آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » تازه ترین اخبار » فرهنگی » گفت و گو
کد خبر : 15936
پنجشنبه - ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱

روایت از خودگذشتگی طلبه لرستانی برای مردم

رنگ و فرم لباس روحانیت‌اش این روزها متفاوت است؛ محمد باقر موسوی روحانی43 ساله لرستانی این روزها داوطلبانه لباس ویژه می‌پوشد و درگذشتگان مبتلا به کرونا را بدرقه می‌کند و سهم‌اش از این روزها را تنها نگذاشتن درگذشتگان در لحظه تدفین می‌داند.

روایت از خودگذشتگی طلبه لرستانی برای مردم

به گزارش وارک نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، طی سالیان گذشته نظام سلطه با سرمایه گذاری‌های بسیار بر شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی به دنبال ایجاد فاصله میان روحانیت و جامعه ایران بوده است.

اما در طول این سال‌ها در حوادثی همانند سیل سال 98 که استان‌های لرستان، خوزستان و گلستان را درگیر کرده بود حضور گسترده گروه‌های روحانی در این مناطق باعث تقویت هر چه بیشتر ارتباط روحانیون با مردم شد.

اما در اسفند امسال با اعلام شیوع بیماری کرونا در کشور یک شوک روحی و روانی به مردم و جامعه پزشکی کشور وارد شد و شبکه‌های ضد انقلاب با ایجاد هجمه‌هایی مانند مشکلات اقتصادی ایران و کمبود تجهیزات پزشکی در کشور به دنبال بحرانی نشان دادن شرایط  کشور بودند.

جامعه پزشکی کشور نیز در روزهای ابتدایی خود را برای مقابله با این ویروس منحوس تنها می‌دید زیرا این بار بر خلاف سایر حرکت های گروهی و مشارکتی افرادی که برای مقابله با این بیماری به میدان می‌آمدند بایستی این احتمال را در نظر می‌گرفتند که حتی ممکن است جان خود را از دست دهند.

 

اما این احتمال‌ها باعث نشد که روحانیون به صحنه یاری مردم و جامعه پزشکی کشور نیایند به طوریکه که در ماه‌های گذشته در کوچه و بازار شهر حتما فعالیت گروه‌های جهادی که از جوانان روحانی و انقلابی تشکیل شده‌اند را مشاهده کرده ایم.

 

برای نشان دادن گوشه‌ای کوچک از فعالیت‌های جهادی روحانیون لرستانی در ایام کرونا به سراغ سید محمد باقر موسوی رفتیم.

رنگ و فرم لباس روحانیتش این روزها متفاوت است محمد باقر موسوی روحانی 43 ساله لرستانی این روزها داوطلبانه لباس ویژه می‌پو‌شد و در گذاشتگان مبتلا به کرونا را دفن می‌کند.

مردمی بودن برای روحانیت مایه افتخار است

از او در مورد اینکه چرا این کار را انجام می‌دهد می‌پرسیم او در پاسخ می گوید برای یک روحانی  علاوه برتبلیغ دین مایه افتخار است که مردمی‌ باشد و روحانیت در طی 41 سال گذشته به خوبی در حوادثی مانند جنگ تحمیلی، دفاع از حرم و در حوادث طبیعی و بیماری کرونا مردمی بودن خود را نشان داده است.

 

سهمش از این روزها را تنها نگذاشتن درگذشتگان در لحظه تدفین است

خدمت به مردم را این روزها وظیفه اصلی خود و جامعه روحانیت می‌داند به طوریکه سهمش از این روزها را تنها نگذاشتن درگذشتگان در لحظه تدفین می‌داند بر اجساد نماز می‌خواند و آنچه که در شرع برای خاکسپاری توصیه شده را انجام می‌دهد.

مسئولیت اجتماعی‌اش را در این می‌داند که برای آرامش خاطر بازمانده‌ها، رسوم شرعی خاکسپاری را تا حد امکان برای هر فوت شده‌ای که می‌تواند انجام دهد او این روزها از خانواده برخی درگذشتگان کرونا هم به آن‌ها نزدیک‌تر است.

