بانوی وزنه‌بردار لرستانی در سودای طلای المپیک/ حسینی: حجاب کوچکترین خللی به ورزشم وارد نکرده است

وزنه‌برداری یکی از رشته‌های سخت و قدرتی است که بیشتر مردان به آن روی می‌آورند، اما سیده الهام حسینی ظرف دو سال گذشته با ورود به این عرصه توانسته حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و ثابت کند زنان نیز می‌توانند در این حوزه فعالیت داشته باشند.

بانوی وزنه‌بردار لرستانی در سودای طلای المپیک/ حسینی: حجاب کوچکترین خللی به ورزشم وارد نکرده است
به گزارش وارک نیوز، به نقل از فارس وزنه‌برداری یکی از رشته‌های سخت و قدرتی است که بیشتر مردان به آن روی می‌آورند، اما سیده الهام حسینی ظرف دو سال گذشته با ورود به این عرصه توانسته حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و ثابت کند زنان نیز می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند.

این بانوی وزنه‌بردار دورودی با بیان اینکه زمان زیادی نیست فعالیت خود را در رشته وزنه‌برداری آغاز کرده اما موفقیت‌های قابل قبولی را کسب کرده است.

وی امسال در مسابقات جهانی تایلند در وزن ۷۱ کیلو با  ۸۳ کیلوگرم یک ضرب، ۱۰۸ کیلوگرم دو ضرب و مجموع ۱۹۱ کیلوگرم در جایگاه شانزدهم جهان ایستاد، کسب مقام ششم مسابقات آسیایی چین، کسب مدال طلای کشوری و انتخاب او به عنوان بهترین وزنه‌بردار از دیگر موفقیت‌هایی است که می‌توان مطرح کرد.

سیده الهام حسینی از نبود مربی و تجهیزات گلایه دارد و می‌گوید: در صورت وجود مربی و حمایت‌های مسوولان بدون شک می‌توانم مدال طلای المپیک را از آن خود کنم.

با این بانوی پر تلاش عرصه ورزش گفت‌و گوی کوتاهی انجام داده‌ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

 وزنه‌برداری رشته قدرتی است چطور شد این رشته را انتخاب کردید؟

من از هشت سالگی ورزش را در رشته‌های مختلف از جمله کاراته، فوتبال، والیبال و دو ومیدانی انجام می‌دادم، چندسال گذشته اما به دلیل قدرت بدنی بالا در رشته کراس مشغول فعالیت شدم تا اینکه وزنه‌برداری بانوان در کشور فعال شد و با توجه به علاقه زیاد به این رشته روی آوردم.

وزنه‌برداری را نزد مربی تخصصی شروع کردید؟

 خیر، در ابتدا که مربی نداشتم و از طریق فیلم‌های آموزشی تمرین را دنبال می‌کردم، تا اینکه آذر ۹۶ اتفاقی اطلاعیه اولین رکوردگیر بانوان را در بهمن ماه مشاهده و پیگیر شدم با حضور در این مسابقه توانستم بالاترین رکورد را بزنم.

با توجه به اینکه وزنه‌برداری بانوان سابقه زیادی در کشور ندارد آیا خانواده برای انجام این رشته ورزشی از شما حمایت می‌کنند؟

خانواده همواره پشتیبان و مشوق من در عرصه ورزش بوده‌اند، اما اوایل که وزنه‌برداری را انتخاب کردم خیلی نگران بودند، تصورشان این بود که وزنه‌برداری کمر را نابود می‌کند اما واقعا اینطور نیست وزنه‌برداری یکی از بی‌خطرترین رشته‌های ورزشی است اینقدر که در فوتبال یا دیگر رشته‌ها حادثه داریم در وزنه‌برداری به ندرت شاهد بروز اتفاقی هستیم.

به مقام‌هایی که ظرف این مدت کوتاه کسب کرده‌اید اشاره کنید.

سال اول در مسابقات کشوری نفر اول شدم و در یک ضرب و دو ضرب به عنوان بهترین وزنه‌بردار انتخاب شدم، سپس به عضویت تیم ملی درآمدم و به مسابقات آسیایی چین اعزام شدیم؛ با اینکه برای اولین بار بود در این مسابقات شرکت می‌کردم عنوان ششم را کسب و به عنوان وزنه‌بردار برتر انتخاب شدم، همچنین در مسابقات کشوری انتخابی تیم ملی اصفهان توانستم مدال طلا را کسب و برترین وزنه‌بردار شناخته شدم.

