آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » اقتصادی » تازه ترین اخبار » یادداشت
کد خبر : 12222
چهارشنبه - ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸

گام دوم انقلاب، نسل جوان و توسعه لرستان

هماهنگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب حدود ۴۰ بار بر واژه “جوان” و نقش آنها در پیشبرد اهداف انقلاب تکیه کرده اند مطمئنا راهکار توسعه لرستان و نجاتش از وضعیت کنونی تکیه بر توان جوانان و حمایت همه جانبه از آنهاست.

گام دوم انقلاب، نسل جوان و توسعه لرستان

پایگاه اطلاع رسانی وارک نیوز-

 

ابوالحسن عبداله زاده: دبیر آموزش و پرورش و فعال فرهنگی و اجتماعی 

پیروزی انقلاب اسلامی را می‌توان نقطه عطفی بر توسعه همه جانبه کشورمان دانست به نحوی که در طول ۴۰ سال گذشته با وجود کاستی ها شاهد توسعه بخش همه جانبه بخش های مختلف ایران هستیم و این امر نیز بر کسی پوشیده نیست.

 در این میان وجود جوانان تحصیل کرده و کارآمد را می توان عامل توسعه و پیشرفت کشورمان دانست به بیان دیگر نیروی انسانی جوان، خلاق، کارآمد، مومن و تحصیل‌کرده به عنوان موتور محرکه پیشرفت و تعالی هر جامعه به شمار می رود و در طول دهه های گذشته به خوبی می‌توان نقش جوانان را در بخش‌های مختلف کشور مشاهده کرد.

بر اساس آمارها ایران بیش از ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد که حدود ۲۴٫۶  درصد آن زیر ۱۵ سال، ۲۲ درصد یعنی ۱۸ میلیون و ۲۶۹ هزار نفر جوان۱۷ تا ۲۹ سال، ۴۷ درصد میانسال ۳۰ تا ۶۴ سال و مابقی نیز جمعیت بالای ۶۵ سال هستند.

 به بیان دیگر اکنون ایران به عنوان یک کشور با نیروی انسانی جوان بوده که همین عامل به عنوان بهترین و مهمترین فاکتور برای توسعه همه جانبه به شمار می‌رود.

لرستان نیز با دارا بودن جمعیت بیش از یک میلیون و ۷۶۰ هزار نفر جزء ۱۵ استان پرجمعیت کشور به شمار ‌رفته جالب اینجاست که بر اساس آمار و ارقام موجود حدود ۵۱ درصد جمعیت لرستان زیر ۳۰ سال هستند و لرستان را باید یکی از استان‌های جوان کشور به شمار آورد.

اهمیت نقش ویژه جوانان در پیش برد اهداف انقلاب اسلامی در تمام زمینه ها تا جایی است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه مهم گام دوم انقلاب اسلامی حدود ۴۰ بار جوانان این مرز و بوم را مورد خطاب قرار داده و معتقد بوده که عامل حل شدن بسیاری از مشکلات در زمینه های مختلف همین قشر هستند.

به عنوان نمونه در بند جمهوری اسلامی و فاصله‌ی میان بایدها و واقعیتها

رهبر معظم انقلاب اسلامی معتقد هستند جمهوری اسلامی به مرز بندی های خود در مقابل دشمنان و رقیبانش به شدت حساس بوده و بی‌شک با حضور نسل جوان مومن و پرانگیزه می‌‌توان در گام دوم انقلاب این امر را بیش از گذشته محقق کرد.

همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان میفرمایند: جوانان عزیز! باید گام بزرگ دوّم را در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی بردارید.

به بیان دیگر چشم امید رهبر انقلاب نیز به قشر جوان کشور است.

به‌ هر حال  نیمی از جمعیت استان لرستان زیر ۳۰ سال بوده و این استان جزء ۱۵ استان جوان کشور محسوب می شود اما متاسفانه با نگاهی دقیق به بخش های مختلف استان به خصوص حوزه اقتصاد می‌توان دریافت که این دیار در طول سالیان گذشته به جایگاه اصلی خود نرسیده و فاصله زیادی با توسعه دارد.

به عنوان نمونه در طول ۱۵ سال گذشته لرستان همواره جزء استان‌های با بالاترین نرخ بیکاری بوده و سالانه بر اساس آمارها حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر از جمعیت این استان مهاجرت می‌کنند.

