آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » پیشنهاد سردبیر » تازه ترین اخبار » فرهنگی » گفت و گو
کد خبر : 10509
چهارشنبه - ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵

از خط مقدم جنگ تحمیلی تا خط مقدم جنگ اقتصادی/ رزمنده‌ای که کارآفرین شد

داریوش نعمتی کسی است که در دوران جوانی در جنگ تحمیلی سال‌ها به عنوان بی‌سیم‌چی در جبهه‌های حق علیه باطل خدمت کرد. پس از پایان جنگ او وارد عرصه تولید شده است و همانند آن سال‌ها به عنوان سرباز خط مقدم اما اینبار در جنگ اقتصادی کشور با نظام سلطه می‌جنگد.

از خط مقدم جنگ تحمیلی تا خط مقدم جنگ اقتصادی/ رزمنده‌ای که کارآفرین شد

به گزارش وارک نیوز همان‌گونه که انقلاب اسلامی با رهبری حضرت امام خمینی (ره)  به ثمر رسید، در دفاع مقدس نیز با رهنمودها و فرماندهی ایشان پیروز شدیم و آنچه برای کشور  حاصل شد دستاوردی عظیم بود؛ چراکه در ۲۰۰ سال اخیر، برای اولین بار ایران در جنگی نابرابر حتی یک وجب از خاک خود را از دست نداد.

نگاه به درس‌های دفاع مقدس، به بازشناسی نیازهای به‌روز ایران اسلامی منجر می‌شود و به‌نوعی می‌توان گفت منشور دفاعی جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه‌های دوران جنگ تحمیلی شکل‌گرفته است.

خودکفایی رمز اصلی ایستادگی جمهوری اسلامی در برابر تهاجم کشورهای بیگانه

مهم‌ترین تجربه‌ای که کشور ما در سال‌های دفاع مقدس به آن دست‌یافت این بود که خودکفایی رمز اصلی ایستادگی کشور در برابر تهاجم کشورهای دیگر و دوام نظام در همه عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است.

 یکی از چالش‌های سال‌های دفاع مقدس مسئله اقتصاد و تأمین مایحتاج عمومی بود این مسئله وقتی با بحران جنگ همراه می‌شود ابعاد و زوایای دیگری نیز پیدا می‌کند که می‌تواند در سرنوشت جنگ نیز اثرگذار باشد.

اقتصاد مقاومتی  بهترین تجربه‌ای است که دفاع مقدس در حوزه اقتصاد برای کشور داشته است

آنچه در سال‌های اخیر تحت عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح‌شده است شاید بهترین تجربه‌ای است که دفاع مقدس در حوزه اقتصاد برای کشور ما داشته است هرچند اقتصاد مقاومتی نه‌تنها در جنگ تحمیلی که در طول سه دهه تجربه جمهوری اسلامی تکامل‌یافته و امروز تحت این نام شناخته می‌شود.

برای پیشرفت کشور نباید به بیگانگان  چشم داشته باشیم

دفاع مقدس باعث شد که مردم به این نتیجه برسند که برای پیشرفت کشور نباید چشم به بیگانگان داشته باشند بلکه باید خودشان با تلاش و پشتکار مشکلات کشور را حل کنند.

در طی سال‌های پس از انقلاب توانسته‌ایم در عرصه نظامی، پزشکی، نانو، کشاورزی، عمرانی و هوافضا به خودکفایی برسیم اما با تمامی پیشرفت‌های حاصل‌شده هنوز نیز در عرصه تولید و اقتصاد در کشور شاهد نقاط ضعف فراوانی هستیم.

در همین راستا به سراغ یکی از ده‌ها رزمنده لرستانی رفته‌ایم که در سال‌های دفاع مقدس در خط مقدم مبارزه با دشمن قرار داشتند و پس از اتمام جنگ عرصه جهاد و مبارزه با استعمار را رها نکردند و به سراغ جهاد در عرصه تولید و رونق اقتصادی کشور رفته‌اند.

فرمان امام باعث رفتن صدها هزار جوان به مناطق عملیاتی شد

داریوش نعمتی در سال ۴۳ در شهرستان خرم‌آباد متولد شد و در حال گذراندن تحصیل در مقطع راهنمایی بود که رژیم بعث عراق به ایران اسلامی حمله کرد.

