آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه
کد خبر : 1514
یکشنبه - ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰

باران به سدهای استان جان داد

لرستان به واسطه داشتن شرایط اقلیمی خاص و قابل‌توجه به عنوان یکی از استان‌های پربارش کشور به شمار می‌رود، به نحوی که آمارها نشان می‌دهند پس از چند استان شمالی، لرستان در رتبه بعدی بیشترین میزان بارش‌ها در کشور قرار دارد.

به گزارش وارک نیوز نمونه بارز این موضوع را می‌توان در آمارهای منتشر شده از سوی سازمان هواشناسی به خوبی مشاهده کرد. از ابتدای سال آبی امسال یعنی از ابتدای مهرماه سال گذشته تا تاریخ ۲۸ فروردین‌ماه۹۶ میانگین بارش در لرستان به ۵۳۷ میلی‌متر رسیده است. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند؛ آن‌گونه که باید در طول دهه‌های گذشته تاکنون از آب موجود در لرستان به صورت بهینه استفاده نشده است.
به دلیل ساخته نشدن سدهای مورد نیاز اکنون بخش زیادی از این منابع بدون استفاده و یا کمترین استفاده خارج می‌شوند. بر اساس آمار و اطلاعات موجود میزان حجم آب پشت سدهای لرستان در سال آبی کنونی در شرایط بسیار مناسبی است، البته این موضوع در مورد سدهای کوچک و بندهای خاکی نیز صدق می‌کند. بسیاری از کارشناسان هواشناسی اظهار می‌کنند؛
امسال شرایط خوبی در لرستان حاکم شده و شاهد بارش‌های بسیار مناسبی در سطح استان هستیم. از سوی دیگر بارش‌ برف پس از گذشت سال‌های زیاد هم مزید بر علت شده است. بارش برف باعث ماندگاری آب و همچنین تقویت سفره‌های زیرزمینی استان خواهد شد.
با این همه باید به این نکته توجه کرد که تنها در صورت تکمیل سدهای در دست احداث می‌توان بخش عمده‌ای از آب لرستان را به خوبی مورد  استفاده قرار داد.

میزان بارندگی مطلوب است
مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان اظهار می‌کند: بر اساس آمار و اطلاعات از ابتدای مهرماه سال ۹۵ تا ۲۳ فروردین‌ماه ۹۶ بیش از ۴۱۰ میلی‌متر بارندگی در لرستان ثبت شده است. این در حالی است که این آمار نسبت به مدت مشابه بلندمدت کاهش ۱۵ میلی‌متری را نشان می‌دهد. با وجود این کاهش بارش اما میزان بارندگی‌‌ها طی این مدت در شرایط مطلوبی قرار داشته، چرا که امسال شاهد بارش برف قابل توجهی نیز در لرستان بودیم که اکنون در فصل بهار نیز آثار برف در ارتفاعات و کوه‌های لرستان به وضوح مشاهده است.

آریایی عنوان می کند: تغییر نوع بارش‌ها از باران به برف نشان‌دهنده وضعیت مساعد استان در زمینه بارندگی است، چرا که بارش برف باعث ماندگاری مناسب آب در لرستان و تقویت سفره‌های زیرزمینی خواهد شد. این مسئول با اشاره به توازن بارش در سال آبی کنونی، می‌گوید: طی مهرماه سال گذشته تا فروردین امسال پراکندگی مناسب بارندگی به صورت ملایم و با توازن مناسب در استان وجود داشته در حالی که در‌گذشته بارش‌ها به صورت رگباری بوده است.

شرایط نرمال سدهای آبگیری شده
مدیرکل مدیریت بحران استانداری بیان می‌کند: در مورد وضعیت سدهای استان باید گفت که با توجه به بارندگی‌های مناسب صورت گرفته سدهای لرستان در شرایطی نرمال قرار دارند و انتظار می‌رود با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا پایان فصل بارش شاهد شرایط مناسبی در سدهای لرستان باشیم. آریایی ادامه می‌دهد: اکنون ۳ سد در استان به بهره‌برداری رسیده‌اند و در کنار این سدها شاهد وجود چندین سد کوچک و همچنین بند خاکی با حجم ذخیره‌سازی بالا هستیم. نمونه بارز آنها سد خاکی «هاله» کوهدشت با ظرفیت ۵ میلیون مترمکعب و سد «دهکرد» بروجرد با ظرفیت ۱ تا ۲ میلیون مترمکعب آب است.

