آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » پیشنهاد سردبیر » شهری » گزارش » یادداشت
کد خبر : 12135
یکشنبه - ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶

تکمیل بوستان و دریاچه شاپوری وعده دست نیافتنی مسئولان

پل شاپوری در قسمت جنوبی شهر خرم آباد واقع شده است. و عامل ارتباط غرب استان ( طرهان ) با شرق و از آنجا به خوزستان و تیسفون ( پایتخت ساسانیان ) بوده است .

تکمیل بوستان و دریاچه شاپوری وعده دست نیافتنی مسئولان

به گزارش وارک نیوز، لرستان بواسطه داشتن بیش از ۱۰۰ پل تاریخی منحصر به فرد به عنوان سرزمین پل های تاریخی به شمار می رود.

 این پل ها در طول اعصار مختلف همواره با وجود تمامی سوانح استوار مانده و نقش خود را به خوبی ایفا کرده اند.

این میراث گرانبهای نیاکان ما همواره باعث تمایز لرستان از سایر استانها شده و اکنون نیز با وجود تمامی نالایمات شاهد ثبت موقت جهانی پل های تاریخی لرستان هستیم.

پل شکسته خرم آباد، در قسمت جنوبی شهر خرم آباد واقع شده است و عامل ارتباط غرب استان ( طرهان ) با شرق و از آنجا به خوزستان و تیسفون ( پایتخت ساسانیان ) بوده است .

احتمالاً جهت توزیع آب نیز مورد بهره برداری قرار می گرفته است. طول پل ۳۱۲ متر،و ارتفاع آن۱۰/۷۵ متراست که از ۲۸چشمه طاق و ۲۷پایه تشکیل شده است.

سطح هرپایه ۶۱ متر و فاصله بین دو پایه ۷/۵ متر است.

پنج چشمه طاق پل سالم بوده و مابقی بر اثر عوامل طبیعی تخریب گردیده است . چشمه طاقهای پل بصورت جناقی ساخته شده و سبک سازی پل در قسمت طولی پل در زیر روگذر پل صورت گرفته است و پایه های پل و موج شکنهای آن به صورت لوزی شش ضلعی از سنگ ساخته شده است .

مصالح پل را سنگهای قلوه رودخانه ای و لاشه سنگ در چشمه طاقها و از سنگ های پاکتراش در قسمت پایه ها استفاده گردیده است .کف پل سنگ فرش است. نوع سنگ فرش,سنگ بلوک قرمز است که در اثر فرسایش آب از صورت کادر بودن خارج شده است .

این پل عظیم و دیدنی مربوط به دوره ساسانی وبه شماره ۱۰۵۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در سالهای گذشته با تلاش مدیران اسبق استان شاهد خریداری بخشی از اراضی اطراف پل شاپوری خرم آباد و تبدیل آن به بوستان و دریاچه بودیم که همین موضوع باعث زیبایی دوچندان این اثر منحصر به فرد تاریخی و توجه بیشتر به آن شده است.

 البته هنوز که هنوز است با وجود پیشرفت قابل توجه عملیات احداث بوستان و دریاچه شاپوری شاهد تکمیل این طرح نیستیم و همین موضوع باعث شده تا شهروندان خرم آبادی گلایه مندی هایی از مسئولان داشته باشند.

به هر حال تاکنون اعتبارات زیادی برای ساماندهی اراضی اطراف پل تاریخی شاپوری خرم آباد هزینه شده و پیشرفت پروژه بوستان و دریاچه شاپوری نیز بالاست اما هنوز شاهد تکمیل این طرح نیستیم.

به هر حال از مدیریت ارشد استان انتظار می رود هر چه سریعتر شرایط را برای تکمیل این پروژه مهم مهیا کند اقدام که مطمئنا با تلاش چند ماهه قابل دسترس بوده و لااقل می توان این طرح را تا پایان سال تکمیل کرد.

بی توجهی به پروژه های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالا نتیجه ای جز بلاتکلیفی بیت المال و نرسیدن به هدف تبدیل لرستان به مقصد گردشگری نخواهد داشت.

 به هر حال اکنون پل شاپوری خرم آباد به یکی از محورهای گردشگری در شهر خرم آباد تبدیل شده و مطمئنا با تکمیل طرح های در دست احداث شاهد نقش آفرینی این اثر منحصر به فرد در جذب گردشگر و توسعه لرستان خواهیم بود.

حال باید دید پس از گذشت چندین سال مسئولان به وعده های خود در قبال تکمیل بوستان و دریاچه شاپوری عمل خواهند کرد؟

علی عبداله زاده/روزنامه نگار