آخرین اخبار » اخبار » اقتصادی » تازه ترین اخبار » خبر مهم
کد خبر : 10514
چهارشنبه - ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸

ارزش اقتصادی ۱۵ هزار تن گردوی لرستان بالغ بر ۵۰۰ میلیارد است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ارزش اقتصادی نزدیک به ۱۵ هزار تن گردو تولیدی استان بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان است.

ارزش اقتصادی ۱۵ هزار تن گردوی لرستان بالغ بر ۵۰۰ میلیارد است

به گزارش وارک نیوز، عبدالرضا بازدار بیان کرد: لرستان یکی از استان‌های مستعد در توسعه زیر بخش باغبانی و دارای اقلیم متنوعی از مناطق گرم، معتدل و سرد سیری است که همین باعث شده  شرایط بسیار مناسبی برای توسعه باغات از انواع ارقام را داشته باشد.

وی تصریح کرد: سطح زیر کشت باغات لرستان حدود ۵۰ هزار هکتار بوده که حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار به کشت گردو اختصاص یافته است و در حال حاضر ۷۰۰۰ هکتار از باغات گردوی استان در مرحله باروری، بهره‌برداری و تولید قرار دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان پیش بینی کرد از این سطح بارور قریب به ۱۵ هزار تن گردو برداشت شود.

بازدار خاطرنشان کرد: متوسط عملکرد باغات گردوی لرستان بین ۲ تا ۲ و نیم تن در هکتار بوده که امسال هم از وضعیت مطلوب و با کیفیتی برخوردار است.

وی تعداد بهره‌برداران و گردوکاران لرستان را بالغ بر ۱۵ هزار خانواده اعلام کرد و افزود: ارزش محصولات تولیدی گردوکاران استان بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اضافه کرد: به منظور بهره‌برداری مطلوب و بهینه از باغات گردو استان به دنبال اصلاح و بهینه کردن باغات موجود هستیم، در واقع در حال گذار از تولید گردو بذری به سمت تولید گردوی پیوندی با ارقام پتانسیل تولید بالا بوده و با توجه به اینکه سرمازدگی باغات گردو لرستان شایع است، کاشت ارقام پیوندی باعث می‌شود هم تولید بالا رفته و هم اینکه نسبت به سرمازدگی مقاوم باشند.

بازدار ادامه داد: سال گذشته بیش از ۵۰۰۰ اصله گردوی پیوندی در سطح استان توزیع شد و این اقدامات اصلاحی باغات گردو در سطح استان از لحاظ رقم، آبیاری و تغذیه باعث می‌شود میانگین  تولید گردوی لرستان از رقم فعلی ۲ تا ۲ و نیم تن  در هکتار به بیش از ۴ تن در هکتار برسد.

وی بیان کرد: امکانات مناسبی برای برداشت مکانیزه گردو در نظر گرفته شده است، تعاونی گردوکاران در استان تشکیل شده و روند کیفی کردن باغات گردو استان روند مثبت و مفیدی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: استان با تولید سالانه نزدیک به ۱۵ هزار تن گردو در جایگاه هفتم کشور قرار دارد.