آخرین اخبار » اخبار » اخبار ویژه » اقتصادی » پیشنهاد سردبیر » تازه ترین اخبار » گزارش
کد خبر : 10129
یکشنبه - ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲

بی‌مهری ادامه‌دار مسؤولان به بام لرستان/ ظرفیت بزرگی که مغفول مانده است

بام خرم‌آباد اکنون به عنوان پتانسیلی بالفعل برای استان لرستان در حوزه‌های مختلف اعم از زیست‌محیطی و گردشگری بوده و کم‌توجهی به این مجموعه به هیچ عنوان توجیهی ندارد.

بی‌مهری ادامه‌دار مسؤولان به بام لرستان/ ظرفیت بزرگی که مغفول مانده است
به گزارش وارک نیوز شهر خرم‌آباد از دیرباز به دلیل داشتن پتانسیل‌های بی‌بدیلش در حوزه‌های مختلف ظرفیت زیادی برای توسعه داشته، اما متأسفانه به دلایل مختلفی تاکنون شاهد استفاده از این ظرفیت‌ها نبوده‌ایم.

در اوایل دهه ۹۰ بود که با تلاش‌های صورت گرفته، شاهد ایجاد ظرفیت بی‌بدیل جدید در حوزه گردشگری و محیط‌زیست این شهر بودیم.

با تلاش استاندار وقت لرستان و سایر اقشار مجموعه بزرگ بام خرم‌آباد با مشقت و سختی‌های زیادی شکل گرفت، به نحوی‌که با وجود تمامی کاستی‌ها بسیاری از کارشناسان معتقدند که این مجموعه به عنوان قطب سوم گردشگری در شهر خرم‌آباد تبدیل شده است.

از سوی دیگر ایجاد بیش از ۷۰۰ هکتار جنگل‌کاری در شرایط دشوار کنونی خود به عنوان یک ظرفیت ویژه زیست‌محیطی به شمار می‌رود.

در همان اوایل ایجاد مجموعه بزرگ و منحصر به فرد بام خرم‌آباد چندین پروژه زیست‌محیطی، گردشگری و آموزشی در آن دیده شد که از نمونه‌های بارز آن بایستی به هتل چند ستاره، مجموعه پارک آبی، دانشکده زیست‌محیطی و سایر طرح‌ها اشاره کرد.

اما متاسفانه با وجود گذشت بیش از چند سال شاهد شکل گیری هیچ یک از این طرح‌ها نیستیم.

باید پذیرفت که بام خرم‌آباد خود می‌تواند به تنهایی در حوزه‌های زیست محیطی و گردشگری بار بسیاری از کاستی‌ها و کمبودها را به دوش کشد، اما متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد بی‌مهری مسوولان به این مجموعه هستیم، به نحوی‌که توسعه و یا اقدامی در جهت ارتقا ظرفیت‌های آن انجام نشده است‌.

بدون تردید وجود چنین ظرفیتی در شهر خرم‌آباد می‌تواند در بخش‌های مختلف بسیار تاثیرگذار شود، اما باید بپذیریم به دلایل مختلف اقدام مناسب و تاثیر‌گذاری در جهت استفاده از ظرفیت‌های بی‌بدیل بام خرم‌آباد در دستور کار تاکنون قرار نداشته است.

سال گذشته بود که استاندار لرستان و معاونین وی اعلام کردند که طرح جامع بام خرم‌آباد تهیه خواهد شد تا هرگونه اقدامی در راستای توسعه بام بر اساس برنامه انجام گیرد.

این اقدام در خور شایسته می‌تواند بسیاری از مشکلات و کاستی‌های بام را برطرف کند، اما هنوز با وجود گذشت مدت زیادی شاهد تکمیل و اجرایی شدن این برنامه نیستیم و در نتیجه این موضوع به معنای بلاتکلیفی دوباره بام خرم‌آباد است.

به هر حال انتظار مردم خرم‌آباد از مسؤولان توجه ویژه به ظرفیت‌های بام و تکمیل طرح‌های نیمه تمام آن است، چرا که اگر چنین ظرفیت ویژه‌ای در دیگر شهرها وجود داشت اکنون شاهد استفاده ویژه از آن بودیم.

البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که انجام هر گونه اقدامی بایستی بر اساس توجه ویژه به موضوعات زیست‌محیطی، حفظ و توسعه جنگل‌کاری در این مجموعه باشد.

توسعه پایدار بام خرم‌آباد انتظار به حقی است که مردم، کارشناسان و فعالان زیست‌محیطی از مسؤولان استان دارند، اقدامی که متأسفانه هنوز پس از گذشت چند سال در دستور کار قرار نگرفته است و باید پذیرفت بی‌توجهی به توسعه متوازن بام خرم‌آباد مصداق بارز فرصت‌سوزی است.

گلایه از بلاتکلیفی بام خرم‌آباد

در همین راستا یکی از شهروندان خرم‌آبادی با اشاره به ظرفیت‌های بام لرستان و بی‌توجهی مسؤولان بیان کرد: مجموعه بام لرستان با تلاش بسیار زیاد مسوولان وقت استان شکل گرفت و در همان روزها بارقه‌ای از امید را در میان مردم به وجود آورد که ظرفیت ویژه‌ای برای توسعه شهر ایجاد شده، اما پس از سالها اقدام در خور  توجهی برای استفاده از این ظرفیت انجام نشده است.

حسین سلمانی ادامه داد: هنوز دلیل بی‌توجهی مسوولان به توسعه این مجموعه را نمی‌دانیم، اما انتظار بر این است که شرایط برای توسعه این زیرساخت بسیار مهم فراهم شود.

وی عنوان کرد: چرا پس از گذشت چندین سال هنوز هیچ یک از طرح‌های بام تکمیل نشده و پیشرفتی نداشته است، به هر حال مسؤولان باید در این راستا پاسخگو شوند.

پروژه‌های نیمه‌کاره بام و نبود برنامه برای تکمیل آنها

یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی، بیان کرد: بام شهر به ظرفیت و زیرساختی بی‌بدیل برای شهر خرم‌آباد تبدیل شده و اکنون احداث چنین مجوعه‌ای تنها با اعتبارات بسیار هنگفتی امکان‌پذیر است.

حسین محمدی ادامه داد: با این وجود اقدام در خور شایسته‌ای برای توسعه و استفاده از ظرفیت بام انجام نشده و این موضوع جای سوال زیادی دارد و انتطار مردم تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام است.

گلایه از عدم توسعه متوازن بام خرم‌آباد در سال‌های اخیر

در همین راستا پدر بلوط ایران نیز در این باره با اشاره به ظرفیت‌های بام خرم‌آباد، بیان می‌کند: بر اساس طرح اولیه کل اراضی بام خرم‌آباد در حدود ۲ هزار هکتار بوده که در زمان استاندار اسبق لرستان شاهد درختکاری و انجام عملیات اجرایی در بیش از ۷۰۰ هکتار از اراضی این مجموعه بودیم.

مظفر افشار ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر با وجود تمامی کاستی‌ها شاهد تبدیل شدن این مجموعه به یک قطب زیست‌محیطی و گردشگری در لرستان بودیم به نحوی که آمارها به خوبی نشان می‌دهند در دو سال اخیر چه تعداد گردشگر درون و برون استانی از این مجموعه بازدید کرده‌اند.

وی معتقد است: آمارها نشان می‌دهند که حدود دو سوم از خودروهای ورودی به مجموعه بام‌ خرم‌آباد غیر بومی بوده‌اند و تمامی این موضوعات نشان‌هنده ظرفیت بسیار بالای بام شهر است.

این فعال زیست‌محیطی در ادامه بیان می‌کند: نه تنها مردم بلکه بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که با برنامه‌ریزی اصولی و با در نظرگرفتن تمامی جوانب زیست‌محیطی بام خرم‌آباد می‌تواند منبع درآمد پایداری برای شهر شود.

افشار با انتقاد از عدم توسعه متوازن بام خرم‌آباد در سال‌های اخیر، می‌افزاید: متاسفانه باید بپذیریم در سال‌های اخیر و پس از «دهمرده» استاندار اسبق لرستان به جز فعالیت‌های انجمن‌های زیست‌محیطی اقدام در خور توجهی در راستای توسعه متوازن بام صورت نگرفته و حتی چاله‌هایی که برای کاشت درخت ایجاد شده بود بلاتکلیف مانده و اقدامی در جهت توسعه این مجموعه صورت نمی‌گیرد.

