آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار ویژه » محیط زیست
کد خبر : 1240
پنجشنبه - ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۷

ایجاد مشاغل سبز در کشور /طرح مالیات‌های سبز اجرایی می‌شود/برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار در ایران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اولین کنفرانس بین المللی سازمان ملل در حوزه گرد و غبار در ایران برگزار می‌شود.

به گزارش وارک نیوز، معصومه ابتکار در شورای اداری استان لرستان که عصر امروز برگزار شد، بیان کرد: همدلی و تلاش برای برگزاری انتخابات سالم و قانونمند و انتخاباتی که با مشارکت همه جانبه مردم برگزار شود و باعث ایجاد امید در جامعه و کشور می‌شود.

وی عنوان کرد: در بحث انتخابات مهمترین آزمون‌ها رعایت اخلاق است و انتخابات نباید به هر قیمتی اتفاق بیفتد، ممکن است در سایر کشورها چنین اتفاقی بیافتد، اما نقطه متمایز نظام اسلامی بحث اخلاق است و این موضوع آزمون سختی است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: باید تلاش شود که انتخابات ۹۶ مانند همه انتخابات‌ها، در منظر جامعه جهانی و مردم خودمان انتخاباتی خوب و سالم و قانونمند باشد.

ابتکار ادامه داد: در سالی قرار داریم که اقتصاد مقاومتی از اهداف و برنامه‌های اصلی کشور قرار داشته و لذا رویکرد حاکمیت توسعه پایدار است تا بتوان توسعه را همگام با ملاحظات زیست محیطی پیش ببریم.

این مسئول اظهار کرد: شرایط دولت در سال ۹۲ در بسیاری از شاخص‌ها شرایط کشور بسیار نامناسب بود، با این حال مسئله محیط زیست در شرایط مناسبی قرار گرفته و جای خوشحالی دارد که دولت از همان روز اول در کنار بحران‌های اقتصادی توجه ویژه‌ای به مباحث زیست محیطی قرار داده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: رشد اقتصادی کشور در ابتدای دولت منفی بوده و یا وضعیت اقتصاد و خزانه کشور نامناسب بود اما در آن شرایط دولت، بحث محیط زیست از قلم نیفتاد و این موضوع شاخص دولت یازدهم است و در کنار بهبود شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی موضوع محیط زیست یکی از مولفه‌های مهم و تعیین کننده در سیاست‌های کشور بوده است.

ابتکار عنوان کرد: بحث محیط زیست به همه بخش‌های مختلف دولت ارتباط دارد و تمام دستگاه‌ها در زمینه مسئولیت دارند.

وی ادامه داد:با ۳ و نیم سال تلاش لایحه هوای پاک در صحن علنی مجلس، ۸ ماده این قانون به تصویب رسیده که این گام بسیار مهمی است.

این مسئول اظهار کرد: مسئله فرابخشی بودن محیط زیست ایجاب می‌کند که همه در این راستا پای کار بیایند.

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست، افزود: در دولت یازدهم در سراسر کشور ۹۰۰ تشکل زیست محیطی داریم و مشارکت بسیار مهمی داشته‌اند.

ابتکار طبیعت را به عنوان سرمایه بزرگ لرستان نام برد و عنوان کرد: تشکل‌ها در زمینه پسماندها کارهای خوبی انجام داده‌اند، اما باید اقدامات بیشتری در این راستا انجام شود.

وی گفت: توجه به بحث محیط زیست در روستاها نیز از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است و به دنبال توجه به روستاهای سبز در کشور و به خصوص استان لرستان هستیم.

این مسئول اظهار کرد:  برای اولین بار بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بحث حفاظت از محیط زیست وارد عمل شده و این موضوع در سراسر کشور گسترده خواهد شد تا بتوان با کمک مردم شاهد حفاظت از محیط زیست باشیم.

رئیس سازمان محیط زیست کشور بیان کرد: در چند سال گذشته قرق‌های اختصاصی در کشور فعالیت می‌کنند و این کار در مناطق غیر از مناطق حفاظت شده شکل می‌گیرد بگونه‌ای که بخش خصوصی با مجوزهای لازم از سازمان جنگل‌ها و مراتع و سازمان محیط زیست برای حفاظت از طبیعت و محیط زیست اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد:در استان لرستان نیز به دنبال اجرای این طرح هستیم چرا که علاوه بر حفاظت از محیط زیست، تولید و اشتغال نیز در آن نهفته است.

ابتکار خاطرنشان کرد: محیط زیست را مقابل اقتصاد و تولید نمی‌بینیم به همین دلیل به دنبال ایجاد مشاغل سبز در کشور و استان لرستان هستیم.

وی عنوان کرد: یکی از اقدامات بسیار مهم دولت توجه به موضوع اقتصاد سبز است و در همین راستا برای اولین بار طرح مالیات‌های سبز اجرایی خواهد شد.

این مسئول اظهار کرد: در بحث مشاغل سبز با همکاری وزارت کار، استان لرستان در این زمینه پیشگام شد و اولین دوره کارآفرینی سبز برای بانوان لرستانی برگزار شده است و اکنون بیش از ۲۰۰ نوع مشاغل مرتبط با محیط زیست تعریف شده‌اند و این عرصه بسیار ارزشمندی است.

این مسئول به مساله گرد و غبار اشاره کرد و گفت: در این راستا کارهای بسیار خوبی در حوزه بین المللی صورت گرفته و بحران گرد و غبار برای اولین بار در سطح سازمان ملل به عنوان یک موضوع جدی جهانی مطرح شده چرا که به یک معضل جهانی است.

معاون رئیس جمهور بیان کرد:گزارش جهانی گرد و غبار تهیه شده و امیدواریم بتوانیم همکاری‌های فنی در سطح بین اللملی داشته باشیم.

وی یادآور شد: اولین کنفرانس بین المللی از سوی سازمان ملل در حوزه گرد و غبار در کشورمان برگزار می‌شود./فارس