آخرین اخبار » اخبار » اخبار ویژه » گردشگری » گزارش
کد خبر : 1630
سه شنبه - ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۹

نجات میراث مخروبه لرستان توسط بخش خصوصی/احیای حمام گپ تجربه‌ای موفق در اعتماد به بخش غیر دولتی

حمام گپ یکی از آثار تاریخی ارزشمند در مرکز شهرخرم‌آباد است که در سالهای گذشته به دلیل کم توجهی به مخروبه‌ای تبدیل شده بود،اما در نهایت با ورود بخش خصوصی احیا شد بگونه‌ای امروز میزبان گردشگران بسیاری است.

به گزارش وارک نیوز استان لرستان ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری دارد، به نحوی که بر اساس آمارها بیش از ۵ هزار اثر طبیعی و تاریخی در این استان شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ جاذبه لرستان در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند.

آثار تاریخی لرستان تنها به یک دوره خاص تاریخی معدود نشده و گستره آن‌ها به دوران تاریخی مختلفی باز می‌گردد.

به عنوان نمونه حمام گپ خرم‌آباد که بسیاری از کارشناسان پیشینه آن را به دوران صفویه می‌دانند را باید یکی از آثار زیبا و منحصر به‌فرد تاریخی و گردشگری لرستان دانست.

البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در گذشته وضعیت حمام گپ به هیچ عنوان مناسب نبوده و شاهد تبدیل این اثر به مخروبه‌ای بودیم.

 با این وجود در سال‌های گذشته و با ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به این عرصه و واگذاری این مجموعه به صورت اجاره بلند مدت به آن‌ها شرایط برای احیای دوباره و مرمت این مجموعه مهیا شد.

خوشبختانه اکنون پس از گذشت چند سال شاهد احیای مجدد مجموعه تاریخی حمام گپ خرم‌آباد و تبدیل آن به یکی از پتانسیل‌های ویژه گردشگری لرستان هستیم، به نحوی که بر اساس گفته مسئولان در ایام تعطیلات نوروز امسال بیش از ۱۰ هزار گردشگر رسمی و غیررسمی از این مجموعه بازدید کرده‌اند.

به هر حال احیای مجدد حمام گپ را باید مرهون حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دانست.

مطمئناً واگذاری حمام گپ را باید یکی از موفق‌ترین واگذاری‌ها دانست و انتظار می‌رود مسئولان با حمایت ویژه از چنین سرمایه‌گذارانی شرایط را برای احیای سایر ظرفیت‌های ویژه گردشگری لرستان که اکنون وضعیت مناسبی نیز ندارند را مهیا کنند.

البته سرمایه‌گذاران حمام گپ از عدم‌حمایت مناسب برخی از دستگاه‌های اجرایی گلایه‌مند بوده و معتقدند که هنوز بدنه دستگاه‌های دولتی در مقابل حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مقاومت می‌کنند.

انتظار می‌رود که مسئولان میراث فرهنگی لرستان اقدامات عملی را برای احیای ظرفیت‌های تاریخی استان که اکنون در شرایط مناسبی قرار نداشته مهیا کنند، چرا که مطمئناً در صورتی که این ظرفیت‌ها در سایر استان‌ها قرار داشت شاهد استفاده بیش از پیش از آن‌ها در جهت توسعه اقتصادی بودیم.

تبدیل حمام گپ به پتانسیل گردشگری

 در همین زمینه نماینده شرکت سرمایه‌گذار مجموعه تاریخی حمام گپ در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خرم‌آباد، بیان کرد: در اواخر ۹۳ به دلیل اینکه تیم مرمت حرفه‌ای در استان وجود نداشت و به عنوان اولین سرمایه‌گذار بخش خصوصی در بحث مرمت ساختمان‌های تاریخی بودیم، حدوداً پس از ۶ ماه توانستیم که تیم تخصصی مرمت را پیدا کنیم.

احسان ناصر ادامه داد: این بنا را به صورت اجاره بلندمدت ۱۳ ساله از صندوق احیا بناهای تاریخی تحویل گرفته و مدت‌زمان ۲ سال برای مرمت حمام گپ زمان صرف شده است.

وی عنوان کرد: ۵ برابر رقم تعهد شده اقدامات مرمتی در این مجموعه انجام داده‌ایم، به بیان دیگر مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای مرمت این بنا هزینه شده و همچنین مبلغی در حدود ۶۰۰ میلیون تومان نیز برای تجهیزات متناسب با شرایط آن در نظر گرفته شده است.

نماینده شرکت سرمایه‌گذار مجموعه تاریخی حمام گپ ادامه داد: در سال ۹۵ بهره‌برداری آزمایشی از حمام گپ آغاز شد و صندوق احیا برای این بنا کاربری مرکز خدمات رفاهی، تفریحی و پذیرایی در نظر گرفته و بر همین اساس اکنون شاهد راه‌اندازی گالری فروش و عرصه صنایع‌دستی تولید داخل کشور با محوریت آثار فاخر و ارزشمند استان لرستان در این مجموعه هستیم.