با بررسی همین آمار می توان دریافت بخش عمده افراد مهاجرت کننده را جوانان تحصیل کرده تشکیل می‌دهد که به دلیل عدم وجود فرصت‌های شغلی چاره ای جز ترک محل زندگی خود ندارند.

همین عامل باعث شده که لرستان با وجود تمامی ظرفیت‌هایش جز ۳ استان مهاجرت فرصت کشور بوده و بر اساس آمارها سالانه حدود ۵ تا ۷ درصد جمعیت هر شهرستان این استان مهاجرت کنند که بسیاری از جامعه شناسان این امر را به عنوان زنگ خطر جدی برای آینده دیار لرستان عنوان کرده و معتقدند در آینده این امر چالشی اساسی برای لرستان تبدیل خواهد شد.

موارد اشاره شده و مشکلات لرستان مصداق این سخنان مقام معظم رهبری هستند:

“رهبر انقلاب در بخش هایی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی معتقدند اقتصاد یک نقطه‌ی کلیدیِ تعیین‌کننده است. اقتصاد قوی، نقطه‌ی قوّت و عامل مهمّ سلطه‌ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف، نقطه‌ی ضعف و زمینه‌‌ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. فقر و غنا در مادّیّات و معنویّات بشر، اثر میگذارد. اقتصاد البتّه هدف جامعه‌ی اسلامی نیست، امّا وسیله‌ای است که بدون آن نمیتوان به هدفها رسید.”

به هرحال در گام دوم انقلاب اسلامی باید بپذیریم برای این که جوانان را مجاب به نقش آفرینی در بخش‌های مختلف کرد بایستی شرایط و بستر لازم را برای آنها فراهم شود امری که متاسفانه تاکنون مورد توجه مسئولان لرستان قرار نگرفته و با وجود اقدامات انجام شده هنوز هم شاهد کاستی های زیادی در این زمینه هستیم.

برای کاهش مشکلات موجود لرستان می توان به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقللاب استناد کرد که ایشان توصیه‌هایی به جوانان داشته و معتقدند که راهکار لازم برای اجرایی کردن توسعه اقتصادی اجرا شدن اقتصاد مقاومتی است.
ایشان می فرمایند:

“مهم‌ترین عیوب، وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخشهایی از اقتصاد که در حیطه‌ی وظایف دولت نیست، نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیّت داخلی، استفاده‌ی اندک از ظرفیّت نیروی انسانی کشور، بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن، و سرانجام عدم ثبات سیاستهای اجرائی اقتصاد و عدم رعایت اولویّتها و وجود هزینه‌های زائد و حتّی مسرفانه در بخشهایی از دستگاه‌های حکومتی است. نتیجه‌ی اینها مشکلات زندگی مردم از قبیل بیکاری جوانها، فقر درآمدی در طبقه‌ی ضعیف و امثال آن است.”

“راه‌حلّ این مشکلات، سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که باید برنامه‌های اجرائی برای همه‌ی بخشهای آن تهیّه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیّت، در دولتها پیگیری و اقدام شود.”

درون‌زایی اقتصاد کشور، مولّد شدن و دانش‌بنیان شدن آن، مردمی کردن اقتصاد و تصدّیگری نکردن دولت، برون‌گرایی با استفاده از ظرفیّتهایی که قبلاً به آن اشاره شد، بخشهای مهمّ این راه‌حل‌ها است. بی‌گمان یک مجموعه‌ی جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت خواهند توانست به این مقاصد برسند. دوران پیشِ‌رو باید میدان فعّالیّت چنین مجموعه‌ای باشد.”

 برای تحقق این امر نیز به نظر می رسد جوانان تحصیل کرده مومن انقلابی و مستعد کارگردانان و پیش رانان هستند و می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و اصولی شرایط را برای جلوگیری از ادامه یافتن روند عدم توسعه یافتگی لرستان مهیا کرد.

با وجود تمام این موارد اشاره شده جوانان برای نقش آفرینی بیشتر در توسعه لرستان و کاستن مشکلاتش نیازمند حمایت‌های همه جانبه هستند.

