آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » پیشنهاد سردبیر
کد خبر : 1433
یکشنبه - ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲

تعریض جاده سراب یاس خرم‌آباد همچنان در انتظار تحقق وعده‌های مسئولان

متأسفانه محور سراب یاس خرم‌آباد در شرایط مناسبی قرار نداشته و با وجود قول‌های متعدد مسئولان برای بهسازی و تعریض آن تاکنون اقدام مناسبی صورت نگرفته است.

به گزارش وارک نیوز، جاده سراب یاس در سال‌های گذشته به‌واسطه فاصله نزدیک و راه دسترسی آسان‌تر به محور گردشگری آبشار نوژیان و مناطق بکر لرستان در این بخش، به عنوان یکی از محورهای پرتردد در این شهر به شمار می‌رود.

از سوی دیگر این محور به عنوان راه دسترسی تعداد زیادی از روستاهای منطقه بوده، به نحوی که روزانه تعداد زیادی از خودروهای سبک و سنگین از این جاده عبور می‌کنند.

با این وجود بسیاری از شهروندان خرم‌آبادی از وضعیت کنونی این محور گلایه‌مند بوده و معتقدند که شرایط کنونی این جاده به هیچ عنوان مناسب نیست.

به عنوان نمونه عرض بسیار کم این جاده به صورت مکرر باعث بروز تصادفات بسیار زیادی در محور شده و حتی شرایط را برای عبور و مرور خودروها دشوار کرده است.

 به بیان دیگر ۲ خودرو در ۲ لاین رفت و برگشت به سختی می‌توانند از این جاده عبور کنند.

از سوی دیگر حتی وضعیت روکش آسفالت این محور چند کیلومتری نیز مناسب نیست و انتظار می‌رود مسئولان در این راستا اقدامات مناسب را انجام دهند.

به هر حال محور سراب یاس اکنون مورد استفاده تعداد زیادی از شهروندان خرم‌آبادی و حتی گردشگران بوده و به همین دلیل شرایط آن هیچ عنوان متناسب با ظرفیت‌های این دیار نیست.

به همین دلیل انتظار می‌رود مسئولان اقدامات لازم را برای تعریض، سامان‌دهی و بهبود وضعیت این جاده در دستور کار قرار دهند.

مسئولان اداره کل راه و شهرسازی اعلام می‌کنند که آمادگی لازم را برای تعریض و سامان‌دهی این محور دارند، اما با توجه به قرارگیری پادگان ارتش در منطقه باید شرایط برای عقب‌نشینی چند متری اراضی پادگان مهیا شود.

به هر حال استان لرستان در حال تبدیل‌شدن به یکی از مقاصد اصلی گردشگری بوده و باید بتوان امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز این دیار را با تخصیص اعتبارات مورد نیاز تأمین کرد.

مطمئناً با توجه به قرار گرفتن محور ویژه گردشگری نوژیان در این منطقه انتظار می‌رود شرایط برای تعریض و سامان‌دهی این جاده مهیا شود.

کمبود اعتبارات چالش اصلی جاده‌های لرستان

در همین زمینه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان در گفت‌وگو با فارس، بیان کرد: محور سراب یاس به عنوان یکی از محورهای فرعی استان لرستان محسوب شده و به همین دلیل اعتبارات مورد نیاز نگه‌داری و همچنین بهسازی این محورها از محل اعتبارات استانی تأمین می‌شود.

علی زندی فر ادامه داد: به همین دلیل برای نگه‌داری این محور باید اعتبارات استانی مورد نیاز تأمین شود، که متأسفانه در سال‌های گذشته با کمبود اعتبارات استانی مواجه بوده، به نحوی که سال گذشته در حدود ۶۰ درصد از اعتبارات تخصیص یافت.

وی عنوان کرد: با توجه به موارد اشاره شده در شرایط کنونی اعتبارات مناسبی برای بهبود وضعیت این محور وجود ندارد و باید دید که در ماه آینده با تبیین شدن لایحه بودجه سال ۹۶ استان شرایط چگونه خواهد شد.

لزوم تامین اعتبارات ویژه برای محورهای گردشگری لرستان

این مسئول اظهار کرد: با توجه به اینکه استان لرستان در حال تبدیل‌شدن به یکی از مقاصد گردشگری است، انتظار می‌رود که برای محورهای منتهی به جاذبه‌های گردشگری اعتبارات خاص و ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان بیان کرد: مطمئناً با اعتبارات کم کنونی نمی‌توان شاهد نگه‌داری و بهسازی مناسب جاده‌های گردشگری لرستان بود و امیدواریم مدیریت ارشد استان در این راستا حمایت‌های لازم را انجام دهند.

زندی فر ادامه داد: با وجود تمامی مشکلات امیدواریم در سال جاری با بهبود وضعیت تخصیص‌های بودجه‌ای در کشور بتوان اقدامات مناسبی برای نگه‌داری محورهای اصلی و فرعی لرستان انجام داد، با این وجود در شرایط کنونی در حوزه اعتبارات استانی با مشکل مواجه هستیم.

تعریض جاده در گرو اجازه ارتش

در همین زمینه معاون راه‌سازی اداره کل راه و شهرسازی لرستان نیز در گفت‌وگو با فارس، بیان کرد: در مورد آخرین وضعیت تعریض جاده سراب یاس باید گفت که در املاک مردم به دلیل ساخت‌وساز امکان تعریض وجود ندارد و به همین دلیل باید از سمت اراضی ارتش این اقدام با عقب‌نشینی ۴ تا ۵ متری صورت گیرد.

صادق مریدی ادامه داد: در همین راستا رایزنی‌های زیادی با مسئولان ارتش در استان صورت گرفته اما عقب‌نشینی چند متری ارتش نیازمند به دریافت مجوز از ستاد کل ارتش بوده و مدیریت ارشد استان نیز تاکنون پیگیری‌های زیادی برای تحقق این هدف انجام داده‌اند.

عرض کم ۴ کیلمتر از جاده سراب یاس

وی عنوان کرد: به هر حال حدود ۴ کیلومتر از جاده سراب یاس دارای عرض کم در حدود ۵ متر بوده و باید اقدامات لازم برای تعریض آن صورت گیرد و این اداره کل آمادگی کاملی برای انجام این طرح را در صورت اجازه ارتش دارد.

این مسئول اظهار کرد: با توجه به اینکه این محور در مسیر محور گردشگری آبشار نوژیان و تعدادی از جاذبه‌های گردشگری لرستان قرار دارد، مطمئناً تعریض و بهسازی آن می‌تواند کمک زیادی به تسریع عبور و مرور در منطقه کند.

معاون راه‌سازی اداره کل راه و شهرسازی لرستان ادامه داد: در صورت دریافت مجوز برای عقب‌نشینی چندمتری اراضی موجود ارتش در مسیر محور این آمادگی وجود دارد ظرف مدت چند ماه شاهد تعریض جاده و  بهسازی آن باشیم./فارس