آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » خبر مهم
کد خبر : 1366
چهارشنبه - ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱

مسیر مسدود شده تا ساعات دیگر بازگشایی می‌شود/ تلاش برای انتقال آب کانال به دریاچه کیو

پس از گذشت ۱۲ روز از فرونشست زمین در خیابان کنارگذر دریاچه کیو در خرم‌آباد مسئولان قول دادند که تا ساعات آینده ترمیم قسمت اصلی خیابان به پایان رسیده و تردد به حالت عادی باز گردد.

به گزارش وارک نیوز، در هفته‌های گذشته شاهد فرونشست زمین در بلوار جهادگران خرم‌آباد و در مجاور دریاچه کیو بودیم.

این اتفاق باعث بسته شدن یکی از لاین‌های عبور و مرور خودرو در حاشیه دریاچه کیو شد، در همان روزها مسئولان دلیلی اصلی بروز چنین مشکلی را تخریب کانال هدایت آب‌های سطحی و زیرزمینی موجود در این منطقه عنوان کردند.

موضوع این بود که کانال انتقال آب موجود در منطقه به مرور زمان و طی ۲۴ سال گذشته تخریب شده و در نتیجه در روز سیزدهم فروردین‌ماه شاهد فرونشست زمین در حاشیه دریاچه کیو بودیم.

به هر حال اکنون حدود ۱۲ روز از بروز این اتفاق که خوشبختانه صدماتی نیز به مردم وارد نکرد، می‌گذرد، اما همچنان وضعیت منطقه و محل فرونشست کانال به خوبی سامان‌دهی نشده و همشهریان از این موضوع گلایه‌مند هستند.

البته مسئولان شهری خرم‌آباد اعلام کرده‌اند که در چند ساعت آینده و حداکثر تا فردا عملیات بازگشایی و سامان‌دهی منطقه به پایان خواهد رسید.

از سوی دیگر تلاش‌ها بر این است تا بتوان آب چشمه‌های فصلی که در گذشته توسط این کانال به رودخانه خرم‌آباد می‌ریختند به دریاچه کیو انتقال داده شود، حال باید دید که این مهم عملیاتی خواهد شد؟

به هر حال انتظار مردم از مسئولان اجرای هر چه سریع‌تر اقدامات عمرانی و تکمیل آن‌ها بوده چرا که دریاچه کیو به عنوان یکی از مناطق گردشگری خرم‌آباد است و باید نگاه ویژه‌ای به سامان‌دهی و زیبایی آن داشته باشیم.

تخریب کانال دلیل اصلی فرونشست

شهردار خرم‌آباد در گفتگو با خبرنگار فارس، بیان کرد: در مورد موضوع نشست خیابان مجاور دریاچه کیو باید گفت که یک کانال حدوداً ۲۴ سال پیش توسط امور آب برای دفع آب‌های زیرزمینی و چشمه‌های موقت و فصلی موجود در این منطقه به طول تقریبی ۸۰۰ متر احداث شده است.

یحیی عیدی بیرانوند ادامه داد: در هر حال در روز یازدهم فروردین‌ماه بخشی از این کانال به مرور زمان کف خود را از دست داده و حدود ۴۰ متر از دیوار زیر دال بتونی کانال نیز تخریب شده‌اند.

وی عنوان کرد: بر اثر تخریب دیوار و همچنین شدت ورود آب‌های زیرزمینی و سطحی کانال تخریب شده و خاک شسته شده و شاهد نشست زمین بودیم.

بازگشایی مسیر در ساعات آینده

این مسئول اظهار کرد: نیروهای شهرداری اقدامات لازم را در همان ابتدای بروز این حادثه انجام دادند و اکنون نیز شاهد ترمیم بخش آسیب‌دیده هستیم و ظرف ساعات آینده شاهد بازگشایی محور خواهیم بود.

شهردار خرم‌آباد بیان کرد: برای آینده نیز همکاران شهرداری در حال بررسی کل کانال بوده تا کف آن را با نظارت امور آب بازسازی و مرمت کنند، البته قانونا مسئولیت این کانال با امور آب بوده اما با توجه به قرار گرفتن در محدوده شهری و بروز مشکلات برای شهروندان شهرداری در حال انجام این مهم است.

بیرانوند ادامه داد: در کوتاه‌ترین زمان ممکن توانستیم شرایط را برای مرمت بخش اسیب دیده و بازشگایی مسیر انجام دهیم.

 

تهیه طرح دقیق مطالعاتی

در همین راستا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در گفت‌وگو با فارس، گفت: در سال ۷۲ با هدف جمع‌آوری روان آب‌های سطحی محدوده میدان کیو در فصول بارندگی و آب چشمه‌های کوچکی که از تشکیلات آهکی تپه‌ای که صداوسیما بر روی ان واقع شده به کارفرمایی امور آب استان لرستان احداث گردیده است که ورودی کانال از حوالی میدان کیو آغاز و در شرق دریاچه کیو به رودخانه خرم‌آباد ختم می‌شود.