خودش در مورد روزهای ابتدایی جنگ که عراق به ایران حمله کرده، می‌گوید: هنوز دو سالی از انقلاب نگذشته بود که با شنیدن خبر حمله عراق به ایران از رادیو خانه‌مان در شوک فرو رفتم، زیرا در آن روزها هنوز مردم در حال و هوای پیروزی انقلاب بودند و کسی انتظار جنگ را نمی‌کشید.

وی با اشاره علاقه قلبی نوجوانان و جوانان نسبت به حضرت امام (ره) ادامه می‌دهد: پس از حمله صدام امام خمینی اعلام کرد که جوانان برای دفاع از کشور به جبهه‌های جنگ بروند؛ منتشر شدن این خبر باعث شد که جوانان و نوجوانان آن روز کشور حضور در مناطق عملیاتی را تکلیف خود بدانند زیرا یکی از خصوصیت‌های منحصربه‌فرد امام این بود که صحبت‌های ایشان برای مردم حجت بود.

«خیبر» اولین عملیاتی بود که در آن شرکت کردم

 او به اولین اعزام خود به جبهه اشاره کرده و عنوان می‌کند: سال ۶۱ هنگامی‌که در حال تحصیل در مدرسه بودم تصمیم گرفتم که مانند سایر هم سن و سال‌هایم به مناطق عملیاتی بروم؛ خوشبختانه پدر و مادرم با وجوداینکه تنها دو فرزند پسر داشتند با اعزام من موافقت کردند و در همین راستا در تیرماه ۶۱ به خرمشهر رسیدم و سال بعد نیز اجازه دادند که  برادر کوچک‌ترم به جبهه بیاید.

این رزمنده لرستانی به خاطرات اولین عملیاتی که در آن شرکت کرده، می‌پردازد و می‌گوید: اولین عملیاتی که در آن شرکت کردم عملیات خیبر بود و من در آن عملیات بی‌سیم‌چی بودم.

«محمدرضا فطرس» شهیدی که بهترین لحظات زندگی‌ام را با او گذراندم

در عملیات خیبر با یکی از بهترین انسان‌هایی که در عمرم با آن‌ها ارتباط داشته‌ام به نام شهید محمدرضا فطرس آشنا شدم.

نعمتی هنگام مرور خاطرات  شهید فطرس با بغض صحبت می‌کند و ادامه می‌دهد: محمدرضا یکی از شجاع‌ترین و مؤمن‌ترین رزمندگان لرستانی بود در وجود او به‌جز از ترس از خداترسی وجود نداشت.

هنگامی‌که قبل از شرکت در عملیات خیبر برای آموزش به جزیره خارک رفتیم هواپیماهای عراقی این جزیره را بمباران کردند و تمام مردم به پناهگاه‌ها پناه  آوردند اما او به‌جای رفتن به پناهگاه به مناطقی از شهر که بمباران‌شده بودند رفت تا به مردم آسیب‌دیده کمک کند.

 فطرس شهیدی که شجاعت و وظیفه‌شناسی او بی‌نظیر بود

وی با اشاره به اینکه شهید فطرس در عملیات خیبر به شهادت می‌رسد و تا به امروز مفقودالاثر‌ است به بیان آخرین دیدار خود با این شهید می‌پردازد و ادامه می‌دهد: شب‌هنگام من به همراه شهید همتی و فطرس که عضو بچه‌های اطلاعات عملیات تیپ بودند برای شناسایی با قایق از جزیره مجنون خارج شدیم پس از مدتی پیشروی براثر شلیک خمپاره قایق چپ شد.

من زیر قایق گیر کردم و محمدرضا  مرا از زیر قایق بیرون آورد سپس همراه باهمتی با درست کردن قایق می‌خواستند به مأموریتشان ادامه دهند من از آن‌ها خواستم که نروند اما آن‌ها گفتند که اگر در بحث شناسایی کوتاهی کنند بسیاری از رزمندگان فردا  شهید می‌شوند و پس از رساندن من به‌جایی امن به مأموریت خود ادامه دادند و این آخرین دیدار من با شهید فطرس بود و امروز باگذشت بیش از ۳۶ سال از شهادتش هنوز جنازه‌اش به کشور بازنگشته است.

