آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » تازه ترین اخبار » خبر مهم » فرهنگی » یادداشت
کد خبر : 14427
یکشنبه - ۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰

بحران و ضعف اطلاع‌رسانی در لرستان

متاسفانه در هنگام وقوع بحران‌ها در لرستان با ضعف اطلاع رسانی به موقع، درست و کافی مواجه هستیم که این امر همواره نگرانی های زیادی را برای مردم به وجود آورده است.

بحران و ضعف اطلاع‌رسانی در لرستان

به گزارش وارک نیوز، امروز اطلاع رسانی درست و به موقع به عنوان یکی از مهمترین اصول در هر جامعه به شمار می‌رود، به نحوی که دستگاه‌های مختلف و نهادها باید در زمان مشخص و به موقع اطلاع رسانی‌های لازم را در مواقع ضروری انجام دهند تا شهروندان بدون هیچگونه دغدغه‌ای به فعالیتشان ادامه دهند.

اما اگر نگاهی دقیق به لرستان بیندازیم خواهیم دید که یکی از مهمترین چالش‌های چند سال اخیر این استان در تمامی حوزه‌ها عدم اطلاع رسانی درست، مناسب و به موقع است. این اطلاع رسانی نامناسب در هنگام مواجه با بحران‌ها خود را بیشتر نمایان می‌کند.

این موضوع را می‌توان در مواقع مختلف و بحران های چند سال اخیر و به خصوص سال ۹۸ به وضوح مشاهده کرد.

برای اطلاع رسانی مناسب، به موقع و صحیح داشتن سواد رسانه‌ای به عنوان یک امر اساسی به شمار می‌رود موضوعی که متاسفانه همواره مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

در هنگام بحران همواره با ضعف اساسی در حوزه اطلاع‌رسانی مواجه هستیم و همین امر باعث شده تا مردم با سردرگمی مواجه شوند این در حالی است که با اطلاع رسانی مناسب می ‌توان بسیاری از دغدغه‌های مردمی و جامعه را کاهش داد.

برخی از افراد اطلاع رسانی را محدود به نوشتن خبر و یا تهیه گزارش می‌دانند این در حالی است که برای اطلاع‌رسانی مناسب به خصوص در مواقع بحران داشتن سواد رسانه‌ای به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول به شمار می‌رود.

برای روشن شدن این موضوع چند مثال عملی در هنگام مواجه بحران های اواخر سال ۹۸ در لرستان را با هم بررسی می کنیم.

در ابتدای تشدید اپیدمی کرونا، لرستان همچون سایر استانها از نظر توزیع اقلام بهداشتی با چالش‌هایی مواجه بود و مردم برای تهیه اقلام مشکلات زیادی را تجربه کردند، این در حالی است که با اطلاع رسانی مناسب و به موقع و با در نظر گرفتن تمامی عوامل می‌توانستیم بسیاری از این چالش‌ها را کاهش دهیم.

همچنین در هنگام فرار تعدای از زندانیان از زندان پارسیلون خرم‌آباد حرف و حدیث‌های زیادی به وجود آمد این در حالی است که می‌شد با اطلاع رسانی به موقع و با استفاده از ظرفیت‌های موجود بسیاری از سردرگمی‌ها را کاهش داد.

مصداق بارز عدم اطلاع‌رسانی مناسب را باید موضوع بستن ورودی و خروجی‌های شهرهای استان دانست، مسئولان بارها اعلام کردند که پذیرای مسافر نیستند اما به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب، به موقع و همچنین پیش بینی نکردن شرایط شاهد بودیم که کلیپ‌های زیادی در فضای مجازی پخش شد و نگرانی زیادی برای مردم ایجاد کرد.

این در حالی است که می‌توانستیم با اطلاع‌رسانی مناسب همچون سایر استانها قبل از تشدید این وضعیت و پخش کلیپ‌ها جامعه را به آرامش برسانیم و با انجام فعالیت‌های رسانه‌ای به بسیاری از سوالات مردم قبل از تشدید شرایط پاسخ داد.

امری که مورد بی‌توجهی قرار گرفت و پس از ایجاد تنش در جامعه مسئولان بالاخره اعلام کردند که ورود خودروهای غیربومی به خرم‌آباد ممنوع است، امری که دیگر کارایی اصلی خود را از پس از گرفتن آرامش از جامعه از دست داد.

به هر حال باید پذیرفت که در حوزه اطلاع رسانی بخصوص در مواقع بحران لرستان با چالش‌های اساسی مواجه است.

به نظر می‌رسد راهکار کاهش موضوعات اشاره شده استفاده از ظرفیت بسیار بالای ستاد اطلاع‌رسانی استان است.

با وجود اینکه در ماه‌های گذشته شاهد فعالیت بیشتر این ستاد بوده‌ایم اما باید پذیرفت که این ستاد جلساتش با بررسی موضوعات روتین به پایان می‌رساند.

این در حالی است که می‌توانیم از ظرفیت این ستاد در جهت اطلاع رسانی مناسب، آگاهسازی، فرهنگ۲سازی و جریان‌سازی استفاده کرد.

اصحاب رسانه لرستان دارای ظرفیت بسیار بالایی هستند و مطمئنا می‌توان با برنامه‌ریزی درست در جهت استفاده از این ظرفیت بالا به خوبی استفاده کرد و به جای انجام اقدامات روتین باید به دنبال سیاستگذاری و استفاده از ظرفیت آنها باشیم.

حال باید دید که همچنان لرستان در زمینه اطلاع رسانی با چالش مواجه خواهد بود و یا مسئولان و مدیران مربوطه چاره‌ای اساسی می‌اندیشید؟

نگارنده علی عبداله زاده