آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » تازه ترین اخبار
کد خبر : 11119
چهارشنبه - ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹

فراموش کارانی که فراموش می‌شوند/ راه‌های جلوگیری از آلزایمر را بشناسیم

با بالا رفتن سن افراد معمولاً آن‌ها بعضی از چیزها را فراموش می‌کنند بااین‌حال گاهی این فراموشی از حالت عادی خارج‌شده و به یک بیماری عذاب‌آور به نام آلزایمر تبدیل می‌شود. تصور این موضوع که یکی از آدم‌های زندگی‌تان که سال‌ها کنارش بوده‌اید اما حالا شمارا نمی‌شناسد و چه‌بسا از شما وحشت دارد، بسیار سخت است.

فراموش کارانی که فراموش می‌شوند/ راه‌های جلوگیری از آلزایمر را بشناسیم

به گزارش وارک نیوز، با بالا رفتن سن افراد معمولاً آن‌ها بعضی از چیزها را فراموش می‌کنند بااین‌حال گاهی این فراموشی از حالت عادی خارج‌شده و به یک بیماری عذاب‌آور به نام آلزایمر تبدیل می‌شود.

 آلزایمرمسبب نوعی گیجی و تغییر رفتار در فرد مبتلا شود

آلزایمر علاوه بر از دست دادن حافظه، می‌تواند مسبب نوعی گیجی و تغییر رفتار در فرد مبتلا شود برای مثال اگر پدر،‌ مادر یا همسرتان برای گشت‌وگذار حوالی خودتان از خانه بیرون رفته است، آلزایمر باعث می‌شود در همان‌جایی که کاملاً برای او آشناست مسیر را گم کند.

تغییر شرایط روحی و تنزل آن‌هم می‌تواند از دیگر نشانه‌های آلزایمر باشد حتی ممکن است افراد مبتلابه این بیماری کج‌خلقی‌ها و تندی‌های بسیاری از خود بروز دهند آن‌ها حتی دیگر به لحاظ بهداشتی هم به خودشان اهمیت نمی‌دهند فردی که پیش‌ازاین شیک‌پوشی‌اش زبانزد خاص و عام بوده،‌ حالا لباس‌ها نامرتب و کثیف می‌پوشد، حمام نمی‌رود و حتی موهایش را مرتب نمی‌کند.

آلزایمر که این روزها بیش از گذشته شیوع پیداکرده و در اکثر مواقع گریبان گیر افراد مسن خانواده‌ها می‌شود،‌ در دل خود لحظات سخت و طاقت‌فرسایی را دارد که گذر از آن‌ها برای هرکسی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زندگی خواهد بود.

آلزایمر در کنار آسیب‌هایی که به خود فرد بیمار وارد می‌کند مشکلات زیادی را برای اعضای خانواده مبتلایان به این بیماری ایجاد می‌کند.

آلزایمر باعث فرسودگی خانواده‌ها می‌شود

 نگهداری از سالمندانی که به آلزایمر مبتلا می‌شوند بسیار سخت بوده همچنین هزینه نگهداری از این بیماران بسیار زیاد است که همین عامل احتمال فرسودگی خانواده‌ها را زیاد می‌کند.

شنیدن اینکه عزیزترین فرد زندگی‌تان به آلزایمر مبتلا شده، قطعاً یکی از سخت‌ترین لحظات زندگی هر فردی در جامعه است زیرا تصور این موضوع که یکی از آدم‌های زندگی‌تان که سال‌ها کنارش بوده‌اید اما حالا شمارا نمی‌شناسد چه‌بسا از شما وحشت دارد و داستان‌هایی برایتان تعریف می‌کند که قبلاً هرگز نشنیده‌ای بسیار سخت است.

آلزایمر از آن دست بیماری‌هایی بوده که ابتدا برای افراد نزدیک به فرد مبتلا قابل‌تشخیص نیست مگر اینکه هشدارها و اخطارهای اولیه را بشناسند و بتوانند با تشخیص به‌موقع شرایط را تا حد امکان تعدیل کنند و در کنترل خود دربیاورند.

برای آشنایی بیشتر با این بیماری و بررسی وضعیت لرستان در این حوزه با مدیرعامل انجمن آلزایمر استان لرستان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که مهم‌ترین مباحث مطرح‌شده در این مصاحبه در متن ذیل آمده است.

راهکار مقابله آلزایمر

 مدیرعامل انجمن آلزایمر لرستان بابیان اینکه جهت پیشگیری از ابتلا به آلزایمر باید خانواده‌ها از دوره کودکی سبک زندگی سالم را انتخاب کنند، اظهار داشت: کودکان باید یاد بگیرند که چگونه سالم زندگی کنند و در رژیم غذایی خود تا حد ممکن از روغن‌های اشباع و غذای فوری استفاده نکنند.

یادگیری هنرهای مختلف راهکار مبارزه با آلزایمر

علی منصوری بابیان اینکه افراد باید سعی کنند با یادگیری هنرهای مختلف، ذخایر مغزی خود را افزایش دهند، افزود: یادگیری حتی در زمان سالمندی و میان‌سالی نیز تأثیر بسیار مثبتی بر سلامت حافظه و پیشگیری از آلزایمر دارد.

وی با اشاره به اینکه آلزایمر سبب مرگ سلول‌های مغزی و تخریب بافت A مغز می‌شود، بیان کرد: با پیشروی این بیماری بافت مغزی فرد کوچک‌تر می‌شود همچنین در چنین حالتی قسمت‌های مربوط به حافظه، صحبت کردن و درک مطلب فرد مبتلا صدمه جدی می‌بیند.

