آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » تازه ترین اخبار » گردشگری » یادداشت
کد خبر : 16569
سه شنبه - ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲

یادی از سالگشت نشست تخصصی راهنمایان گردشگری و ضرورت برگزاری این رویدادها در لرستان

دو سال پیش در روزهای ماه مبارک رمضان شاهد برگزاری نخستین نشست تخصصی گردشگری استان در حوزه راهنمایان به تلاش خانه گردشگری لرستان و مشارکت و پشتیبانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بودیم.

یادی از سالگشت نشست تخصصی راهنمایان گردشگری و ضرورت برگزاری این رویدادها در لرستان

به گزارش وارک نیوز، دو سال پیش در روزهای ماه مبارک رمضان شاهد برگزاری نخستین نشست تخصصی گردشگری استان در حوزه راهنمایان به تلاش خانه گردشگری لرستان و مشارکت و پشتیبانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بودیم.

در آن زمان قریب 6 ماه از شروع کار کارگروه راهنمایان استان زیر مجموعه خانه گردشگری استان و ارتباط آن با بزرگترین تشکل راهنمایان گردشگری کشور می گذشت و هسته ای تشکیل شده بود برای گردهم آوری راهنمایان گردشگری، برنامه ریزی و هدف گذاری در حیطه ی راهنمایان گردشگری استان و ارتباطات سودمند با تشکلها و فعالین گردشگری کشوری.

مدیر عامل خانه گردشگری لرستان بدین صورت شروع کرد که چندین سال است که نیاز به چنین نشستی در لرستان احساس می شود و ما چندین ماه است پیگیر این برگزاری نشست با کانون هستیم؛ در ماه مبارک رمضان فرصت برای گرد هم آیی راهنمایان بیش از زمانهای دیگر است و این خود دلیلی دیگر بر برکتهای این ماه زیباست.

اویس کیانی رئیس هیات مدیره ی کانون انجمنهای صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور آمده بود تا از استانداردها، آئین نامه ها، قوانین و راه حلها بگوید و افق وسیعتری را جلوی چشم راهنمایان گردشگری لرستان باز کند. در برابر آن ساجدی که رابط راهنمایان استان با کانون بود از تعریف نقش و جایگاه و اهمیت کار راهنمایان در صنعت گردشگری گفت و در رابطه با مشکلات راهنمایان، چرایی عدم توجه و جدی گرفته شدن توسط دفاتر خدمات گردشگری و چگونگی ارتباط موثر با کانون پرسید. آماری از وضعیت راهنمایان و کارهای انجام شده در کارگروه راهنمایان استان و رهآوردهای ارتباط با کانون نیز در جلسه عنوان شد.

در نشست علاوه بر اکثریت راهنمایان گردشگری، نمایندگانی از دفاتر خدمات گردشگری و آژانسها، موسسات آموزشی، تشکلها و فعالین مختلف گردشگری از جمله بلاگرها حضور داشتند.

نشست با محوریت مسائل و مشکلات عینی و بومی، گفتگومحور و بر اساس نیاز راهنمایان لرستان پیش رفت و اویس کیانی پاسخگوی پرسشها بود.

یاداور می گردد این نشست با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، اتاق بازرگانی لرستان و با تلاش خانه گردشگری پایدار لرستان در 23 خرداد 97 برگزار گردید و تا کنون تنها نشست تخصصی برگزار شده گردشگری در استان می باشد.

 

حالا حدود دو سال از آن روزها می گذرد و باید بدانیم برگزاری رویدادهای بین فعالین رشته های گوناگون کاری از جمله اقداماتی است که انجام سالیانه یا چند سال یکبار آن ضروری می باشد.

صنعت گردشگری با توسعه و تغییرات جهان و سلایق گردشگران از جمله رشته های کاری است که ضرورتی دوچندان را در زمینه ی برگزاری رویدادهای گردشگری ایجاب می نماید.

در نشستهای تخصصی میتوان با حضور استادان، فعالین موفق یا اشخاص با دارا بودن جایگاه بالای تجاری و صنفی به بیان هر آنچه هدف تعیین شده را محقق می سازد پرداخت و از دانش و تجربه ی آنها بهره برد.

بی شک رویدادهای گردشگری از جمله نشستها، همایشها و کارگاه ها  سبب آشنایی فعالین با یکدیگر، زمینه سازی برای همکاری های بیشتر بین فعالین، آشنایی با فضای بروز کاری و قوانین و استانداردهای کاری و موارد ضروری می باشد.

استان لرستان از جمله استانهایی است که با وجود پتانسیلهای بالقوه هنوز در آغاز آموزش، توانمندسازی و  استانداردسازی فعالین گردشگری می باشد.

بنظر میرسد برگزاری نشستهای تخصصی در کنار دیگر انواع اقدامات مانند کلاسهای گوناگون، میتواند راهگشای بسیاری از گره های کاری و سوالات در رابطه با مشاغل گردشگری باشد.

بعنوان مثال بیشتر فعالینی مانند اقامتگاهداران و دفاتر خدمات مسافرتی با آزمون و خطاهای بسیار به تلاشها ادامه می دهند. یادآور می شود این دو صنف در لرستان از وضعیت کاری خوبی برخوردار نیستند و بعنوان مثال برخی دفاتر صرفا به برگزاری تورهای هفتگی داخلی برای هم استانیها بسنده کرده و سهم ناچیزی از درآمد گردشگران را نصیب دارند.

مسلما میتوان با هدف گذاری و برنامه ریزی و برگزاری نشستهای تخصصی برای گروه های مختلف ذی نفع به پربارتر کردن تلاشها و توسعه واقعی گردشگری استان دست یافت.

 

بهناز ساجدی-مدیر عامل خانه گردشگری پایدار لرستان، راهنمای گردشگری