وی به  پیش‌بینی تداوم بارندگی‌ها در ماه‌های آینده نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: با بهبود وضعیت بارندگی‌ها شاهد نگهداری بیشتر آب در پشت سدهای لرستان خواهیم بود.  امیدواریم با تکمیل سدهای در دست احداث شرایط برای نگهداری و استفاده هر چه بهتر و بیشتر از منابع آبی مهیا شود.

آبگیری ۳ سد بزرگ
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اظهار می‌کند: بر اساس آمار ایستگاه‌های باران‌سنجی شرکت آب منطقه‌ای لرستان میزان بارش‌های سال آبی ۹۶-۹۵ لرستان تا تاریخ ۲۸ فروردین ماه معادل ۵۳۷ میلی‌متر بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل با ۷۹۷ میلی‌متر بارش شاهد کاهش ۳۲ درصدی هستیم.

«رضا میرزایی» می‌افزاید: همچنین میزان بارش‌ها نسبت به مدت بلند‌مدت که معادل ۴۷۹ میلی‌متر است، افزایش ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد. آمار بارش شرکت آب منطقه‌ای با آمار اداره کل هواشناسی لرستان اندکی متفاوت بوده که دلیل این اختلاف تفاوت موقعیت نصب باران‌سنج‌ها، ارتفاع از سطح دریا و مدت زمان طول دوره آماری است.
این مسئول اظهار کرد: امسال بارندگی‌های لرستان در حد نرمال بوده و این موضوع را می‌توان به وضوح مشاهده کرد. به همین دلیل  وضعیت آب سدهای مخزنی استان که آبگیری شده‌اند مناسب است. به عنوان نمونه سد ایوشان خرم‌آباد با حجم مخزن ۵۲ میلیون متر مکعب طی روزهای گذشته سرریز شد.
میرزایی با اشاره به حجم ذخیره آب سایر سدهای مخزنی استان، می گوید: ظرفیت سد مخزنی مروک ۱۰۵ میلیون مترمکعب بوده که تاکنون ۷۵ میلیون مترمکعب آب در پشت سد ذخیره شده است. از سوی دیگر سد حوضیان الیگودرز با ظرفیت۳۱/۲ میلیون متر مکعب دارای ۱۱ و نیم میلیون متر مکعب آب، سد خان آباد الیگودرز با ظرفیت مخزن ۱۴ میلیون متر مکعب دارای ۱۱ میلیون متر مکعب آب هستند.
وی عنوان می کند: همچنین سد کزنار با ظرفیت مخزن یک میلیون متر مکعب دارای ۸۰۰ هزار متر مکعب و سد هاله کوهدشت با ظرفیت مخزن۳/۱۴ میلیون متر مکعب در حال حاضر دارای ۲/۸۶ میلیون متر مکعب ذخیره آب هستند.
مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان ادامه می‌دهد: ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در سال گذشته شاهد استقرار شرایط خاصی بر روی کشور و لرستان بودیم. با این وجود در سال آبی کنونی میزان بارندگی‌ها در لرستان در شرایط مناسب قرار داشته و افزایش بارش کمک زیادی به استفاده از این ظرفیت بسیار مناسب برای نگهداری آب در پشت سدهای آبگیری شده استان خواهد کرد.
وی در ادامه با اشاره به سدهای در دست ‌ساخت لرستان می‌گوید: اکنون چندین سد بزرگ و کوچک در استان در دست احداث بوده که با تکمیل آن‌ها می‌توان شاهد استفاده بیش از پیش از ظرفیت بالقوه آب‌های جاری در داخل استان بود./همشهری لرستان