به عنوان نمونه نباید انتظار داشت در شرایطی که شاهد بروکراسی اداری سنگینی در این دیار هستیم جوان تحصیل‌کرده و مستعد بتوانند وارد حوزه اقتصاد شده و یا اینکه نمی‌توان با تسهیلات با بهره بانکی بالا شرایط را برای کار آفرینی جوانان مهیا کرد.

انتظار می رود که مسئولان نیز خود را جای جوانان گذاشته تا درک کنند که در شرایط دشوار کنونی نمی‌توان با انجام اقدامات رزومره شرایط را برای توسعه مهیا کند.

 بایستی همان گونه که کارشناسان حوزه اقتصاد و جامعه‌شناسی معتقدند، حمایت همه جانبه برای کارآفرینی و نقش آفرینی جوانان مستعد در حوزه اقتصاد لرستان را مهیا کرد .

استان لرستان ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه های مختلف کشاورزی، صنعتی، معدنی، گردشگری، خدمات و سایر بخش‌ها دارد و در کمتر استانی از کشور می‌توان شاهد وجود این میزان ظرفیت بود که متاسفانه در دهه‌های گذشته شاهد بی توجهی به آن هستیم.

 به عنوان نمونه تولید بیش از دو میلیون تن انواع محصولات زراعی، تولید چندین هزار تن محصول باغی با تنوع بالا، تولید بیش از چندین هزار تن محصولات معدنی و وجود پتانسیل های گردشگری منحصر به فرد و سایر موارد از مهمترین ظرفیت های لرستان هستند.

 انتظار می رود با استفاده از راهکار اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان داخلی همانگونه که رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی های خود و در بیانیه گام دوم انقلاب اعلام می‌کنند شرایط را برای توسعه لرستان با تکیه بر جوانان مستعد مومن انقلابی مهیا کرد.

البته برای کارآفرینی جوانان باید اقدامات مختلفی همچون حمایت همه جانبه از شرکت های دانش بنیان، تشکیل زنجیره های تولید و تعاونی ها، کمک به فروش و بازاریابی، ارائه تسهیلات کم بهره، حمایت معنوی و … نیز در دستور کار مسئولان قرار گرفته تا جوانان بتوانند با کمترین ریسک وارد عرصه اقتصاد شوند.

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که از سوی مقابل جوانان باید از تمام ظرفیت خود برای نقش آفرینی در حوزه های مختلف مدنظر مقام معظم رهبری همچون تولید علم،پژوهش و اقتصاد استفاده کرده و با بهره گیری از توان بالای خود و به دور از هر گونه حاشیه و تلاش روز افزون شرایط را برای پیشبرد اهداف کشورمان مهیا کنند.

رهبر انقلاب اسلامی در همین رابطه در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می فرمایند:

“جوانان عزیز در سراسر کشور بدانند که همه‌ی راه‌حل‌ها در داخل کشور است. اینکه کسی گمان کند که «مشکلات اقتصادی صرفاً ناشی از تحریم است و علّت تحریم هم مقاومت ضدّ استکباری و تسلیم نشدن در برابر دشمن است؛ پس راه‌حل، زانو زدن در برابر دشمن و بوسه زدن بر پنجه‌ی گرگ است» خطایی نابخشودنی است. این تحلیل سراپا غلط، هرچند گاه از زبان و قلم برخی غفلت‌زدگان داخلی صادر میشود، امّا منشأ آن، کانونهای فکر و توطئه‌ی خارجی است که با صد زبان به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران و افکار عمومی داخلی القاء میشود.”

مطمئنا توسعه اقتصادی یک جامعه و کارآفرینی بدون هزینه نخواهد بود و جوانان لرستان نیز بایستی با تکیه بر توان بالای خود و حمایت همه مسئولان پای در عرصه نقش آفرینی نهند و بدانند راهکار حل مشکلات در داخل کشور و استان بوده و می توان با هزینه کم و بهره وری بالا به اهداف دست یافت.

حال باید دید در گام دوم انقلاب اسلامی همانگونه که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده اند شاهد بستر‌سازی مسئولان برای نقش آفرینی جوانان در توسعه دیار فلک الافلاک خواهیم بود و یا روند توسعه‌نیافتگی لرستان ادامه پیدا می‌کند؟

 

 

یادداشت از ابوالحسن عبداله زاده: دبیر آموزش و پرورش و فعال فرهنگی و اجتماعی