آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » خبر مهم » گزارش
کد خبر : 12187
چهارشنبه - ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰

۷۵۰۰ کودک لرستانی درگیر سوء تغذیه

متاسفانه آمارها نشان می دهند که ۷ هزار و ۵۰۰ کودک لرستانی دچار سو تغذیه بوده، در نتیجه باید چاره ای اساسی در جهت حمایت از آنها اندیشید.

۷۵۰۰ کودک لرستانی درگیر سوء تغذیه

به گزارش وارک نیوز، امروزه امر معیشت به عنوان یکی از مهمترین شاخص ها برای توسعه اجتماعی هر جامعه به شمار می رود.

به نحوی که اگر جامعه از سطح معیشت بالاتری برخوردار باشد بسیاری از معضلات اجتماعی تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می کنند.

اما متاسفانه اکنون به دلایل مختلف اقتصادی در مناطق حاشیه ای و کم برخوردار با چالش اساسی تامین معیشت روبرو هستیم به همین دلیل خانواده ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

به نظر می رسد در این بازی بسیار تلخ کودکان و بانوان به عنوان دو قشر بسیار آسیب پذیر به شمار رفته و معیشت پایین تاثیر مستقیمی بر زندگی افراد دارد.

بر اساس آمارها همین پایین بودن سطح معیشت باعث می شود که سرپرستان خانواده نتوانند انگونه که باید و شاید تغذیه مناسب و استاندارد را برای فرزندان خود تهیه کنند در نتیجه بازهم شاهد آسیب به کودکان هستیم.

اعداد نشان می دهند ۷۵۰۰ کودک لرستانی دچار سوء تغذیه هستند که امر به یک زنگ خطر جدی برای سلامت افراد تبدیل شده و باید مسئولان چاره ای اساسی برای تامین معیشت و افزایش رفاه خانواده های کم برخوردار در این شرایط حاد اقتصادی بیاندیشند.

چرا که مطمئنا ادامه یافتن این روند ضربات به مراتب سنگین تری را به پیکره خانواده ها و به خصوص کودکان وارد می کند.

ناهید پرویز پو مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان در همایش تخصصی حقوق کودک در سالن جلسات استانداری بیان کرد: جمعیت بدو تولد تا ۱۸ سال در استان ۵۳۵ هزار نفر می باشد .

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد جمعیت استان را کودکان تشکیل می دهند که ۵۲ درصد آن ها پسران و ۴۸ درصد دختران است اظهار داشت :۱۵۴ هزار و ۹۱۹ نفر کودک زیر ۵ سال در استان داریم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان با تاکید بر اینکه چالش های حوزه کودکان شناسایی شده،کودکان کار را از جمله این چالش ها دانست و افزود: تعدادی کودک کار توسط ادارات ذیربط شناسایی شده که برخی شناسنامه دار هستند و خدمات می گیرند و تعدادی هم دارای چالش های جدی و آسیب های متعدد از جمله فرار از مدرسه، خشونت های اجتماعی و کودک همسری می باشند.

پرویزپور با اشاره به اینکه دسترسی برخی کودکان به لحاظ مشکلات معیشتی به خدمات بهداشتی درمانی پایین است گفت: این کودکان اغلب در مناطق محروم و سخت گذر هستند که دسترسی به آن ها چندان راحت نیست.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان همچنین به مشکلات روانشناختی کودکان دارای خانواده های از هم گسیخته اشاره کرد و افزود: ما با افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست مواجه هستیم، ۶۶ هزار نفر زن سرپرست خانوار در لرستان وجود دارد که ۲۴ هزار نفر آن ها زیر ۵۵ سال هستند.

پرویز پور با بیان اینکه برای کودکان لرستان مناسب سازی شهری نشده است افزود: سه هزار کودک معلول داریم که نیازمند فضاهای تفریحی و پارک هستند.

وی با اشاره به سیل فروردین ماه سالجاری بیان کرد: این حادثه آسیب های جدی به استان وارد کرد و مشکلات روحی کودکان مناطق سیل زده باید مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول گفت:۳۰ درصد جمعیت استان را کودکان تشکیل می دهند که از این تعداد هفت هزار و ۵۰۰ کودک سوء تغذیه دارند که باید چاره ای اساسی اندیشید.

به هر حال باید دید برنامه مسئولان برای حمایت از کودکان کم برخوردار چیست؟

 

گزارش: محمد عبداله زاده