آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » پیشنهاد سردبیر » تازه ترین اخبار » شهری » یادداشت
کد خبر : 12543
سه شنبه - ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰

کلاف سردرگم ترافیک خرم‌آباد

متاسفانه ترافیک شهر خرم آباد به یکی از مهمترین معضلات مردم تبدیل شده و نه تنها شاهد بهبود وضعیت نیستیم بلکه شواهد به خوبی نشان می دهند که حجم ترافیک خرم آباد روز به روز در حال افزایش است.

کلاف سردرگم ترافیک خرم‌آباد

به گزارش وارک نیوز، متاسفانه ترافیک شهر خرم آباد به یکی از مهمترین معضلات مردم تبدیل شده و نه تنها شاهد بهبود وضعیت نیستیم بلکه شواهد به خوبی نشان می دهند که حجم ترافیک خرم آباد روز به روز در حال افزایش است.


خرم آباد با جمعیتی بالغ بر ۳۷۴ هزار نفر به عنوان یکی از شهرهای مهم کشور به شمار رفته که به دلیل موقعیت خاص و سایر موارد این شهر به صورت شناور میزبان جمعیت چند برابری است.
بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، خرم آباد دارای توسعه شهری متوازنی نبوده و شاهد گسترش این شهر در عرض هستیم که همین موضوع باعث تراکم بالای هسته مرکزی شهر و عدم تمرکز‌زدایی شده است.


متاسفانه اکنون ترافیک به عنوان یکی از مهمترین معضلات شهر خرم اباد تبدیل و همین موضوع باعث شده در ساعات اوج تردد شاهد ترافیک سنگین و نیمه سنگینی در معابر اصلی شهر باشیم.
به هر حال عوامل مختلفی برای بروز شرایط کنونی ترافیکی شهر خرم آباد وجود دارد که از مهمترین این موضوعات می توان به عدم توسعه متوازن مناطق و معابر، تمرکز امکانات و خدمات در هسته مرکزی شهر، بی توجهی به حمل و نقل عمومی و توسعه آن بر اساس شاخص های جمعیتی و سایر موارد اشاره کرد.
متاسفانه باید بپذیریم برنامه مدونی برای تعریض خیابان ها و معابری که طرح آنها از دهه های پیش تهیه شده وجود ندارد و همین موضوع باعث شده تا طرح هایی همچون تعریض خیابان حافظ با گذشت بیش از چند دهه از آغازش همچنان تکمیل نشده و گره کور ترافیک در این منطقه باز نشود.
در سایر مناطق نیز به دلایل مختلفی همچنان طرح های توسعه به خوبی اجرایی نشده اند و همین موضوع مشکلات را دو چندان کرده است که نمونه بارز این موضوع را باید تکمیل نشدن خیابان ساحلی تا فرودگاه دانست.
با وجود اینکه تمرکز دایی امکانات و خدمات به عنوان یکی از مهمترین اصول در شهرنشینی جوامع کنونی محسوب می شود اما اغلب امکانات و خدمات مورد نیاز مردم مناطق مختلف شهر خرم آباد و حتی استان لرستان در هسته مرکزی و معابر اصلی واقع شده اند.
جالب اینجاست با وجود تمامی اقدامات صورت گرفته باید پذیرفت همچنان اقدام در خور توجهی برای تمرکز زدایی امکانات در شهر خرم آباد در دستور کار قرار ندارد و مطمئنا ادامه یافتن این روند در آینده خرم آباد را با چالش های اساسی تری مواجه خواهد کرد.


از سوی دیگر در حوزه حمل و نقل عمومی که به عنوان یکی از مهمترین شاخص ها برای توسعه شهر ها به شمار می‌رود نیز در شهر خرم آباد در دهه های گذشته آنگونه که باید و شاید اقدامات توسعه‌ای مناسبی در دستور کار قرار نگرفته و باید پذیرفت که فقر امکانات حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از مهمترین ضعف های زیرساختی مرکز استان لرستان است.
به هر حال هنوز خرم آباد از داشتن ناوگان حمل و نقل عمومی منظمی همچون ناوگان اتوبوس رانی در ضعف به سرمی برد و همین موضوع باعث شده تا شهروندان نیز رغبت لازم را برای استفاده از حداقل امکانات موجود نداشته باشند.
با توجه به عرض کم معابر و خیابان های اصلی خرم آباد نمی توان از اتوبوس های موجود در برخی از مناطق استفاده کرد و به همین دلیل بایستی استفاده از ناوگانی همچون ون و سایر خودروها در دستور کار قرار گیرد که این امر نیز متاسفانه تاکنون عملیاتی نشده است.
از سوی دیگر برای آینده بلند مدت خرم آباد به دنبال ایجاد و احداث ناوگان حمل و نقل عمومی همچون منوریل و سایر تجهیزات متاسب با طرفیت این دیار باشیم که این امر نیز اکنون مورد غلفت قرار داشته و مطمئنا در اینده خرم‌آباد را با چالش اساسی روبرو خواهد کرد.
البته انجام اقدامات فرهنگی و افزایش مشارکت اجتماعی نیز به عنوان حلقه مفقوده کاهش معضل ترافیک در شهر خرم‌آباد بوده که این امر نیز بایستی از سوی مردم و مسئولان به صورت دوسویه مد نظر قرار گیرد.
به نظر می رسد برای میان و بلندمدت بایستی شرایط برای ایجاد شهرهای اقماری و افزایش امکانات روستاهای متصل به شهر مد نظر قرار گیرد چرا که تجربه سایر شهرها به خوبی نشان داده که این امر می تواندف بخشی از کمبودها و مشکلات را برطرف نماید.


افزایش امکانات و خدمات در مناطق حاشیه ای و روستاها برای کاهش مراجعه به هسته مرکزی شهر از دیگر اقداماتی است که متاسفانه تاکنون به صورت مناسب مد نظر مسئولان قرار نگرفته و همین موضوع ترافیک شهر خرم‌آباد را به کلافی سردرگم تبدیل کرده که روز به روز نه تنها شاهد کاهش این معضل نیستیم بلکه مشکلات بیشتر می شود.
البته دلایل مختلف دیگری برای ترافیک شهری همچون خرم آباد وجود دارد و مطمئنا کارشناسان و بخش خصوصی راهکارهای اساسی و مناسبی برای کاهش این معضل دارند که بایستی مسئولان ازظرفیت بخش خصوصی و افراد صاحب ایده استفاده نمایند.
به هر حال مردم خرم آباد خواهان انجام اقدامات لازم برای کاهش معضل ترافیک در این شهر هستند چرا که اکنون با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.
حال باید دید مسئولان استان و خرم آباد چه برنامه عملی برای کاهش معضل ترافیک دراین شهر دارند و آیا اقدامات آنها گره گشای مشکلات مردم خواهد بود؟

علی عبداله زاده-روزنامه نگار