 

او با اشاره به اینکه در روزهای اول شیوع کرونا در کشور اجرای مراسمات لازم برای یک فرد درگذشته یک مسئله جدی بود، اما پس از سخنرانی رهبری مبنی بر اینکه مراسم کفن و دفن مبتلایان به کرونا نباید با مردم عادی متفاوت باشد باعث آمدن جامعه روحانیت به صحنه شد.

مراسم غسل افراد در گذشته در اثر کرونا هیچ فرقی با مردم عادی ندارد

طلبه لرستانی می‌گوید مراسم غسل افراد در گذشته در اثر کرونا هیچ فرقی با مردم عادی ندارد و تنها موارد بهداشتی برای جلوگیری از شیوع این بیماری توسط افراد انجام دهنده کار رعایت می‌شود.

از مردم لرستان برای همکاری خوبی که طی این مدت در مراسمات تشییع جنازه افراد مبتلا به کرونا داشته اند تشکرمی‌کند و می‌گوید بیش از 90 درصد مواقع تنها اعضای خانواده فرد در مراسم حضور داشتند که این نشان دهنده فرهنگ بالای مردم این خطه از سرزمینمان است.

 

او در مورد سخترین لحظه که در این کار وجود دارد می‌گوید معمولا خانواده‌ها افراد در گذشته در اثر کرونا به علت اینکه تعداد محدودی در مرام تشییع حضور دارند ناراحت بوده و من نیز برای همدردی با آنان داستان مراسم خاکسپاری حضرت علی(ع) و فاطمه(س) را که تنها به تعداد انگشتان دست مردم در مراسم تدفین و خاکسپاری آنان شرکت کرده را  بازگو می‌کنم.

دشمنان در ایام کرونا به دنبال آسیب زدن به اعتقادات دینی مردم هستند

روحانی لرستانی به این نکته اشاره می‌کند که دشمنان در ایام کرونا به دنبال آسیب زدن به اعتقادات دینی مردم هستند و طوری وانمود می کنند که روحانیون با دستورات متخصصان حوزه درمان کشور مخالفند.

اما اگر قرآن مطالعه کنیم  در آیات بسیاری به این نکته می‌رسیم که انسان به هیچ جا نمی‌رسد مگر با تلاش و پشتکار خود و در طول تاریخ شاهد این هستیم ائمه اطهار به هنگام بیماری‌ها یا جراحت‌هایی که در جنگ‌ها دیده‌اند به پزشکان مراجعه کرده اند و بایستی بدانیم که برای شکت کرونا ابتدا بایستی توصیه‌های پزشکی رعایت شوند سپس به خداوند توکل و توسل جوییم.

او می‌گوید کرونا علاوه بر آسیب‌های زیادی که بر مردم وارد کرده یک آزمایش الهی است که آمده به انسان متکبر و مغرور امروز که ادعای فرمان روایی بر عالم هستی را دارد نشان دهد که یک ویروس که با چشم عادی قابل دیدن نیست می‌تواند تمام دستاوردهای علمی، اقتصادی و فرهنگی انسان مدرن را زیر سوال ببرد.

کرونا نشان داد دنیای غرب آن چیزی نیست که شبکه‌های مجازی آن را نشان می‌دهند

روحانی لرستانی معتقد است که کرونا نشان داد دنیای غرب آن چیزی نیست که شبکه‌های مجازی آن را نشان می‌دهند نیست به طوریکه شاهد بودیم با وقوع بحران کرونا فروشگاه‌ها غارت شدند و مردم به جای کمک به یکدیگر اقدام به خرید گسترده اسلحه کرده‌اند.

اما مردم مسلمان ایران با فرهنگ و هویت چند هزار ساله خود با وجود تمامی مشکلات اقتصای و تحریمی که در کشور دارد هنگام وقوع این بحران به یاری یکدیگر شتافتند.

گفت‌وگو از محمد عبدالله زاده