ناصر عنوان کرد: برای مرمت و احیای این مجموعه خیلی سختی‌ها کشیدیم و از برخی از ارگان‌ها به عنوان یک بخش خصوصی گلایه‌مند هستیم و امروز کار کردن در لرستان با وجود دیدگاه بسیار ویژه حمایتی از سرمایه‌گذاران مدیران ارشد در ۲ بخش بدنه دستگاه‌های دولتی و همچنین برخی از افراد با مشکل مواجه است..

وی با بیان اینکه هنوز هم دید برخی از افراد به سرمایه‌گذاران چندان مثبت نیست، افزود: گروه‌مان تصمیم دارد که اقدام به مرمت و احیای چند بنای تاریخی دیگر لرستان کند، اما همچنان آن‌گونه که بایدوشاید از سوی دستگاه‌های دولتی حمایتی صورت نمی‌گیرد که نمونه بارز این موضوع را باید حمایت نکردن اداره آب و برق از این مجموعه دانست.

اشتغال‌زایی ۳۵ نفر در حمام گپ خرم‌آباد

ناصر اظهار کرد: اکنون با احیای این مجموعه شاهد اشتغال‌زایی ۳۵ نفر هستیم، این در حالی است که برای اشتغال‌زایی در بخش صنعت برای هر نفر به اعتبار بسیار زیادی نیاز داشته، اما در بخش خدمات مخصوصاً گردشگری با احیای حمام گپ علاوه بر حفظ بنا و تبدیل این مجموعه به یک اثر ویژه برای گردشگران شاهد اشتغال‌زایی ۳۵ نفر هستیم.

نماینده شرکت سرمایه‌گذار مجموعه تاریخی حمام گپ عنوان کرد: با احیای این مجموعه جاذبه‌ای به جاذبه‌های متعدد لرستان اضافه شده و اکنون نیز شاهد استقبال مناسب گردشگران از آن هستیم.

 این مسئول ادامه داد: مرمت این مجموعه کامل شده و احیا و بهره‌برداری بر اساس برنامه تا ۴۰ درصد انجام شده، در همین راستا رستوران این مجموعه به صورت آزمایشی افتتاح شده و با بازگشایی رستوران به ۶۰ درصد اهدافمان دست خواهیم یافت.

ناصر گفت: احداث کافی‌شاپ، قهوه‌سرا، احداث شیرینی پز خانه با تأکید بر تولید شیرینی‌های محلی لرستان، ایجاد انارستان، احداث فضای فرهنگی در این مجموعه از دیگر برنامه‌هایمان برای حمام گپ است.

ضعف لرستان در تربیت نیروی متخصص حوزه گردشگری

وی عنوان کرد: اگر می‌خواهیم به مقصد گردشگری تبدیل شویم باید بتوان نیروی متخصص حوزه گردشگری را تربیت کرد که اکنون استان لرستان در این حوزه با ضعف مواجه بوده و فضاهای آموزشی ما هیچ‌گونه اقدامی در جهت تربیت دانشجویان و متخصصان حوزه گردشگری انجام نداده‌اند.

این مسئول بیان کرد: وقتی در مرکز شهر برق را این‌قدر گران به ما می‌دهند، در جایی که مسیر دسترسی مناسبی نداشته و از امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز برخوردار نیست، چگونه می‌توان انتظار داشت شاهد احیای مجموعه‌هایی همچون کاروان‌سرای چمشک بود و به نظر می‌رسد مسئولان باید دیدگاهشان را در مقابل سرمایه‌گذاران تغییر دهند.

ناصر از بازدید ۱۰ هزار گردشگر از این مجموعه تاریخی در ایام نوروز خبر داد و افزود: در ایام نوروز ۱۰ هزار نفر به صورت رسمی و غیررسمی از حمام گپ بازدید کرده‌اند و تعامل بسیار مناسبی با افراد محلی این منطقه داشته و حتی از کمک‌های آن‌ها استفاده می‌کنیم.

نبود پارکینگ در بافت مرکزی شهر خرم‌آباد

وی اظهار کرد: پارکینگ در محدوده حمام و میدان گپ وجود نداشته و اکنون گردشگران برای حضور در این مجموعه با مشکل مواجه هستند و به همین دلیل انتظار می‌رود شهرداری اقدام به آزادسازی پارکینگ مورد نیاز در این منطقه کند.

نماینده شرکت سرمایه‌گذار مجموعه تاریخی حمام گپ در پایان خواستار حمایت ویژه مسئولان و دستگاه‌های دولتی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف اعم از گردشگری شد./فارس