رضا میرزایی ادامه داد: عرض این کانال یک متر و ۷۰ سانتی‌متر، عمق آن یک متر و ۶۰ سانتی‌متر و طول آن برابر ۷۸۰ متر و کف کانال از ملات ماسه سیمان، دو دیواره کناری از سنگ و سیمان و سقف آن از نوع دال بتون مسلح می‌باشد.

وی در ادامه با اشاره به علت فرونشست کانال منطقه کیو، گفت: در مقاطعی از کانال به علت شیب طولی زیاد و در نتیجه سرعت بالای آب و در مواقع سیلابی کف ملات ماسه سیمانی کانال دچار فرسایش و آب شستگی شده و به مرور در طول ۲۴سال گذشته به کلی تخریب می‌شود.

این مسئول اظهار کرد: پس از تخریب کف، زیر دیواره‌های سنگی جانبی و پی آن نیز در اثر آب شستگی تخلیه شده و در نتیجه دیواره‌های جانبی کانال تخریب گردیده که در نهایت با فرونشست سطح رویه آسفالتی خیابان گردیده است.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: در شب حادثه دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله شرکت آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب شهری، شهرداری و مدیریت بحران در محل حضور یافتند و تمهیدات لازم را جهت جلوگیری از هر گونه حادثه احتمالی به کار گرفتند.

میرزایی گفت: موضوع فرونشست کانال از طریق مدیریت بحران پیگیری و در جلسه مورخ ۱۶ فرودین ماه امسال در دفتر معاونت امور عمرانی با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط مقرر گردید که شرکت آب منطقه‌ای طراحی امور فنی حل مشکل را بر عهده گرفته و شهرداری نیز متعهد گردید که کلیه مسائل مربوط به تأمین اعتبار و اجرای کار را انجام دهد.

وی عنوان کرد: شرکت آب منطقه‌ای در اجرای مصوبات جلسه مذکور سریعاً اقدام به طراحی کانال نمود و در مورخ ۱۹ فروردین‌ماه طرح و نقشه‌های اجرایی را در اختیار شهرداری قرار داده است.

تلاش برای انتقال آب چشمه‌ها به دریاچه کیو

این مسئول اظهار کرد: در زیر صخره صداوسیما یکسری چشمه‌های کوچک تراوش کرده که این چشمه‌ها به وسیله لوله به داخل کانال انتقال پیدا کرده‌اند که پس از آن به رودخانه می‌ریزند، اکنون قصد داریم در طراحی جدید در صورتی که شیب توپوگرافی اجازه دهد آب چشمه‌ها را به داخل دریاچه کیو انتقال دهیم.

تلاش برای حل و فصل کامل مشکل

در همین راستا مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، بیان داشت: شرکت آب منطقه‌ای حدود ۲۵ سال پیش به منظور انتقال آب چشمه‌های اطراف صداوسیما به رودخانه خرم‌آباد اقدام به ایجاد یک کانال کرده بود.

رضا آریایی افزود: بتن این کانال پس از گذشت چند سال به تدریج دچار خوردگی شده و دیدیم که ایام نوروز امسال پس از بارش‌های فراوانی که در خرم‌آباد صورت گرفت قسمتی از کانال مربوطه دچار آسیب شد.

وی گفت: با وجود اینکه نشست کنارگذر دریاچه کیو در روز یازدهم فروردین و در اوج حضور مسافران نوروزی صورت گرفت خوشبختانه منجر به خسارت جانی یا مالی به هیچ یک از شهروندان نشد و در زمان فرونشست هیچ خودرویی در محل حضور نداشت.

وی خاطرنشان کرد: پس از فرونشست زمین در همان ساعت‌های اولیه کمیته بحران برای بررسی و حل مشکل تشکیل شد و نهایتاً پس از برگزاری چندین جلسه مقرر شد که شرکت آب منطقه‌ای طرح و برنامه ترمیم کانال را تهیه کرده و برای اجرا در اختیار شهرداری بگذارد.

آریایی گفت: بر این اساس شهرداری با انتخاب پیمانکار به‌زودی عملیات ترمیم کانال انتقال آب کنارگذر دریاچه کیو را انجام می‌دهد و امیدواریم در اسرع وقت شاهد بازگشایی مسیر مورد نظر باشیم.

وی عنوان داشت: با توجه به اینکه آبی که از این کانال‌ها به درون رودخانه می‌ریزد تقریباً در طول سال جریان دارد و چشمه‌های آن فعال هستند از مشاور طرح خواسته‌ایم تا طرحی برای انتقال این آب به دریاچه کیو برنامه‌ریزی کند.

این مسئول ادامه داد: اگر بتوانیم این طرح را عملیاتی کنیم بخش مهمی از آب مورد نیاز دریاچه کیو در فصل تابستان را تأمین کرده‌ایم و دیگر نیاز نیست در فصل تابستان آب دریاچه را از جایی دیگر تأمین کنیم./فارس