آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » پیشنهاد سردبیر » تازه ترین اخبار » گردشگری » یادداشت
کد خبر : 11075
دوشنبه - ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹

هتل صخره‌ای؛ تداوم فرصت‌سوزی‌ها

۲۰ سال قبل بود که کلنگ احداث هتل صخره‌ای خرم‌آباد به زمین زده شد تا مرحمی باشد بر وضعیت نامناسب زیرساخت‌های گردشگری در لرستان؛ حال با گذشت دو دهه کماکان شاهد نیمه کاره مانده آن هستیم و این در حالی بوده که وعده مسوولان در دولت‌های مختلف نتوانسته گره این هتل را باز کند.

هتل صخره‌ای؛ تداوم فرصت‌سوزی‌ها

به گزارش وارک نیوز، لرستان دارای ظرفیتهای بسیار زیادی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است. وجود بیش از ۵ هزار اثر طبیعی و تاریخی در این دیار باعث متمایز شدن لرستان با سایر استان‌ها شده است.

با وجود تمامی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیار ویژه لرستان در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی از دیر باز کمبود زیرساخت ها و امکانات به عنوان پاشنه آشیل این دیار برای توسعه هرچه بیشتر و متوازن به شمار می‌رود.

نمونه بارز این موارد اشاره شده را باید کمبود زیرساخت‌هایی همچون مراکز اقامتی، هتل‌ها، مهمانسرا و سایر امکانات دانست.

متاسفانه با وجود اینکه در استان لرستان در دهه‌های گذشته تاکنون طرح‌های مختلفی در جهت جبران این کمبودها در دستور کار قرار گرفته اما هنوز شاهد تکمیل و بهره‌برداری آنها نیستیم.

یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام تاریخی استان لرستان که همواره به عنوان یک پروژه شوم به شمار رفته را باید هتل چند ستاره صخره‌ای خرم‌آباد بدانیم.

با اندکی اطلاعات می‌توان دریافت عملیات اجرایی ساخت هتل صخره‌ای خرم آباد از سال ۱۳۷۸ بر بلندای تپه‌ای در مرکز شهر خرم آباد آغاز شد. در آن روزها بسیاری بر این عقیده بودند که این پروژه پس از چند سال و به صورت مناسب در ۷ طبقه به بهره‌برداری می‌رسد.

با گذشت سال‌های متمادی و دولت‌های مختلف گره کور هتل صخره‌ای خرم‌آباد باز شدنی نبود به نحوی که استانداران و مدیران مختلف نیز در طول بیست سال گذشته نتوانستند موانع این پروژه را برطرف کنند.

 به نوعی طرح هتل صخره‌ای به یکی از پروژه‌های تاریخی و نیمه‌تمام زبانزد خاص و عام تبدیل شده که مصداق بارز فرصت‌سوزی است.

حتی در مقطعی سرمایه گذار قبلی این طرح به دنبال استخدام نیروهای مورد نظرش بود اما در عمل اتفاقی نیفتاد و بدبینی‌ها نسبت به این طرح بیشتر شد.

از سوی دیگر پس از چند سال استاندار پیشین لرستان هوشنگ بازوند زمینه را برای تغییر سرمایه‌گذار این پروژه مهیا کرد تا شاید گره این طرح باز شود.

در نتیجه سرمایه‌گذار هتل صخره‌ای خرم‌آباد تغییر کرد و سرمایه‌گذار بومی دیگری این هتل نیمه‌تمام را تحویل گرفت تا با دادن وعده‌ها دلگرمی دوباره‌‌ای به مردم لرستان دهد اما بازهم در عمل پس از انجام اقدامات کوتاه‌مدتی اتفاقی نیفتاد و به دلایل مختلفی با گذشت چند سال هنوز شاهد بلاتکلیفی این پروژه نیمه‌تمام هستیم.

به نحوی که هنوز که هنوز است شرایط برای تکمیل شدن این طرح مهیا نشده و همین موضوع سبب شده تا شهروندان خرم‌آبادی انتقادات زیادی را نسبت به بلاتکلیفی این هتل داشته باشند.

مسئولان معتقدند که زمینه برای فعالیت و تکمیل هتل صخره‌ای خرم‌آباد مهیا بوده مشکلات نیز برطرف شده‌اند و سرمایه‌گذار باید شرایط را برای انجام اقدامات لازم انجام دهد اما در عمل شاهد تکمیل شدن و خروج این پروژه از بلاتکلیفی نیستیم و نمایندگان سرمایه‌گذار نیز در جلسات مختلف اظهار نظرهایی مبنی بر عدم حمایت مسوولان استان نسبت به این طرح می‌کند که البته مدیران این موضوع را رد کرده و معتقدند شرایط برای تکمیل طرح مهیاست.

به هر حال انتظار مردم خرم‌آباد تکمیل شدن هر چه سریعتر هتل صخره‌ای بوده چرا که بلاتکلیفی این پروژه نه تنها کمکی به روند توسعه استان لرستان نمیگکند بلکه خود به پاشنه آشیلی برای سایر پروژه‌ها خواهد بود.

مطمئنا تکمیل هتل صخره‌ای خرم‌آباد در شرایط کنونی می‌تواند کمک زیادی به استان لرستان که به دنبال تبدیل شدن به مقصد گردشگری بوده کند در نتیجه انتظار می‌رود که مسئولان استان شرایط را برای برطرف کردن موانع و تکمیل هر چه سریعتر این پروژه با استفاده از راهکارهای قانونی موجود مهیا کنند.

حال باید دید روند ۲۰ ساله بلاتکلیفی هتل صخره‌ای خرم‌آباد همچنان ادامه خواهد یافت و یا مسئولان و مدعی‌العموم از ظرفیت های مختلف برای تکمیل این طرح استفاده خواهند کرد؟

مسوولان باید بدانند تکمیل هتل صخره‌ای می‌تواند تابوی بلاتکلیفی پروژه‌های نیمه‌تمام لرستان را بشکند.

به هر حال باید دید برنامه‌ای برای تکمیل هتل صخره‌ای خرم‌آباد وجود دارد و یا روند بلاتکلیفی این طرح حل شدنی نیست و همچنان ادامه دارد.


علی عبداله زاده/روزنامه نگار