آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » خبر مهم » گردشگری » گزارش
کد خبر : 1217
سه شنبه - ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴

ضعف زیرساخت‌ها در پارک جنگلی شوراب

ضعف زیرساخت‌ها در پارک جنگلی شوراب

 

استان لرستان را باید به دلیل تنوع آب و هوایی و اقلیم خاص و منحصربه‌فرد پایتخت طبیعت ایران دانست. از سوی دیگر این استان از زیبایی‌های طبیعی فراوانی بهره می‌برد که از جمله آنها می‌توان به پراکنش و گستردگی جنگل‌های بلوط اشاره کرد.

 

 

در خرم‌آباد نیز چنین وضعیتی قابل مشاهده است، به نحوی که چندین پارک جنگلی طبیعی همچون مخملکوه و شوراب در اطراف این شهر قرار دارد.

 

 

پارک جنگلی شوراب با فاصله چند کیلومتری از مرکز استان و در محل کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب قرار داشته و روزانه تعداد زیادی از مسافران از این منطقه عبور می‌کنند.

 

 

به همین دلیل است که بسیاری از فعالان گردشگری معتقدند؛ شوراب توانایی تبدیل شدن به یکی از مقاصد گردشگری لرستان را دارد،  اما هنوز امکانات و زیرساخت‌های گردشگری در آن ایجاد نشده و با ضعف ساختاری در این حوزه روبه‌روست.

 

 
نبود رستوران، مراکز اقامتی و خدماتی،  کمبود سرویس بهداشتی، مشکلات روشنایی و آب آشامیدنی و‌…  را باید از مهم‌ترین موانع توسعه پارک جنگلی ۴۶۰ هکتاری شوراب عنوان کرد.

 

 

این مشکلات در حالی مطرح می‌شود که  مسئولان نیز این نقایص را پذیرفته و معتقدند؛ دلیل اصلی مهیا نشدن زیرساخت‌های اشاره شده کمبود منابع مالی است.

 

 
به هر حال پارک جنگلی شوراب ظرفیت بسیار زیادی برای توسعه گردشگری دارد و بی‌گمان در صورتی که مسئولان اعتبارات مناسبی را برای تأمین زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز آن در نظر بگیرند می‌توان در کوتاه‌مدت این منطقه را به یکی از مقاصد گردشگری طبیعی لرستان تبدیل کرد.

 

 
 
کمبود زیرساخت‌ها

یکی از شهروندان خرم‌آبادی می‌گوید: لرستان استان زیبایی‌هاست و ظرفیت‌های بسیار زیادی برای توسعه دارد، اما تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌‌ها استفاده کنیم. شاید دلیل اصلی حاصل نشدن موفقیت و توسعه نیافتن لرستان استفاده نکردن از این ظرفیت‌ها باشد.

 
«علی‌رضایی نژاد» ادامه می‌دهد: به عنوان نمونه با وجود اینکه بسیاری از استان‌ها در حسرت داشتن پارک جنگلی طبیعی همچون شوراب هستند اما هنوز نتوانسته‌ایم گامی در جهت استفاده از این ظرفیت‌ها برداریم. پارک جنگلی شوراب با وجود تمامی زیبایی‌ها زیرساخت مناسبی نداشته و تاکنون نیز آنگونه که باید اقدامی در جهت حل و فصل این مشکلات انجام نشده است.

 
 
ضرورت توجه به پارک جنگلی شوراب

یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان به پارک جنگلی شوراب بیان می‌کند: ساکن اهواز هستم و مدام از این مسیر تردد می‌کنم. پارک جنگلی شوراب به محلی دائمی برای گذراندن اوقات فراغت ما تبدیل شده است.  «محسن الماسی» می‌افزاید: این پارک جنگلی زیبایی‌های زیادی دارد و نمی‌توان این طبیعت خدادادی را در سایر نقاط کشور مشاهده کرد، اما هنوز به نظر می‌رسد زیرساخت‌های مورد نیاز این پارک تأمین نشده‌اند.

