گنجینه آب لرستان رونمایی شد+جزییات

طی مراسمی با حضور فعالان اجتماعی و فرهنگی، مسوولان و جمعی از دوستداران حوزه میراث فرهنگی کتاب گنجینه آب لرستان رونمایی شد.

گنجینه آب لرستان رونمایی شد+جزییات

به گزارش وارک نیوز، طی مراسمی با حضور فعالان اجتماعی و فرهنگی، مسوولان و جمعی از دوستداران حوزه میراث فرهنگی کتاب نفیس گنجینه آب لرستان نوشته عطا حسن پور و رضا میرزایی رونمایی شد.

این اثر نخستین کتاب با موضوع باستانشناسی آب در ایران و لرستان بوده و ۲۵ فصل دارد و در آن با آثار مختلف آب در لرستان آشنا می‌شویم.

 

بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی در رابطه با آب در این کتاب معرفی شده است.

فتایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در این مراسم بیان کرد: سیزدهمین نمایشگاه بزرگ لرستان در حال برگزاری است و امیدواریم این نمایشگاه بتواند نیاز جامعه هدف را پوشش دهد.

وی ادامه داد: اثر ارزشمند امروز در حوزه تخصصی آب، باستانشناسی یک اثر علمی قابل اتکا و بسیار مهم بوده و منابع لرستان شناسی در این اثر وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان عنوان کرد: از ابزارهای بسیار پیشرفته مستندسازی در این اثر استفاده شده و نزدیک ۱۲ سال طول کشیده که این کتاب آماده شود و تلاش‌های شبانه روزی و پیگیری‌های مستمری نیز انجام شده است.

فتایی گفت: گستردگی این اثر بسیار زیاد بوده و این کتاب اثری ارزشمند برای لرستان است.

سید محمد سیف زاده عضو هیات مدیره انجمن خرد نیز در این مراسم بیان کرد: عنصر آب از عناصر ۴ گانه حیات جهان بوده که روح و روان آدمیان را با خود همفکر ساخته است.

 

وی ادامه داد: این عنصر حیاتی گاهی به رمز و رموز اساطیری رفته و به عنوان عنصر جاودانگی بوده و امروز اثر ماندگار گنجیه آب لرستان، گنجینه قرن ها اثار تاریخی و باستانی لرستان بوده و این آثار دارای شناسنامه و هویت می شوند که می‌توان روزی یک موزه تاریخی در این دیار برپا داشت.

سیف زاده عنوان کرد: این اثر نخستین کتاب با موضوع باستانشناسی آب در ایران و لرستان بوده و ۲۵ فصل دارد و در آن با آثار مختلف آب در لرستان آشنا می‌شویم.

وی گفت: این کتاب نفیس یک منبع جدید علمی برای پژوهشگران کشور بوده و امید است این اثر نو در اختیار همه علاقه‌مندان و پژوهشگران آب قرار گیرد.

رضا میرزایی یکی از نویسندگان کتاب گنجینه آب لرستان نیز در این آیین بیان کرد: یافته های باستان شناسی نشان‌ می دهد ایرانیان در اکثر زمینه ها از جمله مدیریت منابع آب و توسعه کشاورزی آبی سرآمد بودند و یکی از منابع اثبات این موضوع شاهنامه فردوسی است.

وی ادامه داد: نیاکان ما در چند هزار سال پیش مجموعه ای از آب بناهای مختلف را ساخته اند و لرستان از جمله قدیمی ترین و باستانی ترین نقاط دنیاست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: در لرستان ابنیه و سازه های آبی متعددی وجود دارد از جمله می توان به کانال های ابرسانی، چاه های آهکی و آبرفتی، آب انبار، سیستم های ستوه ابگیر، قنوات و سازهایی جهت استفاده‌های ائینی آب اشاره کرد و در این استان تنوع سازه های آبی را می توان مشاهده کرد و کلکسیونی از سازه های آبی در آن وجود دارد که در کشور کم نظیر است.

عطا حسن پور دیگر نویسنده کتاب گنجینه آب لرستان نیز در این مراسم بیان کرد: ایرانیان باستان همیشه تاریخ آب را گرامی داشتند و ارزش قطره قطره آن را می دانسته اند و این امر را در لرستان باستان نیز می‌توان به وضوح مشاهده کرد اما متاسفانه از این سرمایه‌ای که نصیب لرستان شده بی‌بهره ایم.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی در رابطه با آب لرستان در این کتاب معرفی شده است، افزود: در این استان پر آب در همیشه تاریخ برای آب الهه‌ای را می دانستند به نام اناهیتا و در اسلام مهر حضرت زهرا آب بوده و این امر نشان دهنده اهمیت آب در طول اعصار و دوران‌های مختلف است.

این باستان شناس اظهار داشت: چالش انسان با آب همیشه وجود داشته و سبب خلق هندسه پایدار شد که حاصل این امر را در پل های تاریخی لرستان می توان مشاهده کرد.

حسن پور بیان کرد: بیش از یکصد پل تاریخی در لرستان وجود دارد و در این کتاب برخی از پل ها برای اولین بار شناسایی و معرفی شده است عملکرد پل های باستانی لرستان در سیل اخیر نمایان شد و تا جایی که ما دستکاری نکرده ایم همه سالم مانده اند و سازنده های این پل‌های تاریخی این اثار را برای هزاران سال طراحی کرده اند و در این کتاب تعدادی از این آثار به صورت دقیق معرفی شده اند.

وی گفت: در لرستان بیش از هزار و ۲۰۰ آسیاب وجود دارد و البته در این کتاب به ۱۰ اثر برای خوانندگان معرفی شده و سعی شده از هر مدل آبنا ۱۰ تا ۲۰ اثر آورده شده که سرمشقی برای آیندگان باشد.

 

نویسنده کتاب گنجینه آب لرستان به بخش های مختلف این کتاب پرداخت و افزود: سدهای باستانی لرستان، یخچال ها و آبناها،حوض های تاریخی، سقاخانه‌ها، حمام های تاریخی و… از جمله آب بناهای معرفی شده در این کتاب هستند.

حسن پور بیان کرد:به عنوان نمونه نهر ناصری به طول ۲۸ کیلومتر از تنگه شبیخون تا سراب نیلوفر و در طول مسیر ۷ آسیاب را می چراخنده که سه آسیاب آن مانده است، در نتیجه باید گفت هیچ کدام از منابع آب خرم اباد هدر نمی‌رفتند و صرف مصارف مختلف می شدند همچنین هزار و ۳۱۳ قنات در لرستان وجود دارد که هیچ کدام ثبت ملی نشدند.

وی گفت: تونل های آب بر لرستان از دیگر آب بناها هستند که نمونه بارز ان تونل آب بر کرکی پلدختر اشاره کرد که در دل کوه ساخته شده و ۴ کیلومتر است از سوی دیگر ۲۱ غار دستکند در لرستان وجود دارد که نمونه بارز آن را باید غار کوگان دانست.