آخرین حضورم نیز مسابقات جهانی تایلند بود که به عنوان اولین بانوان ایرانی در گروه A رکورد زدم و این خودش یک رکورد بود، در این مسابقات نفر شانزدهم جهان شدم.

مسابقات تایلند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بیشتر شرکت کنندگان حاضر در گروه A سابقه‌ی بیش از ده سال داشتند، اما این را به جرات می‌توانم بگویم که تیم وزنه‌برداری ایران چیزی کمتر از جهان و آسیا ندارد، البته به شرطی که حمایت لازم از ورزشکاران صورت بگیرد.

شرکت در این مسابقات چه دستاوردی برای شما داشت؟

بیشتر شدن امید و انگیزه  من در این عرصه یکی از دستاوردها و  تجربیاتی بود که در مسابقات تایلند به آن دست پیدا کردم، در واقع می‌توانم بگویم ناامیدی در بین وزنه‌برداران جایی ندارد، نکته دیگر اینکه حضور در کنار بزرگان وزنه‌برداری جهان مانند الیزابت کاترین‌نای علاوه بر ایجاد انگیزه برای کسب مقام‌های بالاتر تجربه بسیار خوبی بود.

به عنوان یک خانم چه حسی از انجام ورزش وزنه برداری به شما دست می‌دهد؟ 

با اینکه وزنه‌برداری یک رشته سخت، طاقت فرسا و پر از چالش است اما تنها رشته ورزشی بود که توانست من را به لحاظ روحی ارضا کند، این رشته برایم لذت بخش است، وزنه‌برداری تنها رشته‌ای است که احساس می‌کنم از مردان قوی‌تر هستم، در وزنه‌برداری حرف برای گفتن زیاد است حس بهتر و برتر بودن به انسان دست می‌دهد.

یک وزنه‌بردار برای موفقیت به چه فاکتورهایی نیاز دارد؟

 اراده پولادین، عشق و علاقه زیاد، تمرین، صبر و حوصله از مواردی است که یک وزنه‌بردار باید داشته باشد، در این میان اما تمرین بسیار حائز اهمیت است.

عمده‌ترین چالش پیش روی وزنه‌برداری بانوان چیست؟

نبود مربی عمده‌ترین مشکل  وزنه‌برداری بانوان است، ما در استان و شهرستان حتی یک مربی خانم هم نداریم، مربی آقا هم که اجازه نداریم؛ در واقع من با نبود مربی تخصصی دست و پنجه نرم می‌کنم و خودم تمرین می‌کنم در حالی که برای پیشرفت و موفقیت نیازمند مربی هستیم.

یکی دیگر از چالش‌های ما نبود تجهیزات و وسایل مورد نیاز این رشته است، همچنین بالا بودن هزینه مکمل نیز از مواردی است که می‌توان اشاره کرد، زمانی که در اردو حضور داریم مکمل برای ما تامین است اما زمانی که اردو نداریم با توجه به اینکه هزینه مکمل خیلی بالاست تامین آن مشکل ساز است.

آیا حجاب مانع پیشرفت شما شده است؟

خیر، حجاب مانع پیشرفت نیست و این اعتقاد شخصی خودم هست، اینکه برخی این مسائل را مطرح می‌کنند تنها بهانه‌تراشی است. من سا‌ل‌ها است که با حجاب در عرصه‌های ورزشی حاضر می‌شوم اما کوچکترین خللی به کار من وارد نشده است.

 در مسابقات جهانی تایلند نگاه ورزشکاران و دست اندرکاران برگزاری مسابقه به ورزشکاران ایران چگونه بود؟

 برخورد بسیار خوبی داشتند حتی برایشان حضور ما با حجاب جالب بود به طوری که برای گرفتن عکس‌های یادگاری به ما اصرار می‌کردند، نکته دیگر اینکه در محل مسابقات مواظب خوراک ما به عنوان مسلمان بودند، حتی در هتل یک نماز خانه وجود داشت.

چشم انداز شما در وزنه‌برداری کسب چه مقامی است؟

قهرمانی المپیک و شکستن رکوردهای دنیا در وزن خودم مهمترین هدف من در وزنه‌برداری است، هرچند کار سختی است اما محال و ناممکن نیست، بنابراین تمام تلاشم را به کار می‌گیرم تا به این هدف دست پیدا کنم.

گفت‌وگو از نسرین صفربیرانوند