به گزارش خبرگزاری فارس از خرمآباد، بندر خشک مکانی گفته است که بهوسیله راهآهن یا بهطور مستقیم توسط جاده به بندر دریایی بهمنظور انتقال، ذخیره و انبار کردن کالاهای وارداتی و صادراتی متصل میشود؛ این نوع بنادر میتوانند انتقال کالا بین کشتیها و شبکههای بزرگ حملونقل داخلی را تسهیل کرده و یک مرکز توزیع کالا در درون سرزمین ایجاد کند.
چهار بندر انزلی، چابهار، امام خمینی و رجایی جزء بزرگترین بندرهای منطقه خاورمیانه بوده، و بیشتر محصولات وارداتی و صادراتی کشور از این نقاط به کشور وارد یا از آن صادر میشوند.
طی سالیان اخیر افزایش استفاده از کانتینر در حملونقل دریایی از یکسو و رشد قابلتوجه کشتیهای بسیار بزرگ حامل کانتینر باعث افزایش قابلتوجه میزان کالا در بنادر و در نتیجه تراکم تردد در بنادر و مسیرهای منتهی به بنادر، همچنین کمبود فضای مناسب بهمنظور تخلیه، بارگیری و انبار سازی کانتینرها شده است.
مسئولان کشور برای رفع مشکلات این بنادر در سال ۹۳ طرح ایجاد چهار بندر خشک برای پشتیبانی از بنادر انزلی، چابهار، امام خمینی و رجایی را تصویب کردند که شهر خرمآباد یکی از نقاط مورد نظر در این زمینه بود اما با گذشت بیش از چهار سال و با توجه به نیاز مبرم کشور به این بنادر این مصوبه فعلاً روی کاغذ باقیمانده است.
شهر خرمآباد بر اساس موقعیت استراتژیک خود یکی از مناطق انتخابشده برای احداث بندر خشک در کشور بوده و برای تحقق این طرح مسئولان استانی باید موانع و مشکلات پیش روی این طرح را رفع کنند اما تا به امروز احداث بندر خشک در خرمآباد در حد شعارها و دادن وعده در رسانهها باقیمانده و حرکتی جدی برای تحقق این طرح صورت نگرفته است.
وجود بندرخشک در لرستان باعث تقویت ناوگان عمومی و شکلگیری سیستمهای مالی و پولی قوی در استان شده که مجموع این عوامل باعث جذب سرمایهگذارهای خارجی؛ ایجاد اشتغال و در نهایت توسعه لرستان میشد.
بندر خشک خرمآباد بهشتی برای سرمایهگذاران داخلی و خارجی
در همین راستا محمدرضا صفیخانی در گفتوگو با خبرنگار فارس بیان کرد: شرکت سرمایهگذاری توسعه عمران شهرستان خرمآباد سرمایهگذار این طرح بوده اما برای اجرای این پروژه از توانایی مالی لازم برخوردار نیست و در این راستا با مشکلاتی روبرو است.
وی با بیان این حقیقت که برای ایجاد طرح بندرخشک باید هلدینگهای اقتصادی قدرتمندی سرمایهگذاری آن را بر عهده گیرند، افزود: متاسفانه سرمایهگذار فعلی از این توانایی برخوردار نبوده بنابراین برای رفع این مشکل در جلسهای که در وزارت صنعت و معدن برگزار شد از چند هلدینگ قدرتمند اقتصادی دعوت به همکاری شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان اظهار کرد: طرح بندر خشک خرمآباد با توجه به اینکه این شهر در مرکز کریدور شمال به جنوب و بازرگان به بندر امام خمینی (ره) قرار دارد برای سرمایهگذارانی که بخواهند در آن سرمایهگذاری کنند توجیه اقتصادی مناسبی دارد.
وی با بیان این نکته که با توجه به تصمیمات دولت بخشی از باراندازی بندرهای کشور به قسمتهای میانی کشور منتقل میشود، تصریح کرد: در این راستا باید مطالعه لازم انجام و جایی که به آزادراه، کریدورهای اصلی و فرودگاه نزدیک باشد مستقر باشد، بهعنوان مکان این بندر انتخاب شود و علاوه بر آن برای رونق این بندر باید آن را به شبکه ریلی کشور متصل کنیم لذا باید بکوشیم طرح راهآهن خرمآباد تکمیل گردد.
طرح بندر خشک خرمآباد به چند شرکت واگذار میشود
در همین زمینه مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری لرستان با بیان اینکه در جلسهای که در وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزیر و سرمایهگذاران برگزار شد از طرح بندر خشک بهعنوان طرحی لجستیکی برای کشور نام برده شد، ادامه داد: در این جلسه مقرر گردید مطالعات اجرایی و مکانیابی طرح توسط کمیتهای ویژه انجام شود.
وی با بیان اینکه اعضای کمیته ویژه از کارشناسان خبره سازمان بنادر و کشتیرانی و در کنار آنان متخصصان وزارت صنعت و معدن نیز حضور دارند، بیان کرد: این کمیته مطالعات لازم در مورد مسیرها و مکانهای مناسب برای اجرای طرح بندر خشک انجام داده و آن را تأیید کرده که خوشبختانه خرمآباد نیز یکی از نقاط انتخابی است اما تا به امروز اجرای این طرح به تصویب نرسیده است.
بهزاد منصوری با بیان اینکه موضوع بندر خشک در خرمآباد بهصورت جدی به سال ۹۲ باز میگردد، اظهار کرد: در طول این سالها مقدماتی برای اجرای این طرح در استان صورت گرفته اما برای توسعه آن به همگرایی مسئولان استان نیاز داریم و با توجه به لجستیکی بودن این طرح برای کشور باید از تمام ظرفیت کشور برای اجرای آن استفاده کنیم.
مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری لرستان با بیان این واقعیت که مسئولان استان باید توجه کنند وظیفه دولت سرمایهگذاری در پروژههای عمرانی نبوده بلکه دولت تنها باید موانع موجود این طرح را بردارد، تصریح کرد: برای اجرای این طرح باید از شرکتهای خصوصی استفاده کنیم و خوشبختانه تا به امروز چند شرکت نیز برای اجرای این طرح پیشقدم شدهاند اما مجموعه استانداری به دنبال این بوده که این طرح لجستیکی کشور را به چند شرکت بهصورت همزمان واگذار کند.
منصوری در مورد سابقه بندر خشک خرمآباد بیان کرد: طی مطالعاتی که در سالهای ۵۹ تا ۶۱ در کشور صورت گرفت سه منطقه بهعنوان مکانهای مناسب برای طرح بندر خشک انتخاب شدند که این شهرهای شامل تبریز، تهران و خرمآباد بودند اما متاسفانه طی سالهای بعد موضوع تأسیس بندر خشک در خرمآباد به فراموشی سپرده شد.
حال باید در این شرایط منتظر ماند و دید نسخهای که برای بندر خشک خرمآباد پیچیده شده چه زمانی میتواند موثر واقع شود.
انتهای پیام/
گزارش از محمدعبدالله زاده
دیدگاه ها (0)