آخرین اخبار » اجتماعی » اقتصادی » پیشنهاد سردبیر » خبر مهم » گردشگری
کد خبر : 1621
سه شنبه - ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰

تنور پخت شیرینی‌های سنتی لرستان داغ نیست

سوغات‌ها بهترین معرف استان یا شهری هستند که هر مسافری از آن دیدن می‌کند و هر منطقه بر اساس آداب و رسوم خود دارای سوغات خاصی است…

سوغات‌ها بهترین معرف استان یا شهری هستند که هر مسافری از آن دیدن می‌کند و هر منطقه بر اساس آداب و رسوم خود دارای سوغات خاصی است.

لرستان نیز با تنوع بسیار زیاد در ارائه سوغات مختلف از این ظرفیت خوب و ماندگار بهره‌مند است.  این استان غربی کشورمان به دلیل تنوع آب و هوایی و اقلیمی سوغات مختلفی دارد اما بسیاری از کارشناسان معتقدند؛

از این ظرفیت‌ها برای معرفی استان، جذب گردشگر و درآمدزایی آن‌گونه که قابل انتظار است استفاده نشده است. تایید این ادعا هم پخت چند نوع شیرینی محلی مخصوص استان همچون کاک و برساق است که تا کنون با نام لرستان برندسازی نشده و می توان با برنامه‌ریزی مناسب شرایط را برای معرفی هر چه بیشتر این شیرینی‌های محلی با نام اختصاری مربوط به استان به بازارهای مختلف مهیا کرد.

بی‌شک تحقق این امر در سایه تولید این شیرینی‌های محلی متناسب با ذائقه گردشگران، با تنوع بالا و در بسته‌بندی‌های مناسب از سوی تولید کنندگان میسر خواهد بود و از سوی دیگر با معرفی و تولید هر چه بیشتر سوغات محلی لرستان زمینه اشتغال‌زایی و درآمدزایی برای مردم استان فراهم خواهد شد.  در این میان انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول به صورت جدی وارد عمل شده و با حمایت ویژه از تولیدکنندگان، زمینه را برای تولید شیرینی‌های محلی لرستان به بازارهای داخلی و خارجی با شیوه‌های جدید و متناسب با ذائقه مشتریان مهیا کنند.

 

 

نقش ویژه در توسعه گردشگری
«حسین رحمانی» کارشناس گردشگری می‌گوید: امروزه صنعت گردشگری دارای زیرشاخه‌های مختلف و متعددی است و می‌توان از هر حوزه در جهت جذب گردشگر استفاده کرد. به عنوان نمونه اکنون در اغلب استان‌های گردشگرپذیر شاهد عرضه انواع سوغات محلی به گردشگران هستیم و همین موضوع باعث معرفی هرچه بیشتر این استان‌ها می‌شود.
وی عنوان می‌کند: سوغات را باید به عنوان نماد یک منطقه دانست و در صورت برنامه‌ریزی مناسب عرضه سوغات می‌تواند به عنوان یکی از عوامل اصلی جذب گردشگران باشد. با این وجود در لرستان به این موضوع بی‌توجهی شده و به رغم تنوع بالای سوغات در شهرهای مختلف استان از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده است.
رحمانی ادامه می‌دهد: به عنوان نمونه چرا باید چندین شیرینی سنتی همچون کاک، برساق و کلوای شهر خرم‌آباد برای گردشگران ناشناخته باشد و نتوانیم از این ظرفیت در جهت اشتغال‌زایی استفاده کنیم. هیچ یک از این شیرینی‌های محلی مانعی برای توسعه ندارند و می‌توانند با برنامه‌ریزی مناسب و حمایت مسئولان به نشانی برای معرفی لرستان تبدیل شوند. انتظار می‌رود در این راستا اقدامات بیشتری انجام شود.

توزیع محدود
رئیس اتحادیه قنادان خرم‌آباد هم با بیان اینکه اکنون در شهر خرم‌آباد  چندین شیرینی محلی همچون آردی، کلوا، برساق و کاک وجود دارد، اظهار می‌کند: تاکنون هیچ یک از آنها نتوانسته‌اند به صورت گسترده تولید و روانه بازار شوند.

