آخرین اخبار » اخبار » اقتصادی » خبر مهم » گزارش
کد خبر : 1332
دوشنبه - ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۷

یخچال‌سازی به چرخه تولید باز می‌گردد

خرم‌آباد در دهه‌های گذشته دارای چندین واحد تولیدی بزرگ بوده که هر یک از آن‌ها زمینه را برای ایجاد اشتغال تعداد زیادی از جوانان لرستانی مهیا کرده بود اما به دلایل مختلف تعداد زیادی از این واحدها تعطیل شدند و یا با ظرفیت‌های پایین به فعالیت خود ادامه می‌دادند.

به گزارش وارک نیوز خرم‌آباد در دهه‌های گذشته دارای چندین واحد تولیدی بزرگ بوده که هر یک از آن‌ها زمینه را برای ایجاد اشتغال تعداد زیادی از جوانان لرستانی مهیا کرده بود اما به دلایل مختلف تعداد زیادی از این واحدها تعطیل شدند و یا با ظرفیت‌های پایین به فعالیت خود ادامه می‌دادند.
مسئولان استانی نیز برای بازگرداندن این واحدها به چرخه تولید تلاش‌های زیادی انجام دادند و همچنان شاهد پیگیری‌های متعدد آن‌ها نیز هستیم. به عنوان نمونه با تلاش های صورت گرفته مجتمع کشت و صنعت لرستان پس از سال‌ها به چرخه تولید باز گشت و اکنون روند توسعه آن در حال انجام است.

 
کارخانه یخچال سازی بوژان خرم‌آباد هم یکی از واحدهای تولیدی لرستان است که به دلایلی از جمله فرسودگی ماشین‌آلات و نبود بازار، چرخه تولید آن غیرفعال شد. این کارخانه در زمان فعالیتش به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی یخچال در کشور به شمار می رفت اما مشکلات موجود همچنان غیر فعال بودن این واحد تولیدی را تداوم بخشیده است.

 
البته مالک کارخانه نیز تلاش زیادی برای تعیین تکلیف و احیای این مجموعه انجام داده است و مسئولان نیز اعلام کرده‌اند بخشی از این واحد تولیدی به تولید لوله ورق گالوانیزه رنگی اختصاص خواهد یافت. به گفته مسئولان این خط تولید در آینده نزدیک فعالیت خود را آغاز خواهد کرد تا شاهد تحقق یکی از اهداف دیگر برنامه‌های مسئولان استان باشیم.

 
بی گمان یخچال سازی به عنوان یکی از ظرفیت‌های تأثیرگذار استان مطرح بوده و انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر شاهد بازگشت این واحد تولیدی به چرخه تولید و اقتصاد لرستان باشیم، چرا که با احیای مجدد آن شرایط برای به کارگیری تعداد زیادی از جوانان جویای کار لرستانی مهیا خواهد شد.

 

 

 

 

استقرار خط تولید جدید
استاندار لرستان در مورد آخرین وضعیت این واحد تولیدی، می‌گوید: با برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های صورت گرفته بخشی از کارخانه یخچال‌سازی خرم‌آباد به واحد تولید لوله ورق گالوانیزه رنگی تبدیل خواهد شد. این اقدام با همکاری سرمایه‌گذار طرح صورت خواهد گرفت تا از این ظرفیت مهم در جهت ایجاد اشتغال و توسعه لرستان استفاده شود.

 
«هوشنگ بازوند» با اشاره به تلاش برای استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی در احیای این کارخانه، می‌افزاید: برای آغاز به کار خط تولید جدید، رایزنی‌هایی با سرمایه‌گذاران چینی صورت گرفته و امیدواریم این مهم هر چه سریع‌تر محقق شود.
بازوند عنوان می‌کند: از سوی دیگر به دنبال استفاده از ظرفیت سایر هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی در راستای مشارکت در اجرای این طرح هستیم که تاکنون نیز پیگیری‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است.

 

 

پرداخت تسهیلات به طرح
همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان اظهار می‌کند: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته به دنبال ایجاد و راه‌اندازی دو خط تولید ورق‌های دکرا و پیش رنگ در کارخانه یخچال‌سازی خرم‌آباد هستیم.

 
«محمدرضا صفی خانی» ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته تلاش زیادی برای تعیین‌تکلیف و بازگرداندن یخچال‌سازی به عرصه تولید لرستان صورت گرفته است.
وی عنوان می‌کند: بر همین اساس راهکارهای مختلفی برای تحقق این هدف در دستور کار قرار گرفت و در نتیجه با اقدامات صورت گرفته و تلاش سرمایه‌گذار اکنون بخشی از این واحد تولیدی برای تولید ورق‌های گالوانیزه در نظر گرفته شده است. در صورت پرداخت تسهیلات در نظر گرفته شده و مصوب شده برای یخچال‌سازی امیدواریم خط تولید این کارخانه فعالیت خود را به زودی آغاز کند.

 

 

صفی خانی در ادامه با اشاره به تلاش برای دریافت تسهیلات مورد نیاز این واحد تولیدی، می‌گوید: از سوی دیگر برای ایجاد و بهره‌برداری از خط تولید ورق‌های گالوانیزه نیز با بانک صنعت و معدن به عنوان بانک عامل رایزنی‌های زیادی صورت گرفته و امیدواریم شاهد پرداخت تسهیلات این حوزه نیز باشیم.

 

 
وی بیان می‌کند: برای تولید ورق‌های گالوانیزه حدود ۵۰ میلیون یورو به صورت ارزی و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز به صورت ریالی پیش بینی شده است.

 

 

ظرفیت ویژه لرستان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با اشاره به ظرفیت ویژه یخچال سازی خرم‌آباد، می‌گوید: این واحد تولیدی از گذشته به عنوان یکی از واحدهای تأثیرگذار لرستان مطرح بوده که محصولاتش در بازارهای مختلف به فروش می‌رفته است.

 
«محمدرضا صفی خانی» می‌افزاید: با این وجود به دلایل مختلفی اکنون این واحد تولیدی در مدار فعالیت قرار ندارد، اما اقدامات زیادی برای تعیین‌تکلیف این واحد تولیدی انجام شده است. بی‌گمان بازگشت این واحد تولیدی با خط تولید جدید می‌تواند باعث ایجاد اشتغال برای تعدادی از جوانان استان شده و به توسعه اقتصادی استان کمک کند. از همان ابتدا برنامه‌ریزی اصلی خود را برای احیای چندین واحد بزرگ تولیدی استان قرار داده‌ایم و امیدواریم با حمایت‌ها و پیگیری‌های متعدد استاندار این موضوع تحقق یابد کما اینکه تاکنون تعداد زیادی از این واحدها تعیین‌تکلیف شده‌اند.

 

 

 

نویسنده: علی عبداله زاده/ خرم‌آباد-خبرنگار همشهری