طرح‌های جانمایی شده در بام بلاتکلیف‌اند

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه از سال‌های گذشته تاکنون طرح‌های مختلف جانمایی شده در بام همچون دانشکده محیط‌زیست، هتل و سایر زیرساخت‌ها بلاتکلیف مانده و اقدامی در جهت تکمیل آنها صورت نمی‌گیرد که این موضوع به معنای فرصت‌سوزی است.

پدر بلوط ایران در ادامه با اشاره به اینکه فعالان زیست‌محیطی لرستان به شدت با قطعه قطعه کردن مجموعه بام خرم‌آباد مخالف هستند، عنوان می‌کند: باید مجموعه بام خرم‌آباد که زحمات زیادی برای احداث آن صورت گرفته منسجم بماند و انجام طرح‌های بدون کارشناسی در این مجموعه امکانپذیر نیست.

افشار ادامه می‌دهد: مخالف توسعه نامتوازن در بام خرم‌آباد هستیم، متاسفانه روند بلاتکلیفی و تکمیل نشدن طرح‌های جانمایی شده در بام خرم‌آباد همچنان ادامه دارد، اما گاهی اوقات مشاهده می‌شود که مسولان اقدامات غیرکارشناسی انجام نمی‌دهند که نمونه بارز این موضوع را باید تصرف ۱۰ هزار متر از اراضی بام به بهانه ساخت هتل پارسیان بوده که هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است.

وی بیان می‌کند: به هر حال خواسته مردم خرم‌آباد و فعالان زیست‌محیطی توسعه متوازن بام خرم‌آباد، یکپارچه ماندن این مجموعه، توسعه جنگل‌کاری و تکمیل طرح‌های نیمه تمام آن است و باید گفت انجمن‌های زیست محیطی به هیچ عنوان اجازه قطعه قطعه کردن بام را نخواهند داد.

تهیه طرح جامع بام خرم‌آباد در مراحل پایانی قرار دارد

مسئول مجتمع بام خرم‌آباد نیز در همین راستا بیان می‌کند: با توجه به تاکیدات مدیریت ارشد استان برای تهیه طرح جامع بام خرم‌آباد از سال گذشته این امر در دستور کار قرار گرفت و اکنون نیز در مراحل پایانی تکمیل این طرح هستیم.
سپهوند ادامه می‌دهد: بر همین اساس انجام هر گونه اقدامی در مجموعه ارزشمند بام خرم‌آباد باید با در نظر گرفتن جوانب طرح جامع صورت گیرد.

مسؤول بام خرم‌آباد عنوان می‌کند: با برنامه‌ریزی صورت گرفته در طرح جامع بام خرم‌آباد بخش‌های مختلفی در نظر گرفته شده تا شاهد توسعه متوازن این مجموعه باشیم و امیدواریم شاهد طی شدن مراحل پایانی طرح جامع بام و تایید آن در سازمان جنگل‌ها باشیم.

سپهوند در ادامه با اشاره به اینکه مدیریت ارشد استان تاکیدات ویژه‌ای برای تکمیل طرح جامع بام دارند، می‌افزاید: امیدواریم تا پایان سال این طرح تکمیل شده و شاهد آغاز عملیات اجرایی آن باشیم.

وی می‌گوید: انجام هر گونه اقدامی از این پس باید بر اساس طرح جامع صورت گیرد و امیدواریم هر چه سریعتر شاهد تحقق این هدف باشیم.

با وجود تمامی موارد اشاره شده به هر حال به نظر می‌رسد تا کنون و پس از گذشت چند سال توسعه متوازن بام خرم‌آباد و تکمیل طرح‌های نیمه تمام در دستور کار صورت نگرفته و همین موضوع سبب گلایه‌مندی شهروندان خرم‌آبادی شده است.

به هر حال بام خرم‌آباد اکنون به عنوان پتانسیلی بالفعل برای استان لرستان و به خصوص شهر خرم‌آباد در حوزه‌های مختلف اعم از زیست‌محیطی و گردشگری بوده و کم‌توجهی به این مجموعه به هیچ عنوان توجیهی ندارد.

حال باید دید برنامه عملی مسوولان برای توسعه متوازن بام خرم‌آباد چیست؟

گزارش از علی عبدالله زاده