تحقق این هدف می‌توان اقدامات مناسبی برای توسعه این رشته در لرستان انجام داد.
رفیعی با اشاره به لزوم حمایت مادی و معنوی مسئولان استان از رشته وزنه‌برداری می‌گوید: به هر حال مهم‌ترین مشکل برای توسعه وزنه‌برداری در لرستان را باید کمبود اعتبارات و منابع مالی دانست، به همین دلیل انتظار داریم که مسئولان توجه ویژه‌ای به رشته وزنه‌برداری داشته باشند. این رشته اکنون در اولویت حمایت سایر کشورها قرار دارد و ما نیز باید بتوانیم با توسعه بیش از پیش این رشته ورزشی زمینه را برای کسب مدال‌های بین‌المللی مهیا کنیم.
توجه ویژه به رده‌های پایه
رئیس هیات وزنه‌برداری لرستان نیز با بیان اینکه اولویت اصلی هیات وزنه‌برداری لرستان توجه به رده‌های پایه و استعدادیابی است، اظهار می‌کند: طی چند سال اخیر با برنامه‌ریزی مناسب شرایط را برای توسعه وزنه‌برداری در رده‌های پایه مهیا کرده‌ایم. دو وزنه‌بردار لرستان در رده نوجوانان و یک وزنه‌بردار در رده جوانان موفق به کسب مدال در رقابت‌های بین‌المللی شدند.
«سید‌علی شاهرخی» ادامه می‌دهد: وزنه‌برداری لرستان در دو دهه گذشته شرایط مناسبی نداشته اما با تلاش‌های صورت گرفته به دنبال احیای مجدد این رشته ورزشی و کسب جایگاه اصلی لرستان در کشور هستیم. در این مدت توجه ویژه‌ای به تامین زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز وزنه‌برداران لرستانی شده است.
شاهرخی عنوان می‌کند: اکنون خانه وزنه‌برداری لرستان تشکیل شده و این مهم کمک زیادی به توسعه این رشته در استان خواهد کرد. از سوی دیگر شاهد راه‌اندازی سالن وزنه‌برداری آموزش‌وپرورش نیز هستیم که فعال بوده و دانش آموزان علاقه‌مند به رشته وزنه‌برداری در این مکان آموزش می‌بینند.

تلاش برای کسب جایگاه برتر

رئیس هیات وزنه‌برداری لرستان بیان می‌کند: با توجه به اقدامات مختلف صورت گرفته و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال به دنبال کسب جایگاه اول تا سوم وزنه‌برداری لرستان در رده نوجوانان کشور هستیم. از سوی دیگر امیدواریم در سال آینده بهترین شرایط برای تبدیل تیم وزنه‌برداری جوانان لرستان به یکی از تیم‌های برتر کشور مهیا شود.
شاهرخی می‌گوید: اکنون در لرستان حدود ۱۲۰ ورزشکار سازمان‌یافته زیر نظر این هیات فعال هستند و علاوه بر آن هیات‌های بروجرد، ازنا، الیگودرز، دورود و خرم‌آباد نیز به علاقه‌مندان رشته وزنه‌برداری خدمات ارائه می‌دهند. همچنین به دنبال تشکیل هیات‌های وزنه‌برداری در سایر شهرستان‌های استان هستیم تا علاقه‌مندان به این رشته بتوانند در شهرستان خود اقدام به فعالیت کنند.
وی یکی از مهم‌ترین مشکلات این هیات را کمبود منابع مالی عنوان می‌کند و می‌افزاید: با توجه به کمبود منابع مورد نیاز انتظار داریم که مدیران استان شرایط را برای حمایت هر چه بیشتر از این رشته ورزشی مهیا کنند. البته هیات بوکس استان به رغم مشکلات عدیده مالی زیرساخت‌های مورد نیاز این رشته ورزشی را مهیا کرده‌ است اما در زمینه تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز همچنان با چالش مواجه هستیم.
رئیس هیات وزنه‌برداری تاکید می‌کند: با توجه به اقدامات انجام شده و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته آینده درخشانی از آن وزنه‌برداری لرستان خواهد بود و امیدواریم مسئولان نیز حمایت‌های لازم را از این رشته پرطرفدار انجام دهند، چرا که جوانان لرستانی ظرفیت‌های مناسبی برای پیشرفت‌ در این رشته دارند.

ظرفیت ویژه جوانان لرستانی در وزنه‌برداری
«نصرالله رفیعی» پیشکسوت وزنه‌برداری عنوان می‌کند: جوانان لرستانی دارای ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای حضور در این عرصه هستند و می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و تربیت افراد علاقه‌مند در رده‌های پایه در آینده نه چندان دور شرایط را برای تبدیل لرستان به یکی از قطب‌های وزنه‌برداری کشور مهیا کرد. ب
ه هر حال انتظار داریم که شرایط برای حضور بخش خصوصی و پشتیبان در این عرصه مهیا شود چرا که در صورت حمایت از وزنه‌برداری و برگزاری مسابقات مختلف شرایط برای توسعه بیش از پیش این رشته در استان مهیا خواهد شد./همشهری