ساعت: ۱۴:۲۰ منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۷/۰۳/۲۲ شناسه خبر: 4771
نماینده ولی فقیه در لرستان:

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: روشن شدن حقیقت؛ بالاترین نعمت است.

به گزارش وارک نیوز آیت‌الله سیداحمد میرعمادی در جلسه تفسیر قرآن‌کریم مسجد بعثت خرم‌آباد که با محوریت آیات ۲۷ تا ۲۹ سوره زمر با مضمون «وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِنْ کُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ.قُرْآناً عَرَبِیًّا غَیْرَ ذِی عِوَجٍ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَجُلًا فِیهِ شُرَکاءُ مُتَشاکِسُونَ وَ رَجُلًا سَلَماً لِرَجُلٍ هَلْ یَسْتَوِیانِ مَثَلًا الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْلَمُونَ» برگزار شد، به بیان مراحل تاثیرگذاری پرداخت و با ذکر این مطلب که مرحله اول تاثیرگذاری، یادآوری و تذکر است، وادار کردن به اندیشه و تفکر را مرحله دوم تاثیرگذاری عنوان کرد و گفت: مرحله سوم تاثیرگذاری پذیرش و عمل کردن است.
وی با اشاره به مراحل درک کردن مسئله‌های قرآن، خاطرنشان کرد: برخی معتقدند که اگر در قرآن از مثل استفاده شود، موجب سبک شدن قرآن می‌شود، در صورتی‌که قرآن با این مثل‌ها سبک نمی‌شود.
 
آیت‌الله میرعمادی به تفسیر واژه «عَرَبِیًّا» در این آیه شریفه پرداخت و با ذکر این مطلب که واژه عربی با دو معنا در قرآن به‌کار رفته است، فصیح و رسا بودن را معنای نخست «عَرَبِیًّا» ذکر کرد و ادامه داد: معنای دیگر «عَرَبِیًّا» این است که قرآن به زبان عربی و مزایای زبان عربی را داراست.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: عربی بودن قرآن دو معنا دارد معنای اول آن اسلوب بیانی جذاب است که خود از ویژگی‌های قرآن به‌شمار می‌رود و معنای دوم آن زبان عربی است.
امام‌ جمعه خرم‌آباد با اشاره به این‌که قرآن انحراف پیدا نکرده و کجی در آن راه ندارد، خاطرنشان کرد: کلمه «عِوَجٍ» به معنای انحراف معنوی است.
این مفسر قرآن‌کریم در خصوص معنای دقیق واژه «عِوَجٍ» در آیه مذکور، گفت: در داستان ابراهیم آن حضرت همسر و فرزندش را در مکه قرار داد به‌طوری‌که کلمه «ذِی ذر» به‌معنای زمینی که به‌طور کلی غیرقابل کشت است و سنگلاخ است در وصف زمین مکه به‌کار رفته است لذا معنای لم‌یزرع برای آن اشتباه است.
وی تصریح کرد: قرآن کتابی «غَیْرَ ذِی عِوَجٍ » است بدین معناست که قرآن قابل کج شدن نیست، کمااینکه آهن را می‌شود کج کرد اما برخی چیزها را نمی‌‌شود کج کرد.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که اختلافات قرائات یا اختلاف در تفسیر به قرآن ضربه نمی‌زند، خاطرنشان کرد: زیرا قرآن قابل کج شدن نیست به‌معنای دیگر قرآن قابلیت کج شدن ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان افزود: باید دقت شود تا «غَیْرَ ذِی عِوَجٍ» اشتباه معنا نشود، زیرا این جمله بدین معناست که قرآن آن‌قدر مستحکم استوار و متقن است که کسی نمی‌تواند آن‌را کج کند.
امام‌ جمعه خرم‌آباد بیان مثال‌های قرآنی را برای پیشه کردن تقوا دانست و افزود: کسی‌که یک خدا را عبادت می‌کند با کسی‌که چند خدا را عبادت می‌کند مثل کسانی است که یکی یک کارفرما دارد و یا کسی که چند کارفرما دارد.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این مطلب که خداوند در آیه
۲۹ سوره زمر مثال کسی را می‌رند که دارای ملکی است که آن ملک چند شریک دارد، خاطرنشان کرد: لکن این شرکا «مُتَشاکِسُونَ» یا افرادی هستند که همواره در مشاجره هستند یا به‌نوعی دیگر بداخلاق و ناسازگار بوده و بنای مخالفت دارند.
وی با بیان این مطلب که مثال ذکر شده در آیه
۲۹ سوره زمر برای اثبات توحید است، اضافه کرد: این مثال در این آیه بیانگر برهان تمانع است.
آیت‌الله میرعمادی گفت: برهان تمانع نوعی برهان فلسفی و بدین معناست که جهان یک خدا دارد حال اگر فرض شود که جهان چند خدا دارد چند صورت متصور است.

روشن شدن حقیقت؛ بالاترین نعمت

نماینده ولی‌فقیه در لرستان خاطرنشان کرد: اگر به یک خدا اعتماد کنیم و نسبت به یک خدا تسلیم شویم برای ما بهتر است این در حالی‌است که خدا را شاکر باشیم به این جهت که مطلب معارف اسلامی را با مثال روشن بیان می‌کند.
امام ‌جمعه خرم‌آباد، روشن شدن حقیقت را بزرگترین نعمت برشمرد و گفت: رسیدن به درک و فهم پرستش یک خدا، برای ما بهتر است.

 

لینک کوتاه:
ارسال نظر

نظرات
هنوز نظری برای این مطلب ارسال نشده
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به وارک نیوز است کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز است.