آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » پیشنهاد سردبیر » تازه ترین اخبار » گردشگری » گزارش
کد خبر : 11421
جمعه - ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰

مراسم افتتاحیه جشنواره فرهنگ اقوام با حضور ۲۷استان در لرستان برگزار شد+کلیپ

مراسم افتتاحیه جشنواره فرهنگ اقوام با حضور ۲۷استان در لرستان برگزار شد.

مراسم افتتاحیه جشنواره فرهنگ اقوام با حضور ۲۷استان در لرستان برگزار شد+کلیپ

به گزارش وارک نیوز، مراسم افتتاحیه جشنواره فرهنگ اقوام با حضور دکتر محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستیْ خادمی استاندار لرستانْ قاسمی مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و جمعی از مدیران کل استان لرستان برگزار گردید.


مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان لرستان ضمن خیر مقدم به کلیه مدعوین و شرکت کنندگان در این جشنواره گفت:  جشنواره فرهنگ اقوام مصادف با ماه مبارک ربیع الاول، در راستای اجرای وظایف محوله و به تبع آن به جهت ایجاد روحیه نشاط، این اداره کل را بر آن داشت استان لرستان را به عنوان مرکز برگزاری جشنواره استان‌ها در غرب کشور انتخاب و در طول ۵روز میزبان استان های کشور باشیم.

سید امین قاسمی عنوان داشت: این جشنواره برای اولین بار در لرستان و با برپایی ۸۰ غرفه ویژه هنرمندان صنایع دستی برگزار گردید و در کنار آن ۱۳غرفه مخصوص تراش سنگهای قیمتی و زیورآلات ساخته دست نیز دایر گردید.

قاسمی افزود: جشنواره اجرای موسیقی محلی و رقص های آیینی نیز که از ۱۵ استان کشور در این جشنواره حاضر گردیده اند در طول این ۵ روز برگزار می‌شود.
مدیر کل میراث فرهنگی بیان کرد: حدود ۲۰سیاه چادر از استان های مختلف کشور به منظور ترویج فرهنگ اقوام نیز در جشنواره فرهنگ اقوام برپا شده که در کنار آن شاهد پخت انواع غذا های محلی هستیم.

وی در پایان به حضور ویژه روسای انجمن های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کشور در جشنواره اشاره کرد و گفت: در روز اول برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام جلسات خوبی با حضور رئیس انجمن صنفی دفاتر کشور و روسای دفاتر خدمات مسافرتی استان های شرکت کننده در جشنواره داشتیم که در این جلسه مشکلات و مسائل موجود مطرح و با همفکری و همکاری همه اعضا راه‌کارهای مناسبی برای رفع موانع موجود ارائه شد.

همچنین محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در آیین افتتاح جشنواره ملی فرهنگ اقوام از نگاه ویژه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به صنایع دستی لرستان  خبر داد و گفت:  دارا بودن بیش از ۲۴۷۴ اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند خود به تنهائی برای اعتبار بخشیدن به استان زرخیز لرستان کفایت میکند .


معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: داشتن جاذبه های بی نظیر گردشگری، ۵۲ رشته فعال صنایع دستی، ۳۲ اثر هنری دارای نشان ملی، ۸اثر دارای نشان اصالت اشیاء و در کنار آن انتخاب بروجرد به عنوان شهر ملی ورشو نشان از وجود تمامی ظرفیت ها در لرستان دارد که این استان را به این لحاظ متمایز نموده است.

محمودیان در ادامه عنوان کرد: وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور تاکید بسیاری بر بولد نمودن استان های غرب کشور به خصوص لرستان به جهت داشتن منابع غنی در سه حوزه آثار تاریخی، ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی دارد و معتقدند این استان ها مستعد توسعه اقتصادی به لحاظ دارا بودن این منابع هستند.

معاون صنایع دستی کشور بیان کرد: اولین جشنواره فرهنگ اقوام کشور در لرستان با بهره‌گیری از ظرفیت ها بسیار با قدرت برگزار شده و این موضوع نشان از توانایی و قابلیت لرستان برای برگزاری این جشنواره در سطح بین‌المللی را دارد . برپایی سیاه چادر ها، غرفه های صنایع دستی و اجرای موسیقی محلی بر زیبایی های این جشنواره افزوده است.

خانم محمودیان ضمن اشاره به تاثیر مهم صنایع دستی بر اقتصاد و اشتغال بخصوص اشتغال بانوان لرستانی گفت : در سال مزین شده به نام رونق تولید، با حمایت از صنایع دستی و صنعتگران می توان در توسعه اقتصادی و به تبع آن اشتغال نیروی کار موثر باشیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در پایان گفت:در بازدید های به عمل آمده از کارگاه های صنایع دستی شهرهای بروجرد و خرم آباد طی روز گذشته و امروز، وضعیت این کارگاه ها مناسب ارزیابی گردید که نشان از اهتمام هنرمندان لرستانی به صنایع دستی دارد و این مهم با حمایت مسئولین به توسعه اقتصادی و اشتغال خواهد انجامید.

اقتصاد درون‎گرا با جشنواره‌‎‌های داخلی تقویت می‌‎شود

سید موسی خادمی نیز در آیین افتتاحیه نخستین جشنواره ملی اقوام ایران زمین در محوطه باغ گلستان قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد افزود: این جشنواره ها کارکردهای بزرگی در حوزه اقتصاد دارند و به داد و ستد اقتصادی که لازمه اقتصاد درون زا است، کمک قابل توجهی می کنند.

وی بیان کرد: برگزاری این رویدادها منجر به شناسایی نقاط قوت سایر استان ها می شود و می تواند زمینه را برای تبادل کالا و ارتقا اقتصاد و حتی صادرات فراهم نماید.

وی با تاکید بر تقویت استان ها برای برگزاری جشنواره های مشابه اظهارداشت: ایران کشوری پرظرفیت و متنوع با رنگین کمانی از اقوام مختلف است، که در عین وحدت و همدلی موارد متفاوت زیادی برای عرضه به یکدیگر دارند.

استاندار لرستان ادامه داد: جشنواره های فرهنگی باعث می شود استان ها و اقوام مختلف روش های همکاری با یکدیگر را کشف کنند که این تعامل در نهایت منجر به سربلندی و پیشرفت کشور می شود.

خادمی اضافه کرد: علاوه بر دستاورد اقتصادی و فرهنگی جشنواره ها، فضای نشاط در استان میزبان فرصتی برای حضور مردم در برنامه های متنوع از جمله موسیقی و گردشگری ایجاد می شود.

نخستین جشنواره ملی اقوام ایران زمین از ۱۶ آبان ماه به مدت ۵ روز با حضور ۱۰۰ هنرمند و برپایی نمایشگاه آثار آنان در ۸۰ غرفه به میزبانی خرم آباد در حال برگزاری است.