مدیرعامل انجمن آلزایمر لرستان با عنوان کردن این موضوع که آلزایمر بر افراد مختلف تأثیرات متفاوتی می‌گذارد، تصریح کرد: گاهی اوقات علائم بیماری طی سال‌های کوتاهی شدت می‌گیرد اما برای برخی دیگر این تغییرات آرام اتفاق می‌افتند.

افراد مبتلابه آلزایمر، بعد از تشخیص بیماری بین ۳ تا ۹ سال زندگی می‌کنند

منصوری خاطرنشان کرد: در برخی افراد مبتلابه آلزایمر ۲۰ سال زمان صرف می‌شود تا بیماری به‌طور تمام و کمال خودش را نشان بدهد اما بیشتر افراد مبتلابه آلزایمر، بعد از تشخیص بیماری بین ۳ تا ۹ سال زندگی می‌کنند.

وی بابیان اینکه بیماری آلزایمر به‌راحتی قابل‌تشخیص نیست، عنوان کرد: بیماری‌های زیادی وجود دارد که باعث آسیب زدن به حافظه کوتاه‌مدت افراد می‌شود به همین علت برای تشخیص آلزایمر متخصصان حوزه مغز و اعصاب باید آزمایش‌های بسیاری بر مبتلایان مشکوک به این بیماری انجام دهند.

مدیرعامل انجمن آلزایمر لرستان با عنوان کردن این موضوع که بیماری آلزایمر در ادامه بیماری دمانس (زوال عقل) در افراد ایجاد می‌شود، اظهار داشت: بر اساس آمارهای جهانی ۱۰ درصد جمعیت سالمند زمین به بیماری دمانس مبتلا هستند که از این تعداد حدود ۷۰ درصدشان به آلزایمر مبتلا می‌شوند.

۱۰ هزار لرستانی آلزایمر دارند

منصوری بابیان اینکه بر اساس آخرین آمارها بیش از ۱۵۵ هزار نفر سالمند در لرستان وجود دارد، افزود: بر اساس این آمار بیش از ۱۵ هزار نفر در استان به بیماری دمانس (زوال عقل) مبتلا هستند که با توجه به اطلاعات علمی می‌توان نتیجه گرفت ۱۰ هزار نفر در لرستان آلزایمر دارند.

وی با اشاره به تاریخچه انجمن آلزایمر لرستان بیان کرد: انجمن آلزایمر در سال ۸۰ در کشور شروع به فعالیت کرد اما زمان آغاز فعالیت این انجمن در استان‌ها از سال ۹۵ به بعد بوده همچنین قابل‌توجه است که در حال حاضر تنها ۱۱ استان دارای انجمن آلزایمر هستند.

برگزاری کلاس‌های آموزشی برای بازنشستگان

 مدیرعامل انجمن آلزایمر لرستان تصریح کرد: انجمن آلزایمر لرستان با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تأسیس‌شده بیشتر در حوزه‌های آموزشی فعالیت می‌کند و با توجه به اینکه بیشتر مبتلایان به این بیماری دارای سن‌های بالا هستند در حال حاضر کلاس‌های زیادی برای آموزش جمعیت بازنشسته استان برگزار کرده‌ایم.

هیچ وقت برای پیش گیری از آلزایمر دیر نیست

منصوری بابیان اینکه هیچ‌وقت برای پیشگیری از آلزایمر دیر نیست، خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از آلزایمر مردم باید در هر سنی که هستند برنامه‌هایی داشته باشند که با آن‌ها بتوانند مغز خود را فعال نگهدارند همچنین لازم است که سبک زندگی خود را به سمت استفاده از سبزیجات و روغن‌های غیراشباع، گوشت سفید و حذف شیرینی تغییر دهند.

وی با اشاره به علائم بیماری آلزایمر عنوان کرد: در شروع آلزایمر معمولاً حافظه بلندمدت به همان قوت اولیه‌اش باقی می‌ماند اما این حافظه کوتاه‌مدت فرد است که دچار اختلال خواهد شد او سؤال‌هایی را تکرار می‌کند که همین چند لحظه پیش پاسخ آن‌ها را داده‌اید همچنین این بیماری بر روی گویش فرد مبتلا هم تأثیر می‌گذارد.

 مدیرعامل انجمن آلزایمر لرستان با اشاره به تأثیراتی که این بیماری بر زندگی افراد می‌گذارد، گفت: آلزایمر بر روی تمرکز فرد تأثیر گذاشته و او دیگر نمی‌تواند دیگر مثل سابق مثلاً آشپزی کند یا قبض‌های خانه را بپردازد همچنین با ادامه روند بیماری، فرد مبتلا ممکن است افراد آشنا یا مکان‌های آشنا را تشخیص ندهد.

پذیرش بیماری برای افراد خانواده بیماران مبتلابه این بیماری، بسیار مهم است

منصوری بابیان اینکه پذیرش بیماری برای افراد خانواده بیماران مبتلابه این بیماری، بسیار مهم است، عنوان کرد: در انجمن کلاس‌های حمایتی برای خانواده بیماران مبتلابه آلزایمر برگزار می‌شود که خانواده بیماران بتوانند آلزایمر را بپذیرند آن‌ها همچنین در این دوره‌ها می‌آموزند که چگونه از بیمار خود مراقبت کنند تا کمتر دچار چالش شوند وزندگی آرام‌تری داشته باشند.

 وی بابیان اینکه متأسفانه درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد، اظهار داشت: بااین‌حال داروهایی وجود دارند که می‌توانند از مهارت‌های ذهنی محافظت کنند و تأثیرات بیماری را کندتر کنند.

 گزارش از محمد عبدالله زاده