«منوچهر سوری» می‌افزاید: شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل نبود موفقیت در این حوزه را باید نداشتن برند و مجوزهای سازمان غذا و دارو برای تولید انبوه این شیرینی‌ها عنوان کرد، چرا که بر اساس مصوبات جدید عرضه شیرینی در بازارهای سایر استان‌ها منوط به داشتن مجوزهای لازم است.
وی عنوان می‌کند: با تلاش‌های صورت گرفته مجوز بهداشتی مورد نیاز برای تولید انبوه و گسترده شیرینی آردی به عنوان یکی از شیرینی‌های سنتی لرستان را دریافت کرده‌ایم. این شیرینی بدون هیچ‌گونه مواد نگهدارنده تولید شده و ۴ ماه ماندگاری دارد. شیرینی آردی را باید به عنوان یکی از معدود شیرینی‌هایی دانست که در تهیه آن از تخم‌مرغ استفاده نمی‌شود.
سوری اظهار می‌کند: تاکنون تولید شیرینی‌های سنتی خرم‌آباد همچون کاک، کلوا، برساق وآردی به صورت سنتی و در کارگاه‌های کوچک انجام‌شده است. اگر خواهان برند‌سازی برای این سوغات‌های محلی استان هستیم باید آن‌ها را متناسب با سلیقه‌های روز و نیاز بازار در بسته‌بندی‌های زیبا تولید و روانه بازار کرد.
وی عنوان می‌کند: پس از برند سازی باید بتوان برای این سوغات محلی به صورت جمعی بازاریابی انجام داد. بی‌شک در بلندمدت شاهد پیشرفت قابل‌قبول و معرفی بیشتر این ظرفیت‌های استان خواهیم بود.
این مسئول می‌افزاید: برای تحقق اهداف اشاره شده نیازمند به حمایت هر چه بیشتر مسئولان دستگاه‌های مختلف هستیم، چرا که در ابتدای مسیر قرار داشته و باید با حمایت‌های انجام‌شده گام‌های بلندی را برداشت.
رئیس اتحادیه قنادان خرم‌آباد بیان می‌کند: اکنون در بسیاری از استان‌ها سوغات به عنوان یکی از ارکان اساسی توسعه گردشگری و درآمدزایی مطرح بوده و می‌توان از این ظرفیت در لرستان به نحو مطلوب استفاده کرد.

تولید محصول متناسب با نیاز بازار
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز عنوان می‌کند: شاید اصلی‌ترین مشکل در شرایط کنونی نبود بازار است. به بیان دیگر در دهه‌های گذشته تاکنون اغلب بازاریان لرستانی صرفا مغازه‌دار بوده و تاجر‌محور نبوده‌اند. «محمدرضا صفی خانی» ادامه می‌دهد: از سوی دیگر صنعت گردشگری در گذشته آن‌گونه که باید در لرستان رواج نیافته و تنها در چند سال گذشته شاهد توجه ویژه مسئولان به این حوزه و ورود گردشگران هستیم. این در حالی است که لرستان دارای سوغات مختلف و متنوعی همچون شیرینی‌های محلی بوده که می‌توانند به عنوان برندی برای این دیار عمل کنند.

این مسئول یکی از ضعف‌های کنونی در این حوزه را متناسب نبودن محصولات با نیاز بازار بیان می‌کند و می‌گوید: باید محصولات سنتی خود را متناسب با نیاز بازار و با تنوع بالا تولید کنیم، چرا که با نگاه سنتی راه به جایی نخواهیم برد.
صفی خانی ادامه می‌دهد: پیشنهاد می‌شود پکیجی برگرفته از سوغات استان تهیه شود و در برنامه‌های مختلف اقدام به عرضه آن‌ها کنیم. در این میان از تمام ظرفیت خود در جهت حمایت از سرمایه‌گذاران برای توسعه زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های سنتی و فرهنگی استان و تجاری‌سازی آنـــها استـــفاده خواهیم کرد، با این وجود اکنون با ضعف در حوزه تجارت نیز مواجه هستیم.

برساق
این شیرینی جزو شیرینی‌های خشک لکی است که به «برساق» شهرت دارد و در روغن سرخ می‌شود. برخی از آن‌ها خشک هستند و برخی تر.  این شیرینی همراه چای دارچین یا چای هل‌دار سرو می‌شود.

کاک
کاک نام نوعی شیرینی است که در لرستان تهیه می‌شود. این شیرینی لذیذ با آرد، روغن حیوانی و زعفران تهیه و تزیین می شود و به دلیل کیفیت بالا و طعم دلپذیر و عدم استفاده از مواد افزودنی مضر و نگهدارنده، یکی از بهترین سوغاتی‌های این استان است.

شیرینی آردی
شیرینی آردی،  شیرینی سنتی خرم‌آباد است و طعم بسیار دلنشینی دارد. این شیرینی ماندگاری طولانی دارد و  مواد اصلی برای تهیه آن شکر، آرد و روغن، طعم دهنده ها و مغزهای مختلف است./همشهری