آخرین اخبار » اخبار » اقتصادی » تازه ترین اخبار » خبر مهم » گفت و گو
کد خبر : 13265
چهارشنبه - ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱

تعدد و تورم مقرراتی مهمترین عامل نوسان شاخص‌های سهولت فضای کسب‌وکار/ افزایش میزان صادرات لرستان در سال‌های اخیر

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت:تعدد و تورم مقرراتی عامل مهمترین نوسان شاخص‌های سهولت فضای کسب‌وکار است.

تعدد و تورم مقرراتی مهمترین عامل نوسان شاخص‌های سهولت فضای کسب‌وکار/ افزایش میزان صادرات لرستان در سال‌های اخیر

به گزارش وارک نیوز، حسین سلاحورزی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان با اشاره به گرامی‌داشت چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: اتاق بازرگانی نهادی قانونی کاملا بخش خصوصی و تشکلی است که بر اساس یک الگوی بین‌المللی با قدمت بیش از ۳۰۰ ساله تشکیل شده، ضمن اینکه اتاق بزرگانی در ایران سابقه بیش از ۱۳۰ ساله دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب، قانون اتاق ۲ بار اصلاح شد، افزود: همچنین برخی قوانین همچون قوانین توسعه و دائمی شدن احکام تصویب شد که در  هر کدام وظیفه جدیدی را قانون‌گذار برای اتاق بازرگانی تعریف کرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: اتاق بازرگانی به عنوان مشاور سه قوه و حافظ منافع فعالین اقتصادی، فعالیت می‌کند،.

سلاحورزی اظهار داشت: اعضای اتاق‌های سراسر کشور همواره تلاش دارند که از ورود به مسائل سیاسی و گروه‌های جناحی اجتناب کرده و مدافع توسعه کشور، فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشروع باشند.

وی در ادامه اشاره ای نیز به وضعیت فعالیت اتاق بازرگانی در لرستان داشت و افزود: اتاق بازرگانی در لرستان حدود ۲۵ سال دارد و طی این مدت اقدامات توسعه‌ای خوبی برای پیشرفت استان صورت گرفته است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور بایستی وابستگی به نفت کاهش و به مالیات بیشتر شود.

سلاحورزی گفت: البته این به معنای فشار بیشتر به کارکنان دولتی و بی‌توجهی به اخذ مالیات از اقتصاد غیربخشی نیست.

این مسئول گفت: وضعیت اقتصاد کشور به دلایل مختلفی خوب نیست، نرخ رشد اقتصادی نه تنها منفی، بلکه برای افق پیش‌رو نیز همچنان منفی خواهد بود از سوی دیگر متاسفانه نرخ تشکیل سرمایه در کشور است و با وجود تلاش در سال‌های گذشته در شاخص‌های سهولت فضای کسب‌وکار، وضعیت آسانسوری را شاهد هستیم.

وی، تعدد و تورم مقرراتی در کشور را مهمترین دلیل برای بالا و پائین شدن شاخص‌های سهولت فضای کسب‌وکار خواند و گفت: همچنان که در رتبه‌بندی‌های بین‌‌المللی نیز وضعیت کشور در این خصوص مطلوب نیست.

رئیس اتاق بازرگانی خرم‌آباد معقد است: منفی بودن نرخ تشکیل سرمایه از مهمترین موانع توسعه اقتصادی در کشور بوده و همچنین عدم استقبال واقعی از سرمایه‌گذاری توسط دستگاه‌های اجرایی نقش بسزایی در کاهش توسعه اقتصادی دارد.

سلاحورزی در ادامه با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی نهادی سرمایه‌گذاری و دستگاهی اجرایی نیست، افزود: بلکه تشکلی مشورتی بوده که در روند کاهش یا افزایش صادرات قادر به اظهارنظر است.

وی گفت: ایجاد ۳۳ تشکل حوزه نوآوری و استارت‌آپ‌ها تا پایان امسال از برنامه های اساسی این نهاد است.

رئیس اتاق بازرگانی خرم‌آباد ادامه داد: ۲۰۰ دارنده کارت بازرگانی فعال در استان در حال فعالیت بوده همچنین عمده صادرات استان از نظر ارزی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های معدنی هستند.

این مسئول در ادامه گریزی نیز به وضعیت صادرات محصولات کشاورزی لرستان داشت و گفت: بنا بر آمار در لرستان بیش از ۸۰۰ هزار تن مازاد محصولات کشاورزی داریم و کمتر از ۶ درصد این مازاد محصولات صادر می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بتوان میزان صادرات را به چند برابر برسانیم، ارزش افزوده حاصل از آن بخش عظیمی از مشکل بیکاری استان را مرتفع خواهد کرد.

سلاحورزی در ادامه بیان کرد: میزان صادرات لرستان طی چند سال اخیر افزایش داشته است.

رییس اتاق بازرگانی لرستان اظهار داشت: علی‌رغم وعده‌های دولت برای جبران خسارات واحدهای تولیدی سیل‌زده استان، اما تاکنون اتفاق چندانی رخ نداده است.