 

 

به عنوان نمونه سرویس‌های بهداشتی این پارک جنگلی وضعیت مناسبی ندارند و کمبود آنها گردشگران این منطقه را با مشکل مواجه می‌کند. از سوی دیگر امکانات رفاهی و خدماتی نیز در این پارک جنگلی موجود نبوده و همین موضوع باعث از دست رفتن فرصت‌ها برای این منطقه بکر و زیبا خواهد شد.

 

دریافت ورودی
یک کارشناس گردشگری با بیان اینکه لرستان به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی متعدد و منحصربه‌فرد ظرفیت بسیار زیادی برای توسعه گردشگری طبیعی دارد، اظهار می‌کند: نتوانسته‌ایم از داشته‌هایمان برای توسعه استان و جذب گردشگر استفاده کنیم. به عنوان نمونه در جوار شهر خرم‌آباد چندین پارک جنگلی و آبشار وجود دارد، اما زیرساخت‌های مورد نیاز این مناطق مهیا نشده‌اند.

 

 
«غلام پور حسینی» ادامه می‌دهد: این مجموعه هنوز آن‌گونه که باید از زیرساخت‌های مورد نیاز برخوردار نیست. به هر حال اکنون در تمامی مناطق کشور گرفتن هزینه ورود به یک مجموعه امری مرسوم بوده و در صورتی که این اقدام در مورد پارک جنگلی شوراب نیز صورت گیرد می‌توان زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیازش را تأمین کرد.

 


تامین اعتبار ۵۰۰میلیون تومانی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان پارک جنگلی شوراب را یکی ظرفیت‌های بی‌بدیل طبیعی لرستان عنوان می‌کند و می‌گوید:  این پارک جنگلی با مساحت بیش از ۴۶۰ هکتار در جوار کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور قرار گرفته و ظرفیت‌های بسیار زیادی برای توسعه پایدار و متوازن دارد. از سوی دیگر سالانه گردشگران زیادی از این مجموعه بازدید و استفاده می‌کنند. بی‌گمان با برنامه‌ریزی مناسب زمینه برای تبدیل این پارک جنگلی به یکی از مقاصد گردشگران لرستان مهیا خواهد شد.

 

 
«شیرزاد نجفی» ادامه می‌دهد: با پذیرفتن کمبود زیرساخت‌ها در پارک جنگلی شوراب، عنوان می‌کند: این پارک جنگلی در حال حاضر با کمبود زیرساخت‌های مختلف همچون سرویس‌های بهداشتی، آلاچیق‌ها و مکان اقامت، مراکز خدماتی، رفاهی، مشکل آب آشامیدنی و روشنایی روبه‌روست. البته امسال کار‌هایی در جهت کاهش مشکلات این مجموعه انجام شده و اقدام به تکمیل نمازخانه همچنین تعمیر برخی از سرویس‌های این مجموعه کرده‌ایم اما کافی نیستند.

 

 

 
نجفی بیان می‌کند: دلیل اصلی ایجاد نشدن زیرساخت‌های مورد نیاز این مجموعه را باید کمبود اعتبارات دانست، چرا که منبع تأمین‌کننده از محل اعتبارات استان بوده که تاکنون تخصیص مناسبی نیز نداشته‌ است. برای ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز این مجموعه به اعتباری در حدود ۵۰۰ میلیون تومان نیازمند هستیم.

 

 اول تامین زیرساخت‌ها، بعد تصمیم‌گیری برای دریافت ورودی
«شیرزاد نجفی» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان درباره دریافت هزینه ورود به پارک جنگلی شوراب می‌گوید: برای دریافت ورودی حتی به میزان بسیار کم نیز در ابتدا باید زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز تأمین شود.

 

سپس می‌توان در مورد این موضوع تصمیم‌گیری کرد. امیدواریم اعتبارات مورد نیاز این مجموعه تأمین شود تا شاهد تکمیل زیرساخت‌ها و امکانات دراین پارک جنگلی باشیم. اکنون از سرمایه‌گذارانی که به دنبال ایجاد فضاهای خدماتی و اقامتی متناسب با کاربری منطقه و حفظ ماهیت، قانون و مقررات اراضی جنگل‌ها باشند دعوت کرده و از آنها حمایت خواهیم کرد.

 

 

نویسنده: علی عبداله زاده/ خرم‌آباد – خبرنگار همشهری