آثار شیمیایی که ۳۲ سال است همراه اوست

نعمتی با اشاره به اینکه در سال‌های پایانی جنگ به جهاد سازندگی می پیوند، عنوان می‌کند: در روزهایی پایانی سال ۶۶ هنگامی‌که برای عملیات والفجر ۱۰ در حال جاده‌سازی بودم هواپیماهای عراقی مواضع ما را بمباران شیمایی کردند و من نیز در این عملیات جانباز شدم و باگذشت بیش از ۳۲ سال هنوز نیز آثار مخرب آن حمله شیمیایی  مرا رها نمی‌کند.

جنگ کارخانه انسان‌سازی بود

او از حال هوای روزهایی می‌گوید که خبر پایان جنگ در کشور منتشرشده و می‌گوید: جنگ به‌راستی کارخانه انسان‌سازی بود در دوران دفاع مقدس «شایسته‌سالاری» به معنای واقعی حاکمیت داشت مردان عمل در خط مقدم مسئولیت‌ها بودند و پایان این دوران برای منی که بیش از پنج سال از عمرم را در جبهه گذرانده بودم بسیار سخت بود.

رزمنده لرستانی با اشاره به اینکه پس از جنگ در اداره زمین شهری مشغول به کار می‌شود اما باگذشت هشت سال از خدمتش به علت مشکلاتی که در اثر شیمیایی شدن در او ایجادشده نمی‌توانسته کار را ادامه دهد به همین علت با دستور پزشک بازنشسته می‌شود و بیش از پنج سال از عمرش را در خانه می‌گذارند.

نعمتی بابیان اینکه خانه‌نشینی در او تأثیرات منفی زیادی ایجاد کرده  است  بنابراین به دنبال آغاز کاری بوده  که  بتواند  خودش را مشغول کند.

 دیدن جوانان بیکار مرا به راه‌اندازی کار تولیدی تشویق کرد

 پس از مدتی جست‌وجو و تحقیق و دیدن جوانان بیکار در جامعه تصمیم گرفتم یک کار تولیدی در خرم‌آباد ایجاد کنم.

پس از جستجوهای فراوان بالاخره در سال ۹۰ تصمیم گرفتم وارد حوزه تولید پنجره دوجداره شوم بنابراین در آن روزها برای شروع کار اقدام به درخواست وام دادم و پس از دریافت وام به همراه یکی از پسرانم فعالیت خود را تحت واحد تولیدی زاگرس آغاز کردم.

اگر فردی هدفش تولید کردن باشد بر تمام مشکلات پیش روی حوزه تولید در کشور فائق می‌آید

او معتقد است که اگر فردی هدفش تولید کردن باشد بر تمام مشکلات پیش روی حوزه تولید در کشور فائق می‌آید و کسب کار خود را رواج می‌دهد اما متأسفانه بعضی از تولیدکنندگان به دنبال گرفتن وام‌های کم‌بهره جهت استفاده در کسب‌وکارهای دیگر هستند و همین باعث می‌شود که در کار تولیدی موفق نشوند.

این جانباز لرستانی می‌گوید: مسوولان دولتی تنها شعار حمایت از تولید را به زبان می‌آورند و در عمل گامی مثبت در زمینهٔ ایجاد رونق صنایع کوچک و پربازده  برنمی‌دارند؛ برای نمونه تصمیمات اشتباه اقتصادی دولت در دو سال گذشته باعث افزایش سرسام‌آور قیمت مواد اولیه در کشور شده است.

 همچنین  واردات بی‌رویه کالاهایی که در کشور تولید می‌شوند باعث ورشکست شدن بسیاری از  کارگاه‌های تولیدی می‌شود.

برای حل مشکلات حوزه تولید و وضع اقتصادی جامعه بیش از هرزمانی محتاج فرهنگ دفاع مقدس هستیم

 نعمتی در بخش پایانی صحبت‌هایش می‌گوید: امروز  برای حل مشکلات حوزه تولید و وضع اقتصادی جامعه بیش از هرزمانی محتاج «فرهنگ دفاع مقدس» و «فرهنگ بسیجی» هستیم  زیرا در  این  فرهنگ منافع ملی بر منافع فردی و باندی مقدم است و در آن تقدم دیگران و ایثارگری حرف اول را می‌زند.

گفت‌وگو از